KENNETIN PÄÄSIVU • THE KENNETTI MAIN PAGE
Sivuston suunnittelu ja ylläpito: Kenneth Sundberg
Viimeisin Päivitys: Marraskuun 24, 2013

KenNetin Teemapuistotietokanta - Disneyn Teemapuistot
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Ford's Magic Skyway
(Ford Wonder Rotunda)

Tämä elämys luotiin ja rakennettiin
New Yorkin maailmannäyttelyyn 1964-65,
eikä elämystä siirretty koskaan
kokonaisuudessaan mihinkään
Disney-puistoon.

Elämyksen vapaa suomennos:
"Fordin taianomainen taivastie"
ja "Ford ihmepyörösali"

Yleisesti käytetyt
variaatiot virallisesta nimestä:
Magic Skyway

Elämysluokka:
Klassikko

Ensimmäinen ajelu:
Huhtikuu 1964

Viimeinen ajelu:
Lokakuu 1965

Elämystyyppi: Dark ride
Audio-Animatronics -hahmoilla
sekä erikoistehosteilla.

Istuimet ja vaunut:
WEDway PeopleMover
-vaunutekniikka. Fordin avoautoiksi
teemoitetuissa vaunuissa
oli
tilaa 6 henkilölle.
Ei turvavöitä.

Ford’s Magic Skyway
sukulaiselämykset
(dinosaurukset):
Primeval World Diorama
Western River Railroad
Ellen’s Energy Adventure
Universe of Energy

Ford’s Magic Skyway
sukulaiselämykset
(hengessä mukana):
Test Track
Spaceship Earth (Ride)
World of Motion

Samaa vaunutekniikkaa
käyttivät / käyttävät myös:
(WEDWay) PeopleMover
Tomorrowland Transit Authority

Katso myös:
Adventure Thru Inner Space
The Haunted Mansion

Fords Magic Skyway
Elämyksen historia
ja esittely

Vuosien 1964-65 New Yorkin maailmannäyttelyllä (New York World's Fair) on erittäin tärkeä osansa Disneyn elämyskronikassa. Näyttelyyn osallistuminen oli Walt Disneyn salainen strategia. Suuret yhtiöt kuten General Electric Corporation ja Ford Motor Company innostuivat mahdollisuudesta saada Disneyn tuottama vetonaula näyttelyosastoilleen, joten rahoitus ei ollut ongelma. Maailmannäyttelyn jälkeen nämä vetonaulat tulisivat siirtymään Kalifornian Disneylandiin – ja WED Enterprisesilla (nykyisin Walt Disney Imagineeringilla) olisi runsaasti uutta, "toisten rahoilla" kehitettyä tietotaitoa.

Waltin salainen strategia kattoi tosin vielä muutakin. Yhdysvaltain länsirannikolle vuonna 1955 kohonnut Disneyland oli osoittautunut jo ensimmäisten vuosiensa aikana varmaksi menestykseksi. New Yorkin maailmannäyttely tuli osoittamaan että Disneyn elämyspuistotarjonnalla oli yhtä innokas yleisö myös Yhdysvaltain itärannikolla. Maailmannäyttelyssä nauttimansa menestyksen myötä Walt käynnisti salaisen "Projekti X:n", sisältäen Floridaan rakennettavan kakkos-Disneylandin sekä ainutlaatuisen tulevaisuuden kaupungin, EPCOTin (Experimental Prototype Community of Tomorrow).

Huimaan strategiaansa Walt päätyi jo 1950-60 -lukujen vaihteessa, Kalifornian Disneylandin ollessa vain viisivuotias. Väitetään että Ford Motor Company lähestyi Disneyä jo vuonna 1960 ehdotuksella maailmannäyttelyyn rakennettavasta ainutlaatuisesta elämyskohteesta. Tuloksena oli Fords Magic Skyway -elämys, jossa tyylikkäät avoautot matkasivat aina dinosaurusten aikakaudelta luolamiesten aikaan sekä uljaaseen, avaruusaikaiseen tulevaisuuteen saakka. "Taianomainen taivastie" erottui maailmannäyttelyn muista Disney-elämyskohteista erityisesti elokuvallisen dramatiikkansa ja jännittävän tunnelmansa ansiosta.

Disneyn neljästä 1964-65 maailmannäyttelyprojektista (Carousel of Progress, "its a small world" ja Great Moments with Mr. Lincoln) fantastinen Fords Magic Skyway oli ainoa joka ei siirtynyt näyttelyn jälkeen kokonaisuudessaan Disneylandiin. Ainoastaan elämyksen dinosaurukset pistettiin näytille Disneyland Railroadin varrelle (Grand Canyon Dioraman jälkeiseen Primeval World -osuuteen). Tämä johtui todennäköisesti siitä ettei puistossa ollut yksinkertaisesti tilaa kyseiselle jättiläismäiselle elämyskohteelle. Suosion puutteesta ei ollut ainakaan kyse: Fords Magic Skyway oli noussut New Yorkin 1964-65 maailmannäyttelyssä peräti toiseksi suosituimmaksi kohteeksi.

Fords Magic Skywayn rauhallista vauhtia kulkevat avoautot olivat Ford Mustang -tyylisiä ja niitä kuljettava vaunusysteemi varsin vallankumouksellinen. Autoissa ei ollut lainkaan moottoria vaan ne kulkivat kiinnitettyinä sähköttömään ohjauskiskoon, jonka strategisiin kohtiin oli upotettu liikkuvia pyöriä. Nämä sähköllä toimivat pyörät kiihdyttivät avoauton täyteen vauhtiinsa, jonka avulla se jatkoi matkaansa aina seuraaville pyörille saakka. Kyseessä oli WED Enterprisesin kehittämä WEDway PeopleMover -vaunusysteemi, joka saapui Disneylandin Tomorrowland-alueelle paranneltuna versiona heinäkuussa 1967. Kuukautta myöhemmin samainen systeemi pisti Disneyn ensimmäiset Omnimover-vaunut liikkeelle Adventure Thru Inner Space -kohteessa. Omnimover-systeemi on edelleen käytössä lukuisissa Disney-elämyksissä (muun muassa The Haunted Mansion, Phantom Manor, Spaceship Earth, sekä Buzz Lightyear-darkkikset).

Fords Magic Skyway voidaan tyylikkäiden avoautojensa takia nähdä Epcot-puiston Test Trackin selvänä edeltäjänä. Sekä ennen dark ride -osuuttaan että sen jälkeen "taianomaisen taivastien" avoautot huristivat showrakennuksen ulkopuolella sijaitsevissa läpinäkyvissä putkissa. Test Trackin autot liikkuvat taatusti nopeammin, mutta ajeluun kuuluu oleellisena osana showrakennuksen ulkopuolella tehtävä pyrähdys. Myös Test Trackin edeltäjä, World of Motion (1982-1996), ajeli seikkailun aluksi läpinäkyvässä putkessa. Vaikka World of Motion -kohteessa ei avoautoilla ajeltukaan, sen elämys noudatti sangen samankaltaista käsikirjoitusta kuin Magic Skyway – aloittaen luolamiesajoilta ja päätyen uljaaseen avaruusaikaiseen tulevaisuuteen kulkuvälineiden kehitystä seuratessaan. Tosin myös Epcotin Spaceship Earth on alusta alkaen noudatellut samankaltaista käsikirjoitusta, ihmiskunnan kehitystä seuratessaan. Kuitenkin jo vuoden 1964 Magic Skyway -elämyksessä nähtiin kuinka luolamies keksi tulen sekä pyörän – ja seikkailun lopussa matkattiin loistavaan tulevaisuuden kaupunkiin.

Elävännäköiset dinosaurukset ovat kuitenkin Ford’s Magic Skywayn suurin perintö. Dinosaurusaiheisia näyttelyitä ja dark rideja on varmasti ollut jo ennen New Yorkin 1964-65 maailmannäyttelyä, mutta tuskin koskaan aiemmin nämä esihistorialliset otukset olivat esittäytyneet yhtä dramaattisesti kuin WED Enterprisesin tuottamina kolmiulotteisina liikkuvina luomuksina. Aihe oli Disneylle muutenkin tuttu, sillä jo vuonna 1940 oli upeasti animoituja dinosauruksia ihasteltu Fantasia-klassikossa. Myös Disneylandin 1955 The World Beneath Us -piirroselokuvassa matkattiin esihistoriallisiin aikoihin. Ford’s Magic Skyway oli siis luonnollinen jatkumo; nyt dinosauruksista tehtiin käsinkosketeltavan kolmiulotteisia.

Hydraulisten ja pneumaattisten laitteistojen sekä tietokoneellisten systeemien kehittyminen 1960 -luvun alkupuolella mahdollisti Disneyn Audio-Animatronics -tekniikan ("audioanimoinnin") huiman kehittymisen hyvin lyhyessä ajassa. Samassa 1964-65 maailmannäyttelyssä WED Enterprisesin tuottamien liikkuvien dinosaurusten ja luolamiesten lisäksi sai ensi-iltansa myös upeasti audioanimoidut Carousel of Progress -elämyskohteen ihmishahmot sekä Yhdysvaltain 16. presidentti elämyksessä Great Moments with Mr. Lincoln. Vaikka kyseinen teknologia on parantunut merkittävästi kuluneiden viidenkymmenen vuoden aikana, voimme edelleenkin ymmärtää kuinka mielettömän suuren vaikutuksen ovat nämä ennennäkemättömän aidonnäköiset ja eläväiset nukkehahmot tehneet vuosien 1964-65 näyttelyvieraisiin.

Fords Magic Skywayn sekä sen paviljongin, Ford's Wonder Rotundan, monipuolisesta musiikista vastasi George Bruns (jonka tunnetuimpiin sävellystöihin kuuluvat animaatioklassikot Prinsessa Ruusunen, 101 Dalmatialaista ja Viidakkokirja, sekä myös ikivihreä Davy Crockett -balladi sekä Pirates of the Caribbean -elämykset). Äänitehostevelho Jim Macdonald, joka oli pitkän Disney-uransa aikana tehnyt kaiken jodlaavista kääpiöistä Mikki Hiireen asti, sai uransa haastavimman projektin äänittäessään luolamiesten murahteluja ja dinosaurusten karjaisuja. Macdonaldin kerrotaan rasittaneen ääntään niin paljon, että projektin lopussa hän oli tilapäisesti menettänyt äänensä. Legendaaristen Disney-taiteilijoiden Claude Coatsin, Marc Davisin, Sam McKimin, Herb Rymanin sekä Marty Sklarin oivallukset vaikuttivat suuresti "taianomaisen taivastien" – sekä koko Ford-paviljongin – tunnelmaan ja tyylikkääseen visuaalisuuteen.

Vaikka New Yorkin Fords Magic Skyway jäi vain kahden kesäkauden pituiseksi ainutlaatuiseksi elämykseksi, on sen perintö jäänyt elämään vahvana muun muassa Primeval World Dioramaan, Spaceship Earthiin ja Test Trackiin. "Taianomaisen taivastien" dinosaurus-jälkeläisiä on mahdollisuus bongata myös Japanin Tokyo Disneylandin Western River Railroadissa sekä Epcotin Ellens Energy Adventuressa (aiemmin Universe of Energy).

! ! ! HUOMIO ! ! !
KenNetti
ei ole vastuussa Disney-teemapuistotietokantaansa sisällytettyjen tietojen oikeellisuudesta. Tiedot on kerätty erinäisistä lähteistä ensisijaisesti suuntaa-antavaan, yleishyödylliseen tarkoitukseen. Päivitetyt ja ajankohtaiset tiedot löydät englanninkielellä Disney-puistojen virallisilta nettisivustoilta.

*****

Disneyn Teemapuistot – Etusivu
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

Elämyskohteiden Kronikka
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

KenNetin Pääsivu

*****

KenNetin Suomenkielinen Tietokanta
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Taustatietojen jäsennys,
suomennokset, teksti,
ja kuvien muokkaus:
Kenneth Sundberg

Alkuperäistaide & valokuvat © Disney
paitsi ne joissa toisin mainittu

All original art & photos © Disney
except where otherwise indicated

LÄHTEET
Informaatio & kuvat
katso Kronikan Etusivu

For SOURCES
(information & photos)
please see KenNetti’s

Disney Attractions Chronicle

* * * *

KenNetti on Kenneth Sundbergin täysin epäkaupallinen nettisaitti joka kunnioittaa ja ylistää lahjakkaita ihmisiä ja heidän töitään. Kaiken tälle saitille kerätyn materiaalin tarkoituksena on jakaa informaatiota, edistää tietämystä vähemmälle huomiolle jääneistä asioista, sekä viihdyttää ihmisiä kaikkialla maailmassa. KenNetti ja Kenneth Sundberg eivät ole missään tekemisissä tällä saitilla mainittujen yhtiöiden, teemapuistojen, elokuvien, ihmisten, kummitusten tai muiden asioiden kanssa. Oikeuksia materiaalien jäljentämiseen ei ole myönnetty KenNetille eikä Kenneth Sundbergille, lukuunottamatta osioita missä asiasta on erikseen mainittu. Jos Sinun mielestäsi jokin kuva tai muu materiaali ei saisi olla tällä saitilla, ole ystävällinen ja OTA YHTEYTTÄ Kenneth Sundbergiin, niin voimme nopeasti ratkaista ongelman.

KenNetti is a totally non-commercial website by Kenneth Sundberg to pay tribute and to honour the work of the talented people behind some of the most wonderful things found on this planet. All the material is gathered here only to inform, to promote things that need to be noticed, and to entertain people all over the world. KenNetti and Kenneth Sundberg are not affiliated to any of the companies, theme parks, movies, people, ghosts or other things appearing on this site. No rights of reproduction have been granted to KenNetti or Kenneth Sundberg, except where indicated. If You feel that some image or material whatsoever should not appear on this site, please CONTACT Kenneth Sundberg so that we can quickly resolve the problem.

* * * *