KENNETIN PÄÄSIVU • THE KENNETTI MAIN PAGE
Sivuston suunnittelu ja ylläpito: Kenneth Sundberg
Viimeisin Päivitys: Marraskuun 21, 2012

KenNetin Teemapuistotietokanta - Disneyn Teemapuistot
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Stitch's Great Escape!

(The ExtraTERRORestrial
Alien Encounter)

Tämä elämys löytyy
ainoastaan Disney-puistosta:

Magic Kingdom,
Walt Disney World Resort,
Yhdysvallat,
Tomorrowland -alue

Elämyksen vapaa suomennos:
"Stitchin mahtava pako!"

Elämysluokka:
Vaikea sanoa

Ensimmäinen esitys:
Kesäkuu 1995
(Alien Encounter)

Marraskuu 2004
(Stitch's Great Escape!)

Elämystyyppi: Esitys
Audio-Animatronics -hahmoilla
ja erinäisillä kosketus- ynnä
muilla inhottavilla tehosteilla

Istuimet ja katsomo:
Selkänojilla varustetut
istuimet pyöreässä katsomossa.
Esityksen ajaksi hartioille laskeutuu
turvakaarta muistuttava härveli,
jolla ei ole kuitenkaan paljoakaan
tekemistä turvallisuuden kanssa,
vaan ihan päinvastoin...
Katsomoon mahtuu istumaan
noin 160 henkilöä.

Kokonaiselämyksen kesto
(alkushow mukaanlukien):
noin 18 minuuttia

Pituusrajoitus:
102 senttimetriä

Ikärajoitus tai -suositus:
Alle 7-vuotiaat vain aikuisen seurassa

Virallinen varoitus:
Voi olla pelottava pienille lapsille

Tärkeää Disney-puistojen varoituksista

KenNetin varoitus / suositus:
Stitch's Great Escape -elämyskohde voi olla järkyttävä kokemus herkille, vaikutuksille alttiille ihmisille iästä riippumatta, mutta erityisesti perheen pienimmille - puhumattakaan vanhemmista, jotka eivät voi tuoleihinsa kahlittuina kovinkaan paljon lohduttaa säikähtyneitä lapsiaan. Pyöreässä teatterissa koettava "elämys" sisältää erittäin vaikuttavia, tuntoaisteihin perustuvia tehosteosuuksia, kovia ääniä, sekä yleistä paniikkia lisäävää yleisön kiljuntaa. Yhdessä nämä piirteet muodostavat elämyksen jonka vaikuttavuutta ei pidä aliarvioida! Tämä elämys ei myöskään sovi ahtaan paikan kammosta kärsiville.

Sukulaiselämykset
(kosketusefektit ja pelottavat asiat):
It's Tough to Be a Bug!

Sukulaiselämykset
(äänitehostesysteemi):
Sounds Dangerous - Starring Drew Carey

Katso myös:
Honey, I Shrunk the Audience
Armageddon: les Effets Spéciaux
The Great Movie Ride
Rocket to the Moon
Flight to the Moon
Mission to Mars

The Enchanted Tiki Room:
Stitch Presents “Aloha E Komo Mai!”

Stitch Encounter
Stitch Live!

The ExtraTERRORestrial
Alien Encounter

Elämyksen historia
ja esittely

Vaikka KenNetti kuuluu niihin jotka jaksavat muistuttaa satusetä Walt Disneyn tuotosten alkuperäisestä erittäin pelottavasta luonteesta, ei Walt Disney Worldissa 1995 päivänvalon nähnyt ahdistavan kauhistuttava The ExtraTERRORestrial Alien Encounter tuntunut Disney-tuotteelta edes testiryhmämme mielestä. Tekniseltä toteutukseltaan kyseinen kauhukohde oli tietenkin erittäin korkealaatuinen, mutta elämyksen aikana ei koettu kertaakaan parhaalle Disney-laadulle ominaista "wau!"-fiilistä. Onhan se kieltämättä jonkin sortin elämys, kun kuulee kaikkien teatterissa istuvien asiakkaiden KILJUVAN NÄIN KOVAA LÄHES KOKO ELÄMYKSEN AIKANA - mutta kun kiljunnan seassa kuulimme liian monen isän tai äidin yrittävän epätoivoisesti lohduttaa järkyttyneitä lapsiaan, tuoleihin kahlittuina, niin jäi hieman paha maku suuhun. Kyllä satusetä Walt uskalsi pelotella lapsia, mutta ei hän sentään mikään sadisti ollut!

The ExtraTERRORestrial Alien Encounterilla on suhteellisen monimutkaiset juuret. Elämyksen alkuperäisinspiraatio tuli Twentieth Century Fox -elokuvayhtiön scifi-kauhuklassikosta Alien, kahdeksas matkustaja (1979). Kyseisellä elokuvalla ei ollut paljoakaan tekemistä Disney-studion kanssa, mutta se ei estänyt yhtiön silloista johtajaa Michael Eisneria unelmoimasta uudenlaisesta Disneylandista, jonka tuoreimpia hittielämyksiä olivat olleet Michael Jacksonin tähdittämä kolmiulotteinen elokuvaelämys Captain EO (1986) sekä Star Wars -elokuvasarjaan perustuva Star Tours -simulaattori (1987). 1980-luvun loppupuolella Walt Disney Imagineering suuunnitteli Eisnerin siunauksella Alien-elokuvaan sekä sen jatko-osaan (1986) perustuvaa interaktiivista dark ridea, jossa vaunuissa istujat olisivat ampuneet kammottavia avaruushirviöitä lasersäteillä. Toteutukseen ei kuitenkaan ryhdytty, sillä konsepti oli Disneylandiin suunniteltuna vähintäänkin kyseenalainen. Hylätty konsepti otettiin lopulta käyttöön interaktiivisissa Buzz Lightyear -ajeluissa (mm. WDW:n Magic Kingdomissa Buzz Lightyear's Space Ranger Spin).

Alien-elokuvan ikimuistoisen kammottava avaruushirviö näyttäytyikin sitten vuonna 1989 varsin edustavasti Floridan Disney's Hollywood Studios -puiston (entisen Disney-MGM Studiosin) elämyskohteessa The Great Movie Ride. Tarina kertoo että toimitusjohtaja Michael Eisner uskoi hirvittävän avaruusotuksen pystyvän paljon pahempaankin. Samoihin aikoihin Disneylandin Mission to Mars -elämyskohteen uusimiseksi etsittiin ideoita. Puistoon oli luvassa runsaasti hienoja uudistuksia, mutta suurin osa niistä peruutettiin Ranskassa 1992 avautuneen Disneyland Paris -lomakeskuksen taloudellisten vaikeuksien takia. Yksi näistä peruutetuista projekteista oli Mission to Mars -elämyksen pyöreää teatteria hyödyntävä Alien Encounter. Luultavasti yli-innostuneen Eisnerin käskystä Alien Encounter -projekti herätettiin eloon Floridan Walt Disney Worldin Magic Kingdomia varten, sillä myös tämän puiston Mission to Mars -versio kaipasi uutta puhtia.

Mission to Mars -elämystä kutsuttiin alunperin Kalifornian 1955 Disneylandissa nimellä Rocket to the Moon. Elämys avautui hieman suurempana Flight to the Moon -versiona vuonna 1967. Walt Disney Worldin Magic Kingdomissa samainen elämyskohde ehti avautua puiston avajaisvuonna 1971. Vain neljä vuotta myöhemmin sekä Kalifornian että Floridan versiot saivat uuden teemoituksen sekä nimen Mission to Mars. Kuten edeltäjäelämyksissä, myös Mission to Marsin avaruuslento tapahtui pyöreässä teatterissa, jonka keskiosassa oli sekä lattiassa että katossa "ikkunat" joihin heijastettiin liikkuvaa kuvaa. Teatterin keskiosaa kiersi neljä porrastettua penkkirivistöä, joiden istuimet liikkuivat kovin maltillisesti (verrattuna Disneyn nykyisiin supersimulaattoreihin). Avaruuslennon elämys perustui paljolti heijastettuihin elokuvaosuuksiin sekä vaikuttavaan äänimaailmaan.

Alien Encounter -projektin siirryttyä Floridaan tehtiin vain yksi ainoa virhe: se rakennettiin väärään puistoon. Kuuluisan kauhuelokuvan inspiroima scifi-kauhukohde olisi sopinut mitä parhaiten Disneyn elokuvapuistoon (Disney's Hollywood Studios, entinen Disney-MGM Studios), jonka elämykset olivat olleet alusta alkaen "aikuisempaan makuun". Puistoon oltiin kuitenkin jo rakentamassa The Twilight Zone Tower of Terroria - puhumattakaan siitä että Alien Encounterin päivitetty versio oli suunniteltu nimenomaan hyödyntämään Flight to the Moon / Mission to Marsin pyöreää teatteria, joka löytyi Magic Kingdom -puistosta. Taloudellisesti kannattavinta oli siis rakentaa Alien Encounter Magic Kingdomiin. Valitettavasti Disney-yhtiön johtajat, Michael Eisner etunenässä, tuntuivat kokonaan unohtaneen että kyseinen puisto oli erityisesti pienten lasten ja lapsiperheiden suosikki. Jos kauhukohde olisikin sijoitettu WDW:n vanhemman kohdeyleisön puistoihin, eli joko Epcotin Future World -alueelle tai Disney's Hollywood Studios -elokuvapuistoon, ei kohteen pelottavuudesta olisi tullut niin suurta numeroa kuin Magic Kingdomissa seuraavien kahdeksan vuoden aikana.

Kesällä 1995 virallisesti avautunut The ExtraTERRORestrial Alien Encounter oli Magic Kingdomin uuden ja uljaan Tomorrowlandin odotettuja elämyksiä. Pyöreään katsomoon istuutuvien asiakkaiden hartioille laskeutui turvakaarta muistuttava laite, jonka alta ei ollut helppo pyristellä pois. (Vuonna 2002 elämyksen pituusraja oli 112 senttimetriä). Uudet tuolit olivat myös sen muotoiset, ettei ollut helppoa pitää kaveria saati lastansa kädestä kiinni. Asiakas oli siis kirjaimellisesti kahlittu tuoliin varsin avuttomaan olotilaan. Tämän jälkeen varsinainen show saattoi alkaa. Katsomon keskiosa (jossa Mission to Marsin aikoihin oli nähty ikkunoissa kauniita tähtitaivaita ja planeettoja) oli muuttunut pitkäksi läpinäkyväksi säiliöksi. Heti shown alkaessa se osoittautuikin eräänlaiseksi jättimäiseksi testiputkeksi kun raivoava ulkoavaruuden hirviö ilmestyi sen sisään.

Hyvin pian putken lasi antoi periksi, hajoten sirpaleiksi jotka syöksyivät kohti tuoleissa rimpuilevien asiakkaiden silmiä - (jolloin uskomattomasti toteutettu tehoste osoittautuikin pelkiksi vesipisaroiksi!). Tämän jälkeen alkuperäis-Alieniakin hirvittävämpi Disney-tekele levittäytyi koko massiiviseen kokoonsa, ärjyen katsomon joka suuntaan - ja samassa katsomo pimeni lähes kokonaan. Tätä seurasi harvinaisen pitkään kestänyt ihmisaistien kiusaamistuokio, jonka aikana yleisö tosiaan tunsi avaruushirviön kävelevän tuolien päällä, kuolaavan ihmisparkojen niskoihin, koskettelevan kynsillään tai kuonollaan, ja hengittäen ja öristen suoraan ihmisten korviin. Suurin osa näistä tehosteista oli harteille laskeutuneen laitteen ansiota. Kauhuelämys loppui kuitenkin valitettavan tökerösti, kuin seinään törmäten; avaruushirviö ehti tappaa teatterin yläkäytävillä "miehistön" (eli laitehenkilökunnan) elävän jäsenen ennenkuin katosi avaruuskokeen onnistuessa.

Kauhukokemuksen loputtua yleisö päästettiin irti tuoleistaan - järkyttyneet vanhemmat lohduttamaan itkeviä lapsiaan - ja astumaan ulos iloiseen uuteen Tomorrowlandiin jossa Mikki Hiiri ja Buzz Lightyear saattoivat heti tulla vastaan. Kuten jo sanottu, Disneyn elokuvapuistossa tai Epcotin Future Worldissä edelläkuvailtu kauhukokemus ei olisi tuntunut niin pöyristyttävän ristiriitaiselta kuin aurinkoisessa, pikkulasten ja lapsenmielisten rakastamassa satupuistossa.

Jopa kauhukokemuksen alkushow sisälsi epä-Disneymäistä meininkiä. Supersöpö avaruusolento Skippy räjäytettiin alkushowssa miljooniksi atomeiksi, eikä tämän tarinaan enää palattu pääshowssa - vaikka monet tarkkasilmäiset asiakkaat odottivat juuri Skippyn pelastavan yleisön kauhealta avaruushirviöltä. Niin kliseiseltä kun idea kuulostaa, olisi The ExtraTERRORestrial Alien Encounter kaivannut juuri tällaista loppuhuipennukseensa, jotta elämyksessä olisi ollut edes hitunen Disney-taikaa. KenNetti ei ole suinkaan ainoa Skippyn puolestapuhuja.

The ExtraTERRORestrial Alien Encounter -elämyskohteen kokonaisuus taisi olla liian mustan huumorin sävyttämä. Jo alkushowssa kuvitteellisen X-S Tech -yhtiön humanoidipuheenjohtaja mainitsi hyvin anti-Disneymäisesti: "If something can't be done with X-S, then it shouldn't be done at all." ("Jos jotakin ei voi tehdä X-S:n avulla, sitä ei tulisi tehdä ollenkaan"). Alkushown pointiksi myös osoittautui se, ettei korkealaatuinenkaan teknologia pelasta inhimillisiltä erehdyksiltä - ei edes humanoidien tapauksessa! Disney-elämyksille sinänsä uskollisesti Alien Encounterin elämyskokonaisuus käytti mittavia sanaleikkejä; muun muassa yhtiönimi X-S äännetään kuin sana "excess", jolla onkin sitten useita merkityksiä, mm. ylijäämä, liika, liiallisuus, kohtuuttomuuus, hurjastelu, väärinkäytökset ja jopa raakuudet. Sinänsä ihan osuvia sanoja elämykselle, jossa avuton pikkuinen avaruusolento räjäytettiin ja pääshowssa asiakkaita kidutettiin sadistisesti.

Alien Encounter -kohteen elokuvaosuuksien ohjauksesta vastasi Jerry Rees, jonka osuvimpiin Disney-elämysohjauksiin kuuluu mm. Pariisin Walt Disney Studios -puiston upea CinéMagique. Elokuvaosuuksien humanoideina nähtiin 1980-luvun jälkipuoliskon komedianäyttelijöitä, kuten Jeffrey Jones, Kathy Najimy ja Kevin Pollak. Muun muassa elokuvista The Rocky Horror Picture Show (1975) ja Legend (1985) muistettava Tim Curry antoi äänensä varsinaisen alkushown S.I.R. -robotille. Huippumalli Tyra Banks esiintyi monitoreissa juontajana. Teemamusiikin "Seize the Day" sävelsi paljon Disney-puistoille musiikkia tehnyt Richard Bellis. Pääshown aikana musiikkia ei juurikaan kuullut.

Lokakuussa 2003 suljettu The ExtraTERRORestrial Alien Encounter on ylivoimaisesti Disney-puistojen kaikkien aikojen pelottavin elämyskohde. Ironisinta lienee se, että tämä kauhukohde noudatti itseasiassa Magic Kingdomin kyseenalaisimpia perinteitä. Samaisen 1971 avautuneen puiston alkuperäinen, erittäin äänekäs Snow White's Adventures -ajelu oli huomattavasti The Haunted Mansion -kummituskartanoa pelottavampi. Kyseisen Lumikki-ajelun kummitusjunamaisesta luonteesta ei kuitenkaan liiemmin varoiteltu. Joulukuussa 1974 puistoon nousseen alkuperäisen Space Mountainin ei myöskään alunperin kerrottu olevan vuoristorata, joten aika monelle ensikertalaiselle ajelun rajuus tuli yllätyksenä. Alien Encounterin "yllätyksellinen" rajuus ja pelottavuus ei siis noin periaatteessa ollut mitään uutta, vaan yllätyksellisesti linjassa puiston kyseenalaisimman menneisyyden kanssa. Elämyskohteeseen oli Magic Kingdomin opaskartoissa liimattu täysin sama mitäänsanomaton suositus/varoitus mikä löytyi myös lasten suosikkiajelun Peter Pan's Flightin kohdalta (ajelun korkeuden takia).

Hiukkasen The ExtraTERRORestrial Alien Encounter -tyyppistä paniikkitunnelmaa löytyy myös Pariisin Walt Disney Studios -puiston Armageddon: les Effets Spéciaux -elämyskohteesta, sekä WDW:n että Kalifornian "neliulotteiselämyksestä" It's Tough To Be a Bug. Vaikka Armageddon-elämyksen jyrisevässä tehoste-osuudessa seistään, tapahtuu kyseinen pääshow pyöreässä huoneessa jonka keskiosa on varattu hurjimmille tehosteille. "Lapsiystävälliseksi" naamioitu show It's Tough To Be a Bug onkin sitten ötökkäkammoisten pahin painajainen. Myös WDW:n Disney's Hollywood Studios -puiston Sounds Dangerous Starring Drew Carey tarjoaa äänitehosteita pimeässä teatterissa - mutta huomattavasti vähemmän pelottavassa kokonaisuudessa.

Stitch's Great Escape!
Elämyksen esittely

Huomio: Pituusrajoitus 102 senttimetriä!

Kauhistuttavan The ExtraTERRORestrial Alien Encounter -kohteen tiloissa avautui marraskuussa 2004 "Stitchin mahtava pako!" -elämys, käyttäen kuitenkin samaa pyöreää katsomoa sekä istuinten tekniikkaa. Hulvaton avaruusolento Stitch on peräisin Disneyn menestyselokuvasta Lilo & Stitch (2002). Vaikka uudistus toi kauhukohteeseen jonkin verran lapsenomaista huumoria, ei sitä ole läheskään niin paljon kuin Disney-puistojen muissa Stitch-kohteissa. Stitch's Great Escape! -elämyksen pääshow on edelleenkin ...vähintään inhottava.

Alien Encounterin söpö avaruusolento Skippy tekee paluun alkushowssa, mutta on tällä kertaa vanki joka siirretään vankilaan teleportaatioputken kautta. Tämä jo kertoo, että elämyskohteen muutokset ovat hyvin vähäisiä. Alkushown jälkeen pyöreään katsomoon istuutuvien vieraiden hartioille laskeutuu edelleen laite joka pitää asiakkaan tuolissaan istumassa. (Elämyksen pituusrajoitus väheni kymmenellä sentillä Stitch-uudistuksen myötä). Tämän jälkeen suurin osa "elämyksestä" tapahtuu osittain pimeässä teatterissa, jossa vankilastaan paennut Stitch terrorisoi yleisöä - nuoleskellen niskoja, syljeskellen vettä, hyppien yleisön päällä, kuolaten kasvoille, hengittäen suoraan korviin, sekä tärvellen vartijoiden käyttämät laseraseet ampumaan yleisöä kohti suuren melun säestämänä.

Viimeisimmällä Audio-Animatronics -huipputekniikalla luotu Stitch-robottinukke on pienen kokonsa takia yksi monimutkaisimmista Walt Disney Imagineeringin luomuksista. Chris Sanders toimii edelleen olennon hupaisana äänenä, ja muissa äänirooleissa esiintyvät Zoe Caldwell, Kevin Michael Richardson, Richard Kind ja Kevin McDonald. Elämyskohteen uudesta musiikista (ja teemasta "Galactic Anthem") vastasi elokuvasäveltäjä Mark McKenzie, joka toimi orkestraattorina Alan Silvestrin Lilo & Stitch -scoren tapauksessa.

Pääshown päättää televisiomonitoreista nähtävä pikkuepisodi Stitchistä joka on paennut teatterista ulos Magic Kingdom -puistoon ja on tärvelemässä joko Astro Orbiter -elämyslaitetta tai teeskentelemässä Prinssi Uljasta puiston Cinderella Castle -linnassa! (Asiaan kuuluvana hupaisana yksityiskohtana mainittakoon, että Stitch's Great Escape -kohteen avajaisten aikoihin avaruusolento nähtiin tässä loppuepisodissa kietomassa vessapaperia Cinderella Castlen ympärille, ja puiston linna oli oikeasti lavastettu näyttämään vessapaperiin käärityltä!).

Sitch's Great Escape! -elämyskohdetta ei pidä sekoittaa aivan erityyppisiin - ja varsin harmittomiin - Stitch Encounter ja Stitch Live! -elämyksiin, joissa samainen hassu avaruusötökkä keskustelee katsojien kanssa, uskomattoman tietokoneanimaatioteknologian mahdollistamana.

T Ä R K E Ä Ä :
Stitch
's Great Escape -elämyksessä on vähemmän pimeitä osuuksia kuin The ExtraTERRORestrial Alien Encounter -kohteessa, ja joitakin kosketusefektejä sekä ääniefektejä on selvästi vähennetty. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö elämyksen tunnelma olisi enää ahdistava! Stitchin touhut tässä kyseisessä elämyksessä eivät ole läheskään hauskoja kuin muissa Stitch-teemoitetuissa kohteissa. Mieti siis tarkkaan, ennen kuin viet lapsesi tai muun herkän, vaikutuksille alttiin henkilön Stitch's Great Escape -elämykseen!

! ! ! HUOMIO ! ! !
KenNetti
ei ole vastuussa Disney-teemapuistotietokantaansa sisällytettyjen tietojen oikeellisuudesta. Tiedot on kerätty erinäisistä lähteistä ensisijaisesti suuntaa-antavaan, yleishyödylliseen tarkoitukseen. Päivitetyt ja ajankohtaiset tiedot löydät englanninkielellä Disney-puistojen virallisilta nettisivustoilta.

*****

Disneyn Teemapuistot - Etusivu
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

KenNetin Pääsivu

Disneyn Virallinen Teemapuistosivusto
(Disney's Official Theme Park Site)
Sisältää linkit kaikkiin viiteen olemassaolevaan Disneyn lomakeskukseen - Kalifornia, Florida, Tokyo, Paris ja Hong Kong. Vain englanniksi.

*****

KenNetin Suomenkielinen Tietokanta
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Taustatietojen jäsennys,
suomennokset, teksti,
ja kuvien muokkaus:
Kenneth Sundberg

KenNetin "Disney Teemapuistot" Logo
Alkuperäisvalokuva / Original photo
Disneyland Paris
by Pia Lindström
Original drawing by Kenneth Sundberg

Kaikki muu alkuperäistaide & valokuvat © Disney
(paitsi ne joissa toisin mainittu)

All original art & photos © Disney
(except where otherwise indicated)

PERUSLÄHTEET /
PRINCIPAL SOURCES
Informaatio & kuvat / Information & photos

Happy Hills Way Happy Hoppies Test & Travel Group
The Official Disney Park Websites
Disney theme park guidebooks & maps
Katherine & Richard Greene:
The Man Behind the Magic - The Story
of Walt Disney (Viking Penguin /
Penguin Books USA Inc, 1991)

Christopher Finch: The Art of Walt Disney
(Harry N. Abrams, Inc. New York, 1983)
Randy Bright: Disneyland - Inside Story
(Harry N. Abrams, Inc. New York /
Times Mirror Books, 1987)

Die Filme von Walt Disney - Die Zauberwelt des
Zeichentricks (Cinema / Kino Verlag GmbH, 1988)
The Imagineers: Walt Disney Imagineering
(Hyperion / Welcome Enterprises Inc, 1996)

Alain Littaye & Didier Ghez:
Disneyland Paris - From Sketch to Reality
(Nouveau Millénaire Éditions, 2002)
The Imagineers: The Imagineering Field Guide
to Disneyland (Disney Editions, 2008)

The Imagineers: The Imagineering Field Guide to
the Magic Kingdom at Walt Disney World
(Disney Editions, 2005)

The Imagineers: The Imagineering Field Guide to
Epcot at Walt Disney World
(Disney Editions, 2006/2010)

Jeff Kurtti: Walt Disney's Imagineering Legends
and the Genesis of the Disney Theme Park
(Disney Editions, 2008)
The Imagineers: Walt Disney Imagineering
- A Behind the Dreams Look at Making
MORE Magic Real (Disney Editions /
Welcome Enterprises Inc, 2010)

David Koenig: Mouse Tales
(Bonaventure Press, 1994 / 2006)
David Koenig: More Mouse Tales
(Bonaventure Press, 1999 / 2002)

David Koenig: Mouse Under Glass - Secrets
of Disney Animation and Theme Parks
(Bonaventure Press, 1997 / 2001)
David Koenig: Realityland -
True-Life Adventures at Walt Disney World
(Bonaventure Press, 2007)

Steve Birnbaum: Walt Disney World
- The Official Guide (1986)
Steve Birnbaum: Walt Disney World
- The Official Guide (1991)

Birnbaum's Disneyland - The Official Guide (1997)
The StoryboarD/The Art of Laughter magazine
(various issues / Laughter Publications, Inc.)

The E-Ticket Magazine (various issues)
(Jack E. Janzen & Leon J. Janzen)
Tim Hollis & Greg Ehrbar: Mouse Tracks
- The Story of Walt Disney Records
(2006, The University Press of Mississippi)

Jason Surrell: The Haunted Mansion
- From the Magic Kingdom to the Movies
(Disney Editions / Welcome Enterprises
Inc, 2003 / 2009)
David Tietyen: The Musical World of Walt Disney
(Hal Leonard Publishing Corp, 1990)

Disney, Aku & minä: Markku Kivekäs muistelee
(2007, Pekka Tuliara / Sanoma Magazines)
Aku Ankka -lehden "Oma Nurkka"
(Sanoma Osakeyhtiö / Sanoma Magazines)

Wikipedia.org / You Tube / imdb.com
wdwinfo.com / answers.com
Darkride and Funhouse Enthusiasts
(www.dafe.org)
Laff in the Dark (www.laffinthedark.com)
Nick Laister (www.joylandbooks.com)
Dr Vanessa Toulmin: Fairground Shows
(NFA Website, 1997)

Suomen Huvipuistoseuran foorumi
(http://huvipuistoseura.org/forum)
www.MovieMusic.com messageboards
jimhillmedia.com / allears.net
Kentsu Pictures Video Archives
and Kenneth Sundberg

Omakohtaiset kokemukset kerätty
vuosien 1982-2012 aikana

_____________________________

KenNetti on Kenneth Sundbergin täysin epäkaupallinen nettisaitti joka kunnioittaa ja ylistää lahjakkaita ihmisiä ja heidän töitään. Kaiken tälle saitille kerätyn materiaalin tarkoituksena on jakaa informaatiota, edistää tietämystä vähemmälle huomiolle jääneistä asioista, sekä viihdyttää ihmisiä kaikkialla maailmassa. KenNetti ja Kenneth Sundberg eivät ole missään tekemisissä tällä saitilla mainittujen yhtiöiden, teemapuistojen, elokuvien, ihmisten, kummitusten tai muiden asioiden kanssa. Oikeuksia materiaalien jäljentämiseen ei ole myönnetty KenNetille eikä Kenneth Sundbergille, lukuunottamatta osioita missä asiasta on erikseen mainittu. Jos Sinun mielestäsi jokin kuva tai muu materiaali ei saisi olla tällä saitilla, ole ystävällinen ja OTA YHTEYTTÄ Kenneth Sundbergiin, niin voimme nopeasti ratkaista ongelman.

KenNetti is a totally non-commercial website by Kenneth Sundberg to pay tribute and to honour the work of the talented people behind some of the most wonderful things found on this planet. All the material is gathered here only to inform, to promote things that need to be noticed, and to entertain people all over the world. KenNetti and Kenneth Sundberg are not affiliated to any of the companies, theme parks, movies, people, ghosts or other things appearing on this site. No rights of reproduction have been granted to KenNetti or Kenneth Sundberg, except where indicated. If You feel that some image or material whatsoever should not appear on this site, please CONTACT Kenneth Sundberg so that we can quickly resolve the problem.

_____________________________