KENNETIN PÄÄSIVU • THE KENNETTI MAIN PAGE
Sivuston suunnittelu ja ylläpito: Kenneth Sundberg
Viimeisin Päivitys: Marraskuun 9, 2016

KenNetin Teemapuistotietokanta - Disneyn Teemapuistot
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Peter Pan’s Flight
(Peter Pan Flight)

Tämä elämys löytyy
huomattavan erilaisina versioina
seuraavista Disney-puistoista:

Disneyland
Disneyland Resort California, Yhdysvallat,
Fantasyland -alue

Magic Kingdom
Walt Disney World Resort, Yhdysvallat,
Fantasyland -alue

Tokyo Disneyland
Tokyo Disney Resort, Japani,
Fantasyland -alue

Disneyland Paris
Disneyland Resort Paris, Ranska,
Fantasyland -alue

Shanghai Disneyland
Shanghai Disney Resort, Kiina,
Fantasyland -alue

Elämyksen vapaa suomennos:
"Peter Panin lento"

Elämysluokka:
Klassikko

Ensimmäinen ajelu:
Heinäkuu 1955 (DL)
Lokakuu 1971 (WDW)
Huhtikuu 1983 (TDL)
Huhtikuu 1992 (DLP)
Kesäkuu 2016 (SDL)

Merkittävät parannukset:
1983 / 2015 (DL)
2014 (WDW)
2015 (TDL)
2016 (DLP)

Elämystyyppi: Dark ride
(vaatimattomasti) liikkuvilla hahmonukeilla sekä
animaatioheijastuksilla. Pieneksi merirosvolaivaksi
teemoitettu vaunu roikkuu katossa
kulkevasta raiteesta!

Istuimet ja vaunut:
Rinnakkain mahtuu
istumaan 2-3 henkilöä.

Selkänojalliset istuimet. Rinnakkain
istuvilla yhteinen turvapuomi.
Yhteen vaunuun mahtuu istumaan
yhteensä 3-6 henkilöä
versiosta riippuen
(katso erilliset esittelyt
alempaa!)

TÄRKEÄÄ:
Walt Disney World
in
ja Tokyo Disneylandin versioissa
vaunut eivät normaalisti
pysähdy lastauksen ajaksi!
Lastauslaiturin liukuhihna kulkee samaa
hidasta kävelyvauhtia kuin vaunu.
Lastaus- ja poistumislaiturit
ovat jatkuvasti vartioituja.
Liukuhihna sekä vaunu pysäytetään
kuitenkin tarpeen vaatiessa kokonaan
.

Ajelun kesto:
2-3 minuuttia
versiosta riippuen
(katso erilliset esittelyt
alempaa!)

Pituusrajoitus:
Ei ole

Ikärajoitus tai -suositus:
Alle 7-vuotiaat vain aikuisen seurassa.

Viralliset varoitukset:
Peter Pan’s Flight -ajelun viidellä olemassaolevalla versiolla ei ole yhtenäistä linjaa varoituksissaan. Pariisin ja Floridan versiot eivät virallisesti sovi liikuntarajoitteisille, kun taas Tokion versioon ei päästetä ketään joka ei pysty istumaan "vakaassa asennossa vaunun liikkuessa".

Tärkeää Disney-puistojen varoituksista

KenNetin varoitus / suositus:
Peter Pan’s Flight on hyvin rauhallinen ja kaunis ajelu, jossa ei ole varsinaisia pelästyttäviä kauhukohtauksia. Jotkut Disney-puistot ovat kuitenkin varoittaneet ajelun "pelästyttävästä luonteesta" lähinnä ainoastaan siksi että vaunu roikkuu korkealla lattian rajasta (noin 2,5 – 4 metrin korkeudessa kohtauksesta riippuen). Ajelun aikana koetaan myös pieniä korkeusvaihteluita. Vaikkei asiasta yleensä erikseen mainitakaan, hätätilanteessa kaikkien Peter Pan’s Flight -versioiden asiakkaat voidaan joutua evakuoimaan tikapuiden avulla. Kylmän rehellisesti ilmaistuna Peter Pan’s Flight ei sovi ajoturvallisuutensa takia liikuntarajoitteisille, odottaville äideille, korkeuskammoisille, eikä myöskään pimeää pelkääville. (Katso puistokohtaiset rajoitukset ja varoitukset erillisistä esittelyistä alempaa!). Vaunujen hetkittäiset pysähdykset sisäradalla eivät ole myöskään harvinaisia! Koska vierekkäin istuvat käyttävät samaa turvapuomia, voidaan hyvin pienen lapsen kanssa matkustavan aikuisen huomattavan iso maha tulkita turvallisuusriskiksi missä tahansa Peter Pan’s Flightin versiossa – vaikkei puisto asiasta erikseen varoittaisikaan!

Vinkki liittyen
Peter Pan’s Flight
iin:
Tähän elämyskohteeseen kannattaa suunnata heti aikaisin aamusta tai mahdollisimman myöhään illasta – sillä jono kasvaa yleensä aamupäivän aikana vähintään tunnin mittaiseksi (ja paljon pidemmäksikin!) ja mitä pidempi jonotus on, sitä surkeammalta lentoseikkailu saattaa vaikuttaa joissakin versioissa.

Sukulaiselämykset:
ei varsinaisesti ole

Katso myös:
Alice in Wonderland
Mr. Toad’s Wild Ride
Pinocchio’s Daring Journey
Snow White’s Scary Adventures
Pirates of the Caribbean
The Many Adventures of Winnie the Pooh
Pooh's Hunny Hunt

Peter Pan’s Flight
Elämyksen historia
ja
perusesittely

"Peter Panin lento" on aina ollut Disneyland-puistojen suosituimpia elämyksiä. Toisin kuin Fantasyland-alueen muut dark ridet, Peter Pan’s Flightin tarjoama lentoseikkailu vetoaa tasapuolisesti aikuisiin sekä lapsiin. Vaikka elämys saattaa olla nykylasten mielestä "tylsä", on se ehdottomasti Disneyn onnistuneimpia piirroselokuvaklassikkoihin perustuvia darkkiksia. Verrattuna Fantasylandin muihin alkuperäisdarkkiksiin (Mr. Toads Wild Ride, Snow Whites Scary Adventures, Alice in Wonderland ja Pinocchios Daring Journey) "Peter Panin lento" ei sisällä kummitusjunamaisia säikäytyksiä, vaan keskittyy kauneuteen ja taianomaisuuteen. Ei siis ihme, että Peter Pan’s Flight on pysynyt lapsiperheiden suosikkina jo yli kuudenkymmenen vuoden ajan.

Peter Pan on skotlantilaisen James Matthew Barrien tunnetuin luomus. Kertomus pojasta, joka ei koskaan kasvanut suureksi, näki päivänvalon näytelmänä vuonna 1904. Vasta vuonna 1911 näytelmän kirjasovitus ilmestyi nimellä Peter Pan and Wendy. Disneyn piirroselokuvaversio Peter Pan sai ensi-iltansa vuonna 1953 – samoihin aikoihin kun Kalifornian Disneylandia alettiin suunnitella.

1950-luvun alussa dark ridet ("darkkikset") olivat erittäin suosittuja Yhdysvaltain huvipuistoissa. Esimerkiksi New Yorkin Coney Islandin runsas darkkistarjonta sai kruununjalokivensä Spook-a-Raman vuonna 1955 – samana vuonna kuin Disneyland avasi porttinsa. Amerikkalaisista darkkispioneereista oli jo tulossa oman alansa legendoja (muun muassa Pretzel Amusement Ride Companyn Leon Cassidy ja Bill Cassidy, New Yorkin maailmannäyttelyyn 1939-1940 The Futurama -ajelun rakentanut Norman Bel Geddes, Traver Engineeringin ja Laff in the Darkin luojat Harry Traver ja Ralph E. Chambers, sekä tietenkin taiteilija Bill Tracy, joka muistetaan monista kummitusjuna- ja Whacky Shack -luomuksistaan).

Mies nimeltä Walt Disney oli aina elänyt "ajan hermolla"; hän tiesi mistä suuri yleisö piti, mutta halusi myös parantaa sekä laajentaa totuttuja kuvioita. Ei siis ihme että Disneylandin alkuperäisdarkkiksiin panostettiin suuresti. Vaikkei kyseessä ollut varsinainen Disney-keksintö, voi sanoa että WED Enterprises loi termille dark ride sen nykyisen merkityksen. Disney-studion legendoihin kuuluvat Kenneth "Ken" Anderson ja Claude Coats loivat perusteet Disney-darkkiksille, joissa hyödynnettiin "mustan teatterin" perinteitä vahvemmin kuin muiden huvipuistojen darkkiksissa. Anderson ja Coats kehittivät myös uraauurtavan maalaustekniikan, joka perustui ultraviolettivalaistuksessa (eli "mustassa valossa") hypnoottisesti hehkuviin fosforimaaleihin. Tämä tehoste teki kaksiulotteisista maalauksista uskomattoman kolmiulotteisia. Ultraviolettisäteet toivat fosforipinnoille taianomaisen loisteen, jolloin myös matkustajien valkeat vaatekappaleet ja jopa silmän valkuaiset sekä hampaat loistivat aavemaisesti.

Disney-studion ulkopuolelta tulleet arkkitehdit Marvin Davis ja Bill Martin olivat Andersonin ja Coatsin ohella tärkeitä avainhenkilöitä Fantasylandin darkkisten suunnittelijoina sekä toteuttajina. Davisin laatimissa ensimmäisissä Disneyland-pohjapiirroksissa (vuodelta 1953) Peter Pan oli jo vahvasti mukana. Noin kolmannes suunnitellusta "Fantasy Landin" ulkoalueesta oli varattu Lontoon kaupungille, jonka satamassa seisoi komea merirosvolaiva. Mestaritaiteilija Herbert "Herb" Ryman sisällytti tämän kaiken ihkaensimmäiseen lintuperspektiivinäkymään Disneylandista. Kyseistä Lontoo-aluetta ei kuitenkaan toteutettu lopulliseen 1955 Fantasylandiin, vaikka Kapteeni Koukun merirosvolaiva saatiinkin mahtumaan pienelle laguunialueelle. Vuoden 1983 Fantasyland-remontissa laguuni merirosvolaivoineen ja pääkallosaarineen katosi, mutta ilmestyi entistäkin eeppisempänä versiona 1992 avautuneen Ranskan Disneyland Paris -puiston Adventurelandiin.

Myös tarinankerronnan kannalta nämä Fantasylandin alkuperäiset 1955 darkkikset olivat uraauurtavia. Ken Anderson työryhmineen ymmärsi, ettei alle kaksiminuuttinen ajelu voinut kertoa koko tarinaa. Disneyn klassikkoelokuviin perustuvien darkkisten tavoite on vuodesta 1953 asti ollut vahvan tunnelman luominen sekä vahvasti visuaalisten kohtausten kolmiulotteellistaminen, eikä suinkaan lineaaristen tarinoiden kertominen. Tarinankertojataidoistaan tunnettu Walt vaikutti uskovan, etteivät ihmiset ajelleet darkkiksissa seuraamassa tarinoita, vaan kokemassa virtuaaliseikkailuja. Siksi työryhmä teki Waltin siunauksella närkästystä herättäneen valinnan; nimihahmoja ei näissä ajeluissa nähty alunperin lainkaan, sillä vaunussa istuville vieraille annettiin kunnia leikkiä "sankaria" ja kokea seikkailu päähahmon perspektiivistä. Siksi myöskään alkuperäisessä 1955 Peter Pan Flightissa [sic] ei lentävää sankaripoikaa nähty kuin lastausalueen seinämaalauksessa. Vasta vuoden 1983 Fantasyland-remontissa kaikki alueen darkkikset saivat nimihahmonsa.

Walt itse määritteli Fantasylandin alkuperäisdarkkisten aiheet. Lumikki-darkkis oli ollut itsestäänselvyys jo puiston ensimmäisissä suunnitelmissa, mutta se kehittyi itseoikeutetuksi kummitusjunaksi – aidosti pelottavaksi elämykseksi. Siksi Fantasylandin kaksi muuta 1955 darkkista oli valittava huolella, jotta elämykset olisivat mahdollisimman erilaisia. Walt päätyi hauskaan ja villiin Mr. Toads Wild Ride -ajeluun sekä kauniiseen, taianomaiseen Peter Pan Flightiin. Liisa Ihmemaassa -ajelu avattiin vasta kesällä 1958 ja Pinokkio-ajelu näki päivänvalonsa vasta pari vuosikymmentä myöhemmin 1983.

Kolmesta alkuperäisdarkkiksesta vuoden 1955 Peter Pan Flight erottui myös huikean vaunutekniikkansa takia; seikkailu koettiin katosta roikkuvassa pienessä laivan muotoisessa vaunussa istuen. Tämänkin uraauurtavan keksinnön turvin darkkiksen yksinkertainen, intiimi tarinankerronta sai lisätaikaa siipiensä alle. Lumoavat lento-osuudet öisen Lontoon sekä Mikä-Mikä-Maan yllä olivat (ja ovat edelleen) Peter Pan Flightin huippukohtia – vieden ajelusta lähes kaksi kolmasosaa, kuten jo Bill Martinin alkuperäissuunnitelma osoittaa. Valtavana pienoismallina toteutettu Lontoo on aina hyödyntänyt varsin omalaatuista "pakkoperspektiiviä"; jos huoneen näkee lattian tasolta, rakennukset ja niiden linjat ovat hupsusti vinksallaan. Rakennukset myös pienenevät sitä mukaa kun laivavaunu lentää lastenhuoneen ikkunasta öiseen Lontooseen. Pienoismallissa nähdään Edwardiaanisen Lontoon tärkeimmät maamerkit, kuten St. Pauls Cathedral, Big Ben, Tower Bridge ja tietenkin River Thames.

Taianomaiset lennot Lontoon sekä Mikä-Mikä-Maan yllä on aina koettu peräkkäin ajelun alussa, ja siksi elämyksen viimeinen osuuus on herättänyt vieraissa usein tunteen, että seikkailu loppuu pahasti kesken. Alkuperäinen työryhmä olisi voinut harkita jommankumman lentokohtauksen siirtämistä ajelun loppuun. Tämä ongelma ratkaistiin vasta vuonna 2016 päivänvalonsa nähneellä Shanghai Disneylandin versiolla, jossa ajelun loppuun luotiin ainutlaatuinen "kotiinpaluu-montaasi" (vaikkei klassikkokohtausten järjestykseen edelleenkään koskettu).

Vuonna 1971 Walt Disney World (WDW) avasi porttinsa Floridassa. Lomakeskuksen Magic Kingdom -puiston Fantasylandiin suunniteltiin alunperin aivan toisenlaisia darkkiksia: pelottavaa Prinsessa Ruususta, villiä "velhotaistelua" Miekka Kivessä -klassikosta, sekä kaunista lentoseikkailua Maija Poppasen seurassa. Waltin veli Roy O. Disney, joka valvoi WDW:n ensimmäisen vaiheen valmistumista, halusi kuitenkin että Floridan puistossa olisi samat darkkikset kuin Kaliforniassakin. WED Enterprisesin ratkaisu oli tehdä ajeluista hieman erilaisia – sekä parempia. 1960-luvulla WED oli luonut toinen toistaan upeampia elämyksiä (mm. Pirates of the Caribbean), joihin verrattuna Kalifornian Disneylandin 1955 alkuperäisluomukset olivat kylmästi sanoen kökköjä. Siksi Floridan 1971 Peter Pan’s Flight -versiosta tuli Kalifornian edeltäjäänsä parempi, suurempi sekä myös eeppisempi – vaikka ajelu edelleen päättyi kuin seinään töksähtäen, alkuun sijoitettujen huippukohtiensa takia.

Ikinuori Peter Pan lennähti Floridan 1971 versiossa vihdoinkin nimikkoseikkailuunsa. Kyseisen version hahmot olivat täysin kolmiulotteisia sekä myös liikkuivat jonkin verran, mutta ne eivät olleet varsinaisia huippulaadukkaita Audio-Animatronics -nukkeja (kuten esimerkiksi Pirates of the Caribbean -elämyksessä). Kalifornian Disneylandissa Peterin saapumista saatiin odottaa aina vuoteen 1983 asti, jolloin suuri Fantasyland-remontti muutti lukemattomia asioita. Kalifornian täysin uudistettu Peter Pan’s Flight oli paljosta velkaa Floridan versiolle, muttei pystynyt tarjoamaan puitteiltaan yhtä suurta elämystä. Fasaadiltaan Kalifornian 1983 versio oli kuitenkin uljaampi kuin Floridan versio karnevaalitelttoineen. Kalifornian version muunnelma rakennettiin myös Disneyland Paris -puistoon, kun taas Tokyo Disneylandissa Peter Pan’s Flight on paljolti Floridan version kaltainen.

Kalifornian 1983 Fantasyland-remontin työryhmää johti Tony Baxter, joka sittemmin vastasi koko Disneyland Paris -puiston suunnittelusta. Baxterin valvonnassa Disney-darkkisten fluorisoivat värit alkoivat hohtaa entistäkin mahtipontisemmin. 1990-luvulla kuituoptiikalla toteutettuja valotehosteita ja tähtimeriä nähtiin pelkästään Kalifornian Fantasylandin kohteissa yli 500 kilometrin verran ja valtaosa näistä nähtiin Peter Pan’s Flightissa.

Peter Pan’s Flight -ajelun musiikki tulee 1953 piirroselokuvasta. Ikimuistoinen laulu "You Can Fly! You Can Fly! You Can Fly!" ("osaat lentää") kuultiin Floridan 1971 ajelussa varsin suloisena kehtolauluversioksi sovitettuna instrumentaalina, joka soi ajelun jokaisen kohtauksen taustalla ja jopa jonotusalueella. Vasta Kalifornian 1983 versiossa ajelu sai rikkaamman, täysin uudelleenäänitetyn musiikkitaustan, joka on yllättävän uskollinen 1953 elokuvan alkuperäismusiikille sekä Jud Conlonin kuorosovituksille. Floridan ja Tokion Peter Pan’s Flight -ajelut saattavat kuitenkin edelleen käyttää vanhempaa "kehtolauluinstrumentaalia". Kalifornian ja Pariisin ajeluiden aikana ehtii kuulla pienenpieniä osuuksia elokuvan muistakin lauluista – kuten krokotiilin unohtumattomaksi teemaksi jääneen "Never Smile at a Crocodile" ("älä koskaan hymyile krokotiilille") -laulun. Alla olevassa listassa on lueteltu Disneyn Peter Pan -elokuvan tärkeimmät sävelmät:

"Peter Pan Theme"
(sävellys Oliver Wallace;
jotkut lähteet mainitsevat säveltäjiksi
myös Victor Youngin sekä Jack Wallacen)

"The Second Star to the Right"
"You Can Fly! You Can Fly! You Can Fly!"
"What Made the Red Man Red"
"The Elegant Captain Hook"
"Your Mother and Mine"

(kaikkien laulujen sävellys Sammy Fain;
sanoitus Sammy Cahn)

"A Pirate's Life"
(sävellys Oliver Wallace;
sanoitus Ed Penner)

"Following the Leader"
(sävellys Oliver Wallace;
sanoitus Winston Hibler & Ted Sears)

"Never Smile at a Crocodile"
(sävellys Frank Churchill;
sanoitus Jack Lawrence)

Peter Pan’s Flight
Disneyland
Disneyland Resort
California

Alunperin Kalifornian versio kulki nimellä Peter Pan Flight. Vuoden 1983 suuressa Fantasyland-remontissa suurin osa ajelusta rakennettiin uudestaan Floridan 1971 version hahmoja sekä valaistus- ja lavastusratkaisuja hyödyntäen. Lumoavat lento-osuudet öisen Lontoon sekä Mikä-Mikä-Maan yllä sisältävät uskomattomia yksityiskohtia; pikkuriikkiset kulkuneuvot kulkevat öisen Lontoon kaduilla ja silloilla, vesi näyttää aaltoilevan kuunvalossa, tulivuori hohtaa uljaana, ja "laivavaunu" kulkee lukemattomien tähtien keskellä.

Elämyskohteen 1983 fasadi yhdistelee ihastuttavia baijerilaisia piirteitä Big Ben -kellotorniin. Uudelleen äänitetyn musiikin lisäksi vuoden 1983 ajeluversioon valittiin myös uudet puheäänet. Uuden sukupolven monipuolisimpiin Disney-ääniartisteihin kuuluva imitaattori Corey Burton on toiminut Kapteeni Koukun virallisena äänenä jo 1980-luvulta lähtien.

Vuoden 2009 kieppeillä Kalifornian Peter Pan’s Flight -ajelun kapasiteettia suunniteltiin parannettavaksi uusilla (Pariisin 1992 version mukaisilla) suuremmilla vaunuilla, mutta syystä tai toisesta vaunuja ei ole edelleenkään uusittu. Koko elämyskohde kuitenkin remontoitiin perusteellisesti vuonna 2015. Suurremontin ansiosta lentoseikkailu sai uutta tuulta purjeisiinsa digitaalisten animaatioheijastusten, uusien hahmofiguurien sekä hekumallisimpien värien ansiosta – mutta seikkailu loppuu edelleen valitettavan töksähtäen.

TÄRKEÄÄ:
Kalifornian Disneyland-puiston Peter Pan’s Flight -version vaunussa on vain yksi penkkirivi, johon voi maksimissaan istuutua kaksi aikuista ja yksi lapsi.
Vaunut pysähtyvät lastauksen ajaksi. Ajelu kestää runsaat 2 minuuttia. Puisto ei ole (toistaiseksi) kieltänyt elämystä liikuntarajoitteisilta, kunhan vaunuun pystyy kiipeämään oman avustajansa avulla. Turvapuomin takia ajelu voi olla sopimaton odottaville äideille sekä muillekin isokokoisille ihmisille. Hätätilanteessa ajelun asiakkaat voidaan joutua evakuoimaan tikapuiden avulla. Tässä Kalifornian versiossa ei edelleenkään tarjota Fastpass-jononohitussysteemiä.

Peter Pan’s Flight
Magic Kingdom
Walt Disney World Resort

Floridan puiston Fantasyland-aluetta on viime vuosina uusittu erittäin mahtipontiseksi ja mielikuvituksellisemmaksi. Puiston alkuperäisistä dark rideista on jäljellä enää tämä Peter Panin lentoseikkailu. Hahmonukkien tekniikka ei ehkä säväytä samalla lailla kuin esimerkiksi Pirates of the Caribbean -kohteessa, mutta avajaisvuonna 1971 nimenomaan tämän Peter Pan’s Flight -darkkiksen hahmofiguurit edustivat ennennäkemättömän laadukasta tasoa. Seikkailu oli aikoinaan Kalifornian alkuperäisversiota huomattavasti mahtipontisempi; juuri tässä Floridan versiossa nähtiin ensikertaa Kapteeni Koukun lähes 15-metrinen purjelaiva, jonka isopurjeen päällä Koukku ja Peter käyvät edelleen kaksintaistelua. Harmi vain, että tämäkin lentoseikkailu loppui – ja loppuu edelleen – aivan liian yhtäkkisesti, sillä kuten Kalifornian versiossa, tässäkin parhaat osuudet koetaan ensimmäisinä.

Floridan Peter Pan’s Flight -seikkailu oli aikoinaan Kalifornian 1955 alkuperäisversiota lähes puoli minuuttia pidempi. Nykyisen ajelun kesto on vieläkin pidempi, vaikka rata on pysynyt aivan yhtä pitkänä kuin 1971 versiossa. Vaunujen vauhtia on siis vain hidastettu. Fasadin tylsännäköistä karnevaalitelttaa on myös piristetty kolmiulotteisilla liikkumattomilla hahmoilla Leena, Jukka ja Mikko Kultasesta (Wendy, John & Michael Darling) sekä Peteristä itsestään. Fasaditeltan alla sijaitseva jonotus oli Disney-puistojen kapeimpia sekä tylsimpiä aina vuoteen 2014 asti, jolloin elämyskohde sai huikeasti laajennetun "interaktiivisen" jonotuslaueen.

Uusittu jono vie Kultasten perheen puutarhaan ja sieltä lasten makuuhuoneeseen, jossa Helinä-keiju lentelee pikkuruisena valopallona – upeasti toteutettuna animaatioheijastuksena – kosketellen esineitä. Makuuhuoneen ikkunaheijastuksessa saattaa nähdä Peter Panin leikittelevän varjon, mutta huikeampaa on se, että ikkunassa nähtävät muut varjoanimaatiot reagoivat jonottajien omiin varjoihin! (Esimerkiksi kellojen varjoja koskettamalla ne voi saada soimaan, ja monet varjot reagoivat hauskoilla tavoilla jonottajien varjojen pituuteen).

Vuoden 2014 jonotusaluelaajennuksen jälkeen Floridan Peter Pan’s Flight -seikkailu sai hieman lisää musiikkia, mutta varsinainen ajelu tyytyy edelleen vuoden 1971 vaatimattomaan, yhtä pikkumelodiaa toistavaan musataustaan. (Kyseessä on laulun "You Can Fly! You Can Fly! You Can Fly!" instrumentaalinen 'kehtolauluversio').

TÄRKEÄÄ:
Floridan
Magic Kingdomin nykyisen Peter Pan’s Flight -version vaunussa on vain yksi penkkirivi, johon voi maksimissaan istuutua kaksi aikuista ja yksi lapsi. Ajelu kestää lähes 3 minuuttia. Tässä Floridan versiossa on käytössä Fastpass-systeemi. Vaunut eivät normaalisti pysähdy lastauksen ajaksi! Tämä versio ei sovi liikuntarajoitteisille (todennäköisesti ajoturvallisuuden takia sekä tehokkaan lastauksen ylläpitämiseksi). Turvapuomin takia ajelu voi olla sopimaton odottaville äideille sekä muillekin isokokoisille ihmisille. Hätätilanteessa ajelun asiakkaat voidaan joutua evakuoimaan tikapuiden avulla.

Peter Pan’s Flight
Tokyo Disneyland
Tokyo Disney Resort

Kuten koko puisto, Japanin Tokyo Disneylandin "Peter Panin lento" avautui huhtikuussa 1983. Tokion versio rakennettiin Walt Disney Worldin Magic Kingdomin 1971 version mukaisesti. Ajelu tarjoaa tutun elämyksen kaikkine taianomaisine piirteineen – ja loppuu ihan yhtä töksähtäen kuin edeltäjänsä.

Vuonna 2016 tätä Tokion versiota hieman paranneltiin digitaalisin animaatioheijastuksin, mutta pääpiirteittäin elämys on edelleen sama kuin ennenkin. Myös fasadin tylsää karnevaalitelttaa on pyritty piristämään kolmiulotteisilla Kultasten lasten hahmoilla sekä Peterillä itsellään. Ajelun taustamusiikki tulee Floridan 1971 versiosta. Kaikki Tokion ajelussa kuultavat hahmoäänet on äänitetty tottakai japaniksi.

TÄRKEÄÄ:
Japanin
Tokyo Disneylandin nykyisen Peter Pan’s Flight -version vaunussa on vain yksi penkkirivi, johon voi maksimissaan istuutua kaksi aikuista ja yksi lapsi. Ajelun virallinen kesto on 2 minuuttia 30 sekuntia. Tässä Tokion versiossa ei edelleenkään tarjota Fastpass-jononohitussysteemiä. Vaunut eivät normaalisti pysähdy lastauksen ajaksi! Kaikkien asiakkaiden on pystyttävä istumaan vakaassa asennossa ja ryhdissä vaunun liikkuessa; lapsia ei voi eikä saa pitää sylissä ajelun aikana! Tokion puisto ei ole kuitenkaan (toistaiseksi) kieltänyt elämystä liikuntarajoitteisilta, kunhan vaunuun pystyy kiipeämään oman avustajansa avulla. Turvapuomin takia ajelu voi olla sopimaton odottaville äideille sekä muillekin isokokoisille ihmisille. Hätätilanteessa ajelun asiakkaat voidaan joutua evakuoimaan tikapuiden avulla.

Peter Pan’s Flight
Disneyland Paris
Disneyland Paris Resort

Myös ranskalainen versio "Peter Panin lennosta" avautui samaan aikaan koko Disneyland Paris -puiston avatessa porttinsa keväällä 1992. Tätä versiota lentoseikkailusta haluttiin parantaa kapasiteetiltaan, joten "laivavaunuista" rakennettiin suurempia kahdella penkkirivillä. Liekö syy ollut sitten vaunujen suurentamisessa, että Pariisin Peter Pan’s Flightia on alusta asti riivannut tekniset ongelmat. Jo testiajeluissa Walt Disney Imagineeringin edustajat juuttuivat vaunussaan 2,5 metrin korkeuteen Lontoon yläpuolelle...

Kummallisinta Pariisin Peter Pan’s Flightissa on se, että ajelu päädyttiin rakentamaan Kalifornian 1983 version kopioksi, eikä Floridan mahtipontisemman 1971 version mukaisesti. Tottakai Pariisin versio on suurempien vaunujensa takia Kalifornian versiota suurempi – ja siksi myös kestoltaan runsaat kaksikymmentäviisi sekuntia pidempi – mutta se tarjoaa täysin saman elämyksen; Peter ja Koukku taistelevat taas kokkapuun päällä ja lentoseikkailu loppuu valitettavan töksähtäen merenneitoihin sekä taivaalla lentävään laivaan. Vaikka elämystä pyrittiin parantamaan, on Lontoon pienoismalli ollut usein aivan liian pimeä verrattuna edeltäjäversioiden samaan kohtaukseen.

Ongelmistaan huolimatta Pariisin Peter Pan’s Flight jatkaa suuren yleisön ihastuttamista. Kuten Kalifornian 1983 versiossa, myös Pariisissa elämyskohteen fasadi yhdistelee baijerilaisia piirteitä Big Ben -kellotorniin varsin ihastuttavasti. Kaikki elämyskohteen musiikki tulee Kalifornian 1983 versiosta. Ajelun hahmoäänet on äänitetty ranskaksi. Ajelun kesto saattaa nykyään lähennellä kolmea minuuttia, mahdollisesti vaunujen hitaammaksi säädetystä kulkuvauhdista johtuen.

Kevään 2016 aikana Pariisin Peter Pan’s Flight -elämyskohde remontoitiin lähes yhtä perusteellisesti kuin sisarkohteensa Kaliforniassa 2015. Ajelun uusi versio loistaa digitaalisilla animaatioheijastuksilla sekä hieman valoisemmilla väreillä, mutta mitään mullistavan uutta elämyksessä ei ole.

TÄRKEÄÄ:
Disneyland Paris -puiston Peter Pan’s Flight -version vaunussa on kaksi penkkiriviä; vaunuun mahtuu peräti 6 matkustajaa, jos vähintään kaksi heistä ovat lapsia, eivätkä aikuiset liian isokokoisia! Ajelun virallinen kesto on 2 minuuttia 30 sekuntia, (mutta voi kestää kauemmin, mikäli vaunu joutuu pysähtelemään sisäradalla pitääkseen turvallisen välin edelläajavaan; tätä tapahtuu Pariisin versiossa useammin kuin muissa versioissa!). Tässä Pariisin versiossa on käytössä Fastpass-systeemi. Ajelu ei virallisesti sovi liikuntarajoitteisille eikä odottaville äideille. Hätätilanteessa ajelun asiakkaat voidaan joutua evakuoimaan tikapuiden avulla.

Peter Pan’s Flight
Shanghai Disneyland
Shanghai Disney Resort

"Peter Panin lennon" uusin versio avautui kesäkuussa 2016 Kiinan Shanghai Disneylandin avatessa porttinsa. Kuten koko puisto, myös tämä lentoseikkailu on edeltäjiinsä verrattuna omalaatuisin sekä laadukkain – ja ehkä myös parhain. Laivavaunu roikkuu edelleen katossa kulkevasta kiskosta ja seikkailu etenee tutun vanhan kaavan mukaan, mutta lähes kaikki puitteet on uusittu viimeisimmän korkealaatuisen tekniikan avulla. Laajasti käytetyt digitaaliset hahmoanimaatiot sekä runsas musiikkitausta tuovat tuttuun seikkailuun uudenlaista energiaa. Mukana on myös perinteisempiä nukkehahmoja, mutta nekin edustavat tekniikaltaan uusinta, huikeaa sukupolvea. Myös elämyksen lavastukset sekä kohtausten asettelu erottuvat selvästi edeltäjistään.

Elokuvasäveltäjä Joel McNeelyn sinfoninen musiikki Shanghain elämyskohteelle yhdistelee 1953 Peter Pan -klassikkopiirretyn sekä sen jatko-osan, Return to Never Land (2002), melodioita tyylikkään elokuvallisesti. (McNeely vastasi itse jatko-osan alkuperäismusiikista). Shanghain Peter Pan’s Flightissa korjattiin myös vihdoinkin edeltäjä-elämysten tarjoama töksähtävä loppu; vihdoinkin ajelun loppumiselle annettiin sopivasti aikaa taianomaisen "kotiinpaluu-montaasin" muodossa, McNeelyn upean finaalimusiikin kera. Ikivihreä "You Can Fly! You Can Fly! You Can Fly!" lauletaan ajelussa englanniksi, mutta kaikki hahmot puhuvat kiinaa.

Shanghain Peter Pan’s Flightin fasadi on ihastuttava yhdistelmä perinteistä kiinalaista arkkitehtuuria sekä Kalifornian 1983 fasadin kellotorni-ideaa. Lastausalueelle on luotu edeltäjä-elämyksiä rauhallisempi iltatunnelma. Lastausalueen taustamaalauksessa nähdään ensimmäistä kertaa Lontoon kuuluisa Kensington Gardens -puisto, jossa Peter Panin patsas on seissyt vuodesta 1912 asti.

TÄRKEÄÄ:
Shanghai Disneyland -puiston Peter Pan’s Flight -version vaunussa on kaksi penkkiriviä; vaunuun mahtuu peräti 6 matkustajaa, jos vähintään kaksi heistä ovat lapsia, eivätkä aikuiset liian isokokoisia! Vaunut pysähtyvät lastauksen ajaksi. Ajelun virallinen kesto on 2 minuuttia 50 sekuntia. Elämystä ei ole kielletty liikuntarajoitteisilta, kunhan vaunuun pystyy kiipeämään oman avustajansa avulla. Turvapuomin takia ajelu voi olla sopimaton odottaville äideille sekä muillekin isokokoisille ihmisille. Hätätilanteessa ajelun asiakkaat voidaan joutua evakuoimaan tikapuiden avulla. Tässä Shanghain versiossa on käytössä Fastpass-systeemi.

! ! ! HUOMIO ! ! !
KenNetti
ei ole vastuussa Disney-teemapuistotietokantaansa sisällytettyjen tietojen oikeellisuudesta. Tiedot on kerätty erinäisistä lähteistä ensisijaisesti suuntaa-antavaan, yleishyödylliseen tarkoitukseen. Päivitetyt ja ajankohtaiset tiedot löydät englanninkielellä Disney-puistojen virallisilta nettisivustoilta.

*****

Disneyn Teemapuistot – Etusivu
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

Elämyskohteiden Kronikka
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

KenNetin Pääsivu

*****

KenNetin Suomenkielinen Tietokanta
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Taustatietojen jäsennys,
suomennokset, teksti,
ja kuvien muokkaus:
Kenneth Sundberg

Alkuperäistaide & valokuvat © Disney
paitsi ne joissa toisin mainittu

All original art & photos © Disney
except where otherwise indicated

LÄHTEET
Informaatio & kuvat
katso Kronikan Etusivu

For SOURCES
(information & photos)
please see KenNetti’s

Disney Attractions Chronicle

* * * *

KenNetti on Kenneth Sundbergin täysin epäkaupallinen nettisaitti joka kunnioittaa ja ylistää lahjakkaita ihmisiä ja heidän töitään. Kaiken tälle saitille kerätyn materiaalin tarkoituksena on jakaa informaatiota, edistää tietämystä vähemmälle huomiolle jääneistä asioista, sekä viihdyttää ihmisiä kaikkialla maailmassa. KenNetti ja Kenneth Sundberg eivät ole missään tekemisissä tällä saitilla mainittujen yhtiöiden, teemapuistojen, elokuvien, ihmisten, kummitusten tai muiden asioiden kanssa. Oikeuksia materiaalien jäljentämiseen ei ole myönnetty KenNetille eikä Kenneth Sundbergille, lukuunottamatta osioita missä asiasta on erikseen mainittu. Jos Sinun mielestäsi jokin kuva tai muu materiaali ei saisi olla tällä saitilla, ole ystävällinen ja OTA YHTEYTTÄ Kenneth Sundbergiin, niin voimme nopeasti ratkaista ongelman.

KenNetti is a totally non-commercial website by Kenneth Sundberg to pay tribute and to honour the work of the talented people behind some of the most wonderful things found on this planet. All the material is gathered here only to inform, to promote things that need to be noticed, and to entertain people all over the world. KenNetti and Kenneth Sundberg are not affiliated to any of the companies, theme parks, movies, people, ghosts or other things appearing on this site. No rights of reproduction have been granted to KenNetti or Kenneth Sundberg, except where indicated. If You feel that some image or material whatsoever should not appear on this site, please CONTACT Kenneth Sundberg so that we can quickly resolve the problem.

* * * *