KENNETIN PÄÄSIVU & PÄÄHAKEMISTO
Viimeisin Päivitys: Kesäkuun 1, 2008
Sivuston suunnittelu ja ylläpito: Kenneth Sundberg

KenNetin Darkkis-Tietokanta > Dark Ridet Suomessa
> Suomen Kummitusjunat

Fanfaarin & Planet FunFunin
Viimeinen Vuoro
Suomen Kirjaimellisin Kummitusjuna

HUOMIO!
Tämä yleishyödylliseen käyttöön tarkoitettu kirjoitus perustuu joiltakin osin pelkkiin olettamuksiin ja kirjoittajansa Kenneth Sundbergin johtopäätöksiin. Kenneth Sundbergin sekä KenNetin näkemyksillä ei ole välttämättä mitään yhteyttä tässä esiteltävän kohteen, (sekä hahmojen ja somistusten) suunnittelijoiden, valmistajien, rakentajien ja omistajien näkemyksiin.

Tämän Sivun Sisältö

PÄHKINÄNKUORESSA
Viimeinen Vuoro - Last Train
Fanfaarista FunFuniin
Teoria Tagitöhryistä
Pikkuesittely & Perustiedot

KUVAGALLERIA
KenNetin Kuvaversiot

MUITA LINKKEJÄ
Fanfaari & Planet FunFun
Kuvagallerioita ja Lisätietoja

Painotamme että tämän kyseisen sivun päätelmät ja olettamukset saattavat olla osittain puhdasta mielikuvitusta. Siksi pyydämmekin, että jos TIEDÄT jotain mitä me emme tiedä tästä darkkiskohteesta, ole ystävällinen ja jaa tietosi KenNetin lukijoiden kanssa lähettämällä sähköpostia ylläpitäjällemme.

P Ä H K I N Ä N K U O R E S S A
Viimeinen Vuoro - Last Train

Suomen kunnianhimoisimpiin sisähuvipuistoihin kuulunut Fanfaari rakennettiin Keravan Saviolla sijaitsevan Klondyken tehdashalleihin. Huvipuistohistoriamme kirjaimellisin kummitusjuna nähtiin liikkumattomana Fanfaarin "isojen hallien" vaihdekiskoilla heti puiston avautuessa helmikuussa 1991. Tyylikkäästi nimetty kummitusjuna Viimeinen Vuoro lienee ollut yhdistelmä yhdestä neliakselisesta VR:n henkilöjunan puuvaunusta sekä aidosta veturista. Pitkän puuvaunun sisään oli rakennettu mutkitteleva kävelyreitti, joka tummine väreineen, groteskeine aavematkustajineen sekä somisteita suojelevine teräsristikoineen toi mieleen Särkänniemen vanhan Kummituslinnan. Pitkän vaunun katolla istui mustakaapuinen Kuolema vahtimassa junasta elävinä selvinneitä vierailijoita.

Kummitusjuna Viimeisen Vuoron yläpuolella huristeli Fanfaarin lempeähkö vuoristorata (joka sai Planet FunFunin laitelistoilla kyseenalaisen, terroristijunaksi lehdissä käännetyn nimen Terror Train).

Fanfaarin alkuperäisistä rakennussuunnitelmista vastasi muun muassa Arkkitehtitoimisto Arrak. Konkurssiin ajautunut Fanfaari avautui uudistetussa muodossaan Planet FunFun -nimellä syyskussa 1992. FunFunin amerikkalaisemmasta ilmeestä vastasivat muun muassa Renny Harlin, Markus Selin sekä Sakke Järvenpää. Elokuvaohjaaja Harlinin väitetään tuoneen Viimeiseen Vuoroon somisteita muun muassa elokuvastaan Cliffhanger (1993). Kummitusjunan nimi lienee muuttuneen englanninkielelle FunFunin teemoituslinjojen mukaisesti. On myös oletettavaa että vasta FunFunin aikakaudella Last Train -junaan saapuivat Suomen kummarihistorian ensimmäiset elävien ihmisten esittämät kummitukset, jotka seisoivat mustissa kaavuissaan liikkumattomina junan kävelyreitin varrella.

Planet FunFunin elinkaari jäi edeltäjänsä Fanfaarin tavoin kovin lyhyeksi. FunFun viihdytti vieraitaan viimeisen kerran helmikuussa 1995, jonka jälkeen legendaariseksi jääneen sisähuvipuiston laitekantaa ynnä somisteita on päätynyt eri puolille Suomea ja peräti ympäri maailmaa. Viimeisen Vuoron veturi päätyi Tampereen tavara-aseman tienoille, josta se löytynee edelleen. Junan kävelyreitiltä peräisin olevia somisteita löytyy muun muassa huvipuistoguru Lauri Vartiaisen kokoelmista (alkuperäiskuvat näet huvipuisto.netin Fanfaari & Planet FunFun -sivulta). Kummitusjuna Viimeisen Vuoron vaihderaide on toistaiseksi edelleen olemassa Klondyke-talossa ja sen näkee helpohkosti ikkunoista sisään kurkkimalla.

Vaikka Viimeinen Vuoro onkin ainutlaatuinen tapaus Suomen kummarihistoriassa, on sillä muiden kummareiden tapaan liian monta eri nimitystä. Nimi "Viimeinen Vuoro" luki (verisin sisälmyksin taiteiltuna) junavaunun kyljessä Fanfaarin 1991 avajaisten tienoilla, mutta alkuperäisistä laitelistoista koko kummitusjunaa ei löytynyt laisinkaan - vaikkakin aluekartassa juna näkyy paikallaan. Junan alkuperäisnimitys saattaa olla viimeisen vuoron sijasta Viimeinen Juna. Alkuperäinen englanninkielinen nimi ei myöskään välttämättä ole Last Train, vaan Final Train. (Oikeaoppinen englanninkielinen vastine olisi sitä paitsi "Last Departure" tai peräti "Final Flight").

Väitetään että Viimeisen Vuoron veturin valokuvaan ikuistuneet tagitöhryt (nokikaapin luukussa sekä puskinlyhdyissä) olisivat ilmestyneet veturiin Saviolle siirtämisen yhteydessä. Kyseinen alkuperäisvalokuva on otettu vain viikko Fanfaarin avautumisen jälkeen, joten voi olla mahdollista että ilkivaltana veturiin ilmestyneitä töhryjä ei ole vain ehditty poistaa. Tästä huolimatta töhryille voi olla toinen - eikä edes liian kaukaa haettu - teoria: Nämä saattavatkin olla tarkoituksellisesti tehtyjä! Tagissa näkyy kirjaimet "FTC" tai "FTG", joista kaksi ensimmäistä kirjainta voisivat aivan hyvin tulla sanoista "Final Train" (eli tyylikkäämpi englanninkielinen vastine "Viimeiselle Junalle"). Jos kolmas kirjain on C, sana voisi peräti olla "call" (eli "lähtökuulutus") - jolloin tagin merkitys "Final Train Call" tai "Final Train Calling" olisi täysin loogisesti selitettävissä oleva ovela yksityiskohta. Eikä G-kirjainkaan tärvele Final Train -ideaa, sillä viimeinen kirjainhan voisi tarkoittaa esimerkiksi aavetta (eli "ghost"). Olkoonpa kyseiset tagitöhryt ilkivaltaisia tai ei, KenNetillä ei ole tiedossa nähtiinkö niitä Planet FunFunin aikakaudella kyseisessä veturissa.

Viimeisen Vuoron (ja Last Trainin) hahmogalleriasta ja muista somisteellisista piirteistä ei KenNetin ylläpitäjällä ole yksityiskohtaisia muistikuvia. Groteskius, synkkyys ja ahdistava tunnelma lienevät parhaita avainsanoja syksyn 1992 Last Train -elämystä kuvailtaessa. Kävelyreitti oli mutkitteleva siten, ettei koskaan voinut olla varma mitä kulman takaa löytyi. (Junan vaunu vetureineen seisoi kuitenkin suorassa linjassa, "isojen hallien" seinustalla sijaitsevan vaihderaiteen päällä). Last Trainin elävistä kummittelijoista ei mainittu erikseen, joten kävelyreitin varrella seisovaa, yhtäkkisesti liikahtavaa mustakaapuista esiintyjää oikeasti pelästyi. Junan ensimmäiset kuolemanhiljaiset somistehahmot retkottivat teeman mukaan pikkuisten hyttien penkeillä, mutta edempänä kävelyreitillä kohtaukset saattoivat lähteä rönsyilemään peikkomaisista "serkkupojista" aina pieneläimiä kuristaviin käärmeisiin ja peräti lentoliskojen aikakaudelle saakka.

Somistukset keskittyivät vaunujen olemassaoleviin hytteihin, jotka oli eristetty vahvoin teräsristikoin (joiden tarkoituksena oli suojella somisteita ja hahmoja, mutta nämä teräsristikot toivat oman tehokkaan osansa kapeiden käytävien ahdistavaan tunnelmaan). Monimutkaisia erikoistehosteita kävelyreitillä ei liene ollut, eikä KenNetin ylläpitäjän muistikuvan mukaan monikaan somistehahmoista liikkunut. Kävelyreitin varrelta löytyi tosin avattava ovi, jota vedettäessä oveen kiinnitetty vaijeri nosti sen takana istuvan hirviön seisaalleen - ilmeisesti hyytävän huudon kera! Samanlaisia "Avaa Jos Uskallat" -ovia löytyy edelleen Tykkimäen Mysteeriosta, Wasalandian Kummitustalosta sekä Linnanmäen Vekkulastakin.

Fanfaarin ja FunFunin läpikäveltävä Viimeinen Vuoro on kiistämättä Suomen huvipuistohistoriassa ainutlaatuinen tapaus. Tämän kirjaimellisen kummitusjunan lisäksi ainoastaan Linnanmäen Kauhulinnassa on nähty kummitusveturi (joka nähdään toistaiseksi edelleenkin nykyisessä Kummitusjunassa).

P E R U S T I E D O T

Huvipuisto Fanfaari
Avajaiset Savion Klondyke-talossa
16. helmikuuta 1991.
Virallinen toiminta päättyi
21. elokuuta 1991.

Fanfaari oli Klondyke Oy:n tytäryhtiö.

Huvipuisto Fanfaarin suunnitellut mm. Arkkitehtitoimisto Arrak.

Planet FunFun
Avajaiset Savion Klondyke-talossa
26. syyskuuta 1992.
Virallinen toiminta päättyi
26. helmikuuta 1995.

Omistus ja toiminnot:
Funente Oy & Panzelda Oy.

VIIMEINEN VUORO
(tai Viimeinen Juna)
Fanfaarissa 1991-1992.

LAST TRAIN
(tai Final Train)
Planet FunFunissa 1992-1995.

Veturi: Tk3, nro 1140.
Kunnostettiin Haapamäen höyryveturipuistossa (Keuruun Matkailu Oy).

Varsinainen vaunu:
Neliakselinen VR:n henkilöjunan puuvaunu, ilmeisesti 83-paikkainen lähiliikenne-Ei, kyljessä numero 62132 (ei ilmeisesti kuitenkaan vaunun oikea numero).

******

K U V A G A L L E R I A

Fanfaarin Viimeinen Vuoro
Kuvia Fanfaarista helmikuulta 1991
alkuperäisotokset © Juha Kutvonen
Veturi Edestä
Veturi Sivulta
Vaunufasadi

Viimeinen Vuoro & Last Train
KenNetin Muokatut Kuvaversiot
Viimeinen Vuoro

******

LISÄÄ KUVIA & TIETOJA
Fanfaarista ja Planet FunFunista
sekä Viimeisestä Vuorosta
huvipuisto.net -sivustolta
Fanfaari & FunFun

Suomen Rautatiemuseo
http://www.rautatie.org

____________________________________

Taustatietojen jäsentäminen,
teksti ja kuvien muokkaus:
Kenneth Sundberg

ALKUPERÄISVALOKUVAT
Juha Kutvonen
(23. helmikuuta 1991)
Pia Lindström
Lauri Vartiainen
Juha Puusaari

Muu kuvamateriaali ja
taustatietojen haku & jäsentäminen:

Pia Lindström, huvipuisto.net

Alkuperäismateriaali
© Fanfaari & Klondyke Oy
© Planet FunFun,
Funente Oy & Panzelda Oy

____________________________________

Lähteet
ja lämpimimmät kiitokset
Pia Lindström, Lauri Vartiainen,
huvipuisto.net, Juha Kutvonen,

Suomen Rautatiemuseon foorumi
http://www.rautatie.org/forum/fi/login.asp?target=default.asp
Teppo1, magnuken, Zimba,
Suomen Huvipuistoseuran foorumi

http://huvipuistoseura.org/forum
Happy Hills Way Happy Hoppies
Kenneth Sundberg

____________________________________

KenNetti on Kenneth Sundbergin täysin epäkaupallinen nettisaitti joka kunnioittaa ja ylistää lahjakkaita ihmisiä ja heidän töitään. Kaiken tälle saitille kerätyn materiaalin tarkoituksena on jakaa informaatiota, edistää tietämystä vähemmälle huomiolle jääneistä asioista, sekä viihdyttää ihmisiä kaikkialla maailmassa. KenNetti ja Kenneth Sundberg eivät ole missään tekemisissä tällä saitilla mainittujen yhtiöiden, teemapuistojen, elokuvien, ihmisten, kummitusten tai muiden asioiden kanssa. Oikeuksia materiaalien jäljentämiseen ei ole myönnetty KenNetille eikä Kenneth Sundbergille, lukuunottamatta osioita missä asiasta on erikseen mainittu. Jos Sinun mielestäsi jokin kuva tai muu materiaali ei saisi olla tällä saitilla, ole ystävällinen ja OTA YHTEYTTÄ Kenneth Sundbergiin, niin voimme nopeasti ratkaista ongelman.

KenNetti is a totally non-commercial website by Kenneth Sundberg to pay tribute and to honour the work of talented people behind some of the most wonderful things found on this planet. All the material is gathered here only to inform, to promote things that need to be noticed, and to entertain people all over the world. KenNetti and Kenneth Sundberg are not affiliated to any of the companies, theme parks, movies, people, ghosts or other things appearing on this site. No rights of reproduction have been granted to KenNetti or Kenneth Sundberg, except where indicated. If You feel that some image or material whatsoever should not appear on this site, please CONTACT Kenneth Sundberg so that we can quickly resolve the problem.