KENNETIN PÄÄSIVU • THE KENNETTI MAIN PAGE
Sivuston suunnittelu ja ylläpito: Kenneth Sundberg
Viimeisin Päivitys: Kesäkuun 21, 2014

KenNetin Teemapuistotietokanta - Disneyn Teemapuistot
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

"Storybook Land" &
Storybook Land Canal Boats

(Canal Boats of the World)

Le Pays des Contes de Fées

Tämä elämys löytyy
seuraavista Disney-puistoista:

Disneyland,
Disneyland Resort California, Yhdysvallat,
Fantasyland -alue

Disneyland Paris,
Disneyland Resort Paris, Ranska,
Fantasyland -alue

Elämyksen vapaa suomennos:
"satukirjamaan kanavaveneet"

Yleisesti käytetyt
lyhennelmät virallisesta nimestä:
Storybook Land

Elämysluokka:
Klassikko
(ja
uuden ajan klassikko)

Ensimmäinen ajelu:
(Canal Boats of the World)
Heinäkuu 1955
(Storybook Land Canal Boats)
Kesäkuu 1956
(Le Pays des Contes de Fées)
Kevät 1994

Elämystyyppi: Veneajelu
pienoismallien keskellä. Veneet kulkevat
rauhallista vauhtia vedenalaisen
kanavan johdattamana.

Istuimet ja veneet
Kalifornian Disneylandin versiossa:
Rinnakkain mahtuu istumaan 6 henkilöä.
Penkeissä ei ole varsinaista selkänojaa,
sillä veneessä istutaan laitoja vasten.
Ei turvavöitä eikä turvapuomeja.
Yhteen veneeseen mahtuu
noin 12 henkilöä.

Istuimet ja veneet
Disneyland Parisin versiossa:
Rinnakkain mahtuu istumaan 3-4 henkilöä.
Selkänojalliset penkit.
Ei turvavöitä eikä
turvapuomeja. Yhteen veneeseen mahtuu
istumaan noin 15 henkilöä.

TÄRKEÄÄ:
Disneyland Parisin versiossa
veneet eivät normaalisti pysähdy
lastauksen ja purkamisen ajaksi.

Pyöreä lastaus- ja poistumislaituri kulkee
samaa vauhtia kuin veneiden muodostama ketju.
Lastaus- ja poistumislaituri on jatkuvasti
vartioitu. Laituri pysäytetään kuitenkin
tarpeen vaatiessa kokonaan

(mm. liikuntarajoitteisten lastauksen
ja poistumisen ajaksi).

Ajelun kesto:
5 - 7 minuuttia
(versiosta riippuen)

Pituusrajoitus:
Ei ole

Ikärajoitus tai -suositus:
Alle 7-vuotiaat vain aikuisen seurassa.

Virallinen varoitus:
Huolehdi lapsistasi koko ajelun ajan.

KenNetin varoitus / suositus:
Kumpikin näistä veneajeluista on hyvin rauhallinen. Pienten lasten vanhempien on syytä huomata, että kädet sekä pienimmätkin sormet kannattaa pitää veneen sisäpuolella, etteivät ne jää veneen ja laiturin väliin, vedenalaisesta kanavaseinämästä puhumattakaan. Vesielementistä huolimatta kummankaan veneajelun ei pitäisi kastella ketään. Kumpaakaan versiota ei ajeta tietyissä sääolosuhteissa (esimerkiksi rankkasateella tai ukonilmalla). Huomaa että Kalifornian Storybook Land Canal Boats suljetaan paraatien ajaksi. Huomaa myös, että kumpikaan kohde ei välttämättä noudata samoja aukioloaikoja muun puiston kanssa, tai on avoinna ainoastaan kausiluontoisesti. Tarkista aukioloajat viimeistään paikan päällä!

Sukulaiselämykset:
ei varsinaisesti ole

Katso myös:
Casey Jr. Circus Train
Casey Jr. – le Petit Train du Cirque
Le Passage Enchanté d'Aladdin
Pinocchio
’s Daring Journey
“it’s a small world”

"Storybook Land" &
Storybook Land Canal Boats
Elämyksen historia
ja esittely

Peukalonpituisten asukkien "satukirjamaalla" on yhtä pitkä historia kuin Kalifornian Disneylandilla. Mies nimeltä Walt Disney alkoi jo 1940-luvun alussa rakennella pienoismalleja omaksi ilokseen. Tämä harrastus johti ensin kuuluisaan pienoisrautatiehen, joka kulki Waltin kotipihalla, ja hiukan myöhemmin Disneylandin suunnitelmiin, joissa miniatyyrijuna ympäröi Lilliputian Land -aluetta (eli "pikkuruisten maata"). Nimestään huolimatta tällä Fantasyland -alueen naapurilla ei ollut varsinaista yhteyttä Lilliputin saareen Jonathan Swiftin maailmankuulussa satiirissa Gulliverin retket (Gulliver's Travels, 1726). Walt halusi tämän alueen puistoonsa ensisijaisesti siksi, koska oli jo tehnyt onnistuneita kokeiluja liikkuvilla miniatyyrihahmoilla. Lilliputian Land -alueesta ei alkuperäissuunnitelmien mukaan ollut siis tulossa satumaata, vaan pikemminkin nostalgian värittämä amerikkalainen miniatyyrikylä, jonka veneajelu olisi alkanut Erien kanavalta (Erie Canal), mutta vienyt pienoismallimatkalle ympäri maailmaa. Lilliputian Landin mekaaniset miniatyyri-ihmiset olisivat olleet noin 23 senttimetrin korkuisia, ja olisivat puhetaidon lisäksi osanneet myös laulaa sekä tanssia.

Disneylandin rakentaminen aloitettiin kesällä 1954. Puiston lopullisissa rakennuspiirroksissa sekä Lilliputian Landin pienoisjuna että veneajelu olivat päätyneet Fantasyland -alueen sisäpuolelle. Kun puisto avasi porttinsa vuotta myöhemmin, oli pienoisjuna (Casey Jr. Circus Train) lähes valmis, mutta Canal Boats of the World -veneajelu ("maailman kanavaveneet") vielä pahasti keskeneräinen. Joella ei ollut mitään nähtävää. Kuten elämyskohteen alkuperäisnimikin vihjaa, joen varrelle aiottiin vielä pystyttää maailman kuuluisimpia maamerkkejä pienoismalleina. Walt oli kuitenkin joutunut nostamaan puiston tietyt elämyskohteet tärkeysjärjestyksessä muita ylemmäksi, joten aiottuja pienoismalleja ei rahan ja ajan loppuessa pystytty toteuttamaan puiston avautumiseen mennessä. Siitä huolimatta Canal Boats of the World avattiin kaikessa keskeneräisessä loistossaan – todennäköisesti pakon sanelemana – sillä Disneylandiin pursui valtavia asiakasmääriä avajaistensa jälkeen.

Canal Boats of the World -venajelun typötyhjät rantapenkereet inspiroivat henkilökuntaa vitsailemaan asiakkaille: "Pienoismallimme ovat niin pieniä, että niitä on vaikea nähdä!". Veneajelun kutsumanimeksi muodostui lyhyessä ajassa "The Mud Bank Ride" eli "mutaisten rantapengerten ajelu".

Kesti lähes vuoden, ennenkuin pienoismallijoki sai lopullisen teemoituksensa sekä satumaiset puitteensa. Syystä tai toisesta Walt luopui "maailman kanavaveneiden" alkuperäisideasta – mahdollisesti siksi että joki sijaitsi mielikuvitukselle omistetun Fantasylandin alueella. Koska jokea kiersi Dumbo-elokuvasta (1941) peräisin oleva Casey Jr. -sirkusjuna, maailman kuuluisimpien maamerkkien sijoittaminen joelle olisi saattanut olla peräti mautonta. Siksi rantapenkereille päätettiinkin luoda Disneyn animaatioklassikoihin perustuva miniatyyrimaailma, jossa nähtiin – ja nähdään edelleen – suosikkihahmojen asuintaloja sekä muita unohtumattomia paikkoja, muun muassa Seitsemän Kääpiön kaivos sekä mökki, Kolmen Pienen Porsaan talot, Peter Panin ja Ihmemaan Liisan Lontoo, sekä Tuhkimon kotitalo ja majesteettinen kuninkaanlinna. Disney-studion legendaarinen monitoimimies Kenneth "Ken" Anderson vastasi paljolti pienoismallien suunnittelusta, sillä hän oli rakentanut sellaisia itsekin. WED Enterprisesin kolmiulotteisten mallien rakentajat Fred Joerger, Wathel Rogers ja Harriet Burns vastasivat Andersonin visioiden toteuttamisesta.

"Mutaisten rantapengerten ajelusta" tuli kesäkuuhun 1956 mennessä yksi Disneylandin kauneimmista luomuksista. Puiston pääpuutarhuri Morgan "Bill" Evansin valitsemat istutukset olivat poikkeuksellisen persoonallisia, sillä niiden tuli näyttää hyvältä pienoismallien rinnalla. Veneajelun lopulliseksi nimeksi tuli Storybook Land Canal Boats ("satukirjamaan kanavaveneet"). Sirkusjunan ja veneajelun yhteisestä alueesta alettiin hyvin pian käyttää nimitystä Storybook Land (eli "satukirjamaa"), vaikka virallisesti kumpikin elämys on aina kuulunut Fantasylandin alueeseen.

Disneyn Pinocchio-klassikosta (1940) tuttu jättiläisvalas Monstro toimii Storybook Land Canal Boatsin unohtumattomana sisäänkäyntinä, "nielaisten" jokaisen veneen – vaikka mistään kauhukokemuksesta ei olekaan kyse. Todellisuudessa tämä paikalleen jähmettynyt Monstro piilottaa massiivisella olemuksellaan osan sirkusjunan ylikulkusillasta. Jättiläisvalas päätyi tähän lapsiystävälliseen seikkailuun aivan toisenlaisesta elämyslaitteesta. Taiteilija Bruce Bushmanin moniin alkuperäisluonnoksiin lukeutui "Monstro the Whale" -vesielämys, jossa vene olisi lyhyen dark ride -osuuden jälkeen kiivennyt valaan kurkussa ylöspäin, ja syöksynyt ulos päivänvaloon valaan avoimesta suusta, aiheuttaen suuren kastelevan loiskahduksen (kuten esimerkiksi "tukkijoki"-laitteissa). Pieni harmi, ettei Pinocchio-ajelua toteutettu tässä muodossa!

Disneylandin Fantasyland-alueella alkoi jouluna 1981 mittava remontti, jonka aikana useat alueen elämyskohteista uusittiin lähes kokonaan. Huomattavan satumaisempi Fantasyland avautui toukokuussa 1983. Vaikka remontin voidaan sanoa vaikuttaneen myös Storybook Land Canal Boatsin visuaalisuuteen, ei veneajelua muutettu kuitenkaan niin paljon kuin alueen dark rideja. Monstron pitäisi siis edelleen seistä samalla paikallaan – tosin liikkuvan silmän kera – ja joen kiemurrella paljolti samanlaisena kuin kesällä 1956. Rantapenkereille on viimeisten vuosikymmenien varrella lisätty uudempien Disney-klassikkojen aineistoa, kuten Aladdinin Agrabah sekä Ihmeiden Onkalo, ja Prinssi Erikin linna Pienestä Merenneidosta. Maisemointia on myös taatusti parannettu entisestään. Satumaista jokialuetta voi tarkastella varsin erilaisista perspektiiveistä sirkusjunan kyydistä , mutta ehdottomasti häikäisevimmät näköalat tarjoaa veneajelu – muun muassa osuudellaan, jossa puiston valtava Matterhorn-vuori sulautuu uskomattoman saumattomasti Storybook Landin lumisen pienoismallivuoriston kanssa!

Storybook Land Canal Boats -elämyskohteen veneetkään eivät ole muuttuneet erityisen paljon vuodesta 1956. Henkilökuntaan kuuluva elävä ihmisopas matkustaa edelleen veneen moottorikaapin päällä istuen ja kertoen miniatyyrimaisemista. Perämoottorit ovat huomattavasti hiljaisempia sekä luotettavampia kuin alkuperäisveneissä, mutta matkustajat istuvat veneissä edelleen käsittämättömän typerässä asennossa veneen laidoilla – katsellen käytännössä katsoen toisiaan, vaikka heidän pitäisi katsoa ihan muualle! (Disneyland Paris -puiston 1994 avautuneessa versiossa veneet ovat täysin erilaiset – ja paljon paremmat). Veneet kulkevat rauhallisesti liplattaen kapeassa vedenalaisessa kanavassa, joten ihmisoppaan ei varsinaisesti tarvitse ohjata venettä.

Musiikillisesti veneajelu on yllättävän rauhallinen; taustalla saattaa kuulua pienoismalleihin liittyviä Disney-melodioita. Satumaisesta teemoituksestaan huolimatta Storybook Land Canal Boats vetoaa ehkä paremmin aikuisiin kuin lapsiin, johtuen kohteen taiteellisista, pikkutarkkaa käsityötä vaatineista yksityiskohdista sekä monipuolisista istutuksista. Lilliputian Landin ja Canal Boats of the Worldin varsinainen ruumiillistuma “it’s a small world” -veneajelu on huomattavasti iskevämpi kokonaisuus.

TÄRKEÄÄ:
Kalifornian Disneylandin Storybook Land Canal Boats on valitettavasti niitä elämyskohteita, jotka eivät noudata puiston normaaleja aukioloaikoja. Veneajelun jonotusalue sijaitsee hyvin lähellä puiston paraatireittiä ja siksi jonotus katkaistaan yleensä jo tunti ennen paraatin alkua – eikä paraatin aikana elämys ole lainkaan toiminnassa. Paraatin jälkeen toiminta palautuu entiselleen jos asiakkaita on – ja ellei illan ilotulitukset ole jo alkamassa. Koska Storybook Land Canal Boatsin veneissä istutaan laidoilla (ja laitoja vasten), on vanhempien pidettävä lapsistaan tavallista parempaa huolta. Kädet ja pienimmätkin sormet kannattaa pitää veneen sisäpuolella, etteivät ne jää veneen ja laiturin väliin, vedenalaisesta kanavaseinämästä puhumattakaan. Yhteen veneeseen mahtuu normaalisti 12 matkustajaa (joskus jopa 15 pienikokoista henkilöä) ja ajelun kesto on 5-6 minuuttia.
Tarkista elämyskohteen aukioloaika viimeistään paikan päällä!

Le Pays des Contes de Fées
Disneyland Paris,
Disneyland Paris Resort

Storybook Land -satukirjamaailmaa ei rakennettu Floridan Walt Disney Worldiin eikä Japanin Tokyo Disneylandiin, mutta Ranskan Disneyland Paris -puistoon sirkusjunan ja satumaisen veneajelun yhteinen alue päätettiin rakentaa. Tämä ranskalainen versio sai nimen Le Pays des Contes de Fées (jonka tarkka käännös on englanniksi "Land of Fairy Tales", eli "satujen maa"). Alue avattiin kuitenkin vasta maaliskuussa 1994, lähes kaksi vuotta puiston avautumisen jälkeen. Kuten Kaliforniassa, myös Pariisin puistossa tämä pikkuinen "satujen maa" sijaitsee varsinaisesti Fantasylandin alueella. Siihen yhtäläisyydet sitten loppuvatkin, sillä Pariisin versio on hyvin erilainen verrattuna Kalifornian Storybook Landiin, vaikka sisältö ja teemoitus vaikuttavatkin samanlaisilta.

Le Pays des Contes de Fées on Kalifornian Storybook Land Canal Boats -veneajelun paranneltu versio lähes joka tavalla. Miniatyyrimaisemat ovat komeampia, veneet ovat tilavammat, penkit (ja matkustajan asento) huomattavasti paremmat, ihmisopasta ei ole, ja veneet kulkevat rauhallisen pehmeästi vedenalaisen tekniikan avulla – joka yhdistää veneet yhdeksi pysähtymättömäksi ketjuksi. Myös pyöreä lastaus- ja poistumislaituri on koko ajan liikkeessä, kulkien samaa vauhtia kuin veneiden muodostama ketju. Vaikka istutukset ja pienoismallit ovat äärimmäisen taidokkaasti tehtyjä, Kalifornian version kokenut henkilö saattaa aistia tietynlaisen intiimin tunnelman puuttuvan Pariisin mahtipontisesta – ja hieman laajemmalle alueelle levittäytyvästä – versiosta. Veneajelun maisemissa kiertää sirkusjunan aavistuksen hurjempi versio, Casey Jr. – le Petit Train du Cirque, joka ei välttämättä näytä miniatyyrilavastusten seassa viilettäessään yhtä söpöltä kuin Kalifornian alkuperäisversio.

Veneitä nielaisevaa Monstro-valasta ei Pariisin Le Pays des Contes de Fées -versiossa ole laisinkaan. (Kuriositeettina mainittakoon, että samainen jättiläisvalas poistettiin naapuripuisto Walt Disney Studiosin Animagique-esityksestä asiakaspalautteen vuoksi – joten Walt Disney Imagineering taisi olla ainoastaan kaukonäköinen jo 1990-luvun alussa jättäessään Monstron pois "satujen maan" veneajelusta).

Ihmisopas on Pariisin Le Pays des Contes de Fées -versiossa korvattu kerronnallisella taustamusiikilla. Esimerkiksi hyvin lumisen Pekka ja susi -pienoismallin kohdalla kuulemme Sergei Prokofjevin tunnetun musiikkisadun melodioita; (Disneyn versio Pekasta ja sudesta on peräisin klassikosta Make Mine Music, 1946). Le Pays des Contes de Fées -alueella sekä myös Casey Jr. -sirkusjunan jonotusalueella soi klassisen musiikin satuklassikoista koostettu tyylikäs instrumentaalilooppi; (mukana tuttuja sävelmiä muun muassa Pjotr Tsaikovskin baletista Pähkinänsärkijä sekä Victor Herbertin operetista Babes in Toyland). Veneajelun erillisessä taustamusiikkikokonaisuudessa on tottakai mukana myös tuttuja Disney-melodioita.

Pekan ja suden lisäksi veneajelu sisältää muitakin miniatyyrimaisemia joita Kalifornian versiossa ei ole. Tuhkimon linnan sijasta nähdään hirviöprinssin linna Kaunotar ja Hirviö -elokuvasta (1991) sekä myös Bellen kotikylä. Fantasia-elokuvasta (1940) nähdään peräti kaksi mahtipontista miniatyyrivuorta – jumalten asuttama Mount Olympus (joka tosin nähtiin myös 1997 elokuvassa Hercules) sekä jylhä demonivuori "Yö autiolla vuorella" -osuudesta. Vaikka taustalla saattaakin soida hetken verran Modest Musorgskin unohtumaton jylisevä sinfonia, mitään pelättävää tässä auringonvalossa nähtävässä kohtauksessa ei ole. Veneajelun ainoa synkähkö alue on – kuten Kalifornian versiossa – lyhyessä tunneliosuudessa sijaitseva Aladdinin (1992) Ihmeiden Onkalo, jonka tyhjä kokonaisuus ei kuitenkaan ihastuta yhtä paljon kuin Pariisin puiston Le Passage Enchanté d’Aladdin, jossa nähdään ihastuttavia pienoismalleja elokuvan avainkohtauksista.

Veneajelun lopussa nähdään Lyman Frank Baumin ensimmäiseen Oz-kirjaan The Wonderful Wizard of Oz (1900) perustuva Smaragdikaupunki (Emerald City). Tästä miniatyyristä kantautuva räikeähkö minuutin pituinen syntetisaattorimusiikki perustuu elokuvasäveltäjä David Shiren melodioihin elokuvasta Return to Oz (Oz - ihmeiden maailma), jonka Disney tuotti ja julkaisi vuonna 1985. Syntetisaattoriversiot tulevat vielä 1990-luvun alussa nähdystä Kalifornian Main Street Electrical Parade -paraatista, johon musiikin sovitti Don Dorsey.

TÄRKEÄÄ:
Myös Disneyland Paris -puiston
Le Pays des Contes de Fées on valitettavasti niitä elämyskohteita, jotka eivät noudata puiston normaaleja aukioloaikoja. Hiljaisina kausina elämys voidaan avata ja sulkea ihan miten sattuu. Kylmimpinä talvikausina veneajelu pysyy ymmärrettävistä syistä suljettuna. Aukioloajat kannattaa tarkistaa Disneyland Parisin virallisen sivuston kautta. Yhteen veneeseen mahtuu
istumaan 15 henkilöä ja ajelu kestää noin 7 minuuttia. Huomaa myös, että mikäli lastaus- ja poistumislaituri joudutaan pysäyttämään, myös veneiden muodostama ketju pysähtyy kokonaisuudessaan. Nämä pysähdykset voivat helposti vaikuttaa ajelun kokonaiskestoon.

! ! ! HUOMIO ! ! !
KenNetti
ei ole vastuussa Disney-teemapuistotietokantaansa sisällytettyjen tietojen oikeellisuudesta. Tiedot on kerätty erinäisistä lähteistä ensisijaisesti suuntaa-antavaan, yleishyödylliseen tarkoitukseen. Päivitetyt ja ajankohtaiset tiedot löydät englanninkielellä Disney-puistojen virallisilta nettisivustoilta.

*****

Disneyn Teemapuistot – Etusivu
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

Elämyskohteiden Kronikka
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

KenNetin Pääsivu

*****

KenNetin Suomenkielinen Tietokanta
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Taustatietojen jäsennys,
suomennokset, teksti,
ja kuvien muokkaus:
Kenneth Sundberg

Alkuperäistaide & valokuvat © Disney
paitsi ne joissa toisin mainittu

All original art & photos © Disney
except where otherwise indicated

LÄHTEET
Informaatio & kuvat
katso Kronikan Etusivu

For SOURCES
(information & photos)
please see KenNetti’s

Disney Attractions Chronicle

* * * *

KenNetti on Kenneth Sundbergin täysin epäkaupallinen nettisaitti joka kunnioittaa ja ylistää lahjakkaita ihmisiä ja heidän töitään. Kaiken tälle saitille kerätyn materiaalin tarkoituksena on jakaa informaatiota, edistää tietämystä vähemmälle huomiolle jääneistä asioista, sekä viihdyttää ihmisiä kaikkialla maailmassa. KenNetti ja Kenneth Sundberg eivät ole missään tekemisissä tällä saitilla mainittujen yhtiöiden, teemapuistojen, elokuvien, ihmisten, kummitusten tai muiden asioiden kanssa. Oikeuksia materiaalien jäljentämiseen ei ole myönnetty KenNetille eikä Kenneth Sundbergille, lukuunottamatta osioita missä asiasta on erikseen mainittu. Jos Sinun mielestäsi jokin kuva tai muu materiaali ei saisi olla tällä saitilla, ole ystävällinen ja OTA YHTEYTTÄ Kenneth Sundbergiin, niin voimme nopeasti ratkaista ongelman.

KenNetti is a totally non-commercial website by Kenneth Sundberg to pay tribute and to honour the work of the talented people behind some of the most wonderful things found on this planet. All the material is gathered here only to inform, to promote things that need to be noticed, and to entertain people all over the world. KenNetti and Kenneth Sundberg are not affiliated to any of the companies, theme parks, movies, people, ghosts or other things appearing on this site. No rights of reproduction have been granted to KenNetti or Kenneth Sundberg, except where indicated. If You feel that some image or material whatsoever should not appear on this site, please CONTACT Kenneth Sundberg so that we can quickly resolve the problem.

*