KENNETIN PÄÄSIVU • THE KENNETTI MAIN PAGE
Sivuston suunnittelu ja ylläpito: Kenneth Sundberg
Viimeisin Päivitys: Maaliskuun 25, 2014

KenNetin Teemapuistotietokanta - Disneyn Teemapuistot
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Expedition Everest
Legend of the Forbidden Mountain

Tämä elämys löytyy
ainoastaan Disney-puistosta:

Disney’s Animal Kingdom
Walt Disney World Resort, Yhdysvallat,
Asia -alue

Elämyksen vapaa suomennos:
"tutkimusmatka Everest –
kielletyn vuoren legenda"

Elämysluokka:
Rajumpaan makuun
(katso varoitus / suositus
ja vinkki!)

Ensimmäinen ajelu:
Huhtikuu 2006

Elämystyyppi: Vuoristorata
rajumpaan makuun, dark ride -osuuksilla.
Ajelu sisältää myös osuuden jossa juna
syöksyy takaperin
(ja tämän takia
kaksi suunnanvaihdosta).
Teräsputkirata jännittävin
vuoristoteemoituksin.

Istuimet ja vaunu:
Rinnakkain mahtuu
istumaan 2 henkilöä.

Selkänojalliset istuimet.
Jokaisella matkustajalla on oma
syliin laskeutuva turvakaari.
Pitkä juna johon mahtuu istumaan
kerralla 36 henkilöä.

Ajelun kesto:
2 minuuttia 50 sekuntia

Pituusrajoitus:
112 senttimetriä
(44 tuumaa; virallisetkin Disney-lähteet
saattavat ilmoittaa virheellisen 113 cm)

Ikärajoitus tai -suositus:
Alle 7-vuotiaat vain aikuisen seurassa.

Virallinen varoitus:
Voidaksesi nauttia ajelusta sinun tulisi olla hyvässä fyysisessä kunnossa. Kohdetta ei suositella niska-, selkä- ja sydänvaivoista tai korkeasta verenpaineesta tai matkapahoinvoinnista kärsiville, eikä raskaanaoleville äideille. Elämys voi myös pahentaa "piileviä" terveysongelmia.

Tärkeää Disney-puistojen varoituksista
ja pituusrajoituksista

KenNetin varoitus / suositus:
Disneyn Expedition Everest -vuoristorata on huomattavasti mukavampi ja pehmeämpi ajelu kuin esimerkiksi saman puiston Primeval Whirl (joka on heikoille niskoille täysin sopimaton). Ihan "leppoisaksi" Expedition Everestiä ei kuitenkaan voi väittää; alamäet ovat jyrkkiä, vauhti varsin hurja (maksimissaan 80km/h) ja avonaiset vaunut yksinkertaisine turvapuomeineen saattavat aiheuttaa ensikertalaiselle ylimääräisiä sydämentykytyksiä. Suunnanmuutokset voivat myös säpsäyttää ensikertalaista. Yeti- eli lumimies-kohtaukset eivät ole erityisen säpsäyttäviä tai pelottavia (hahmo ei tule lähelle vaunuja, eikä minkäänlaisia kosketustehosteita ole). Expedition Everest tarjoaa nopean Single Rider -jonon, jota kannattaa ehdottomasti hyödyntää FastPass -systeemin sijasta, jos olet ajelemassa yksinäsi!

Sukulaiselämykset:
Big Grizzly Mountain Runaway Mine Cars

Katso myös:
Matterhorn Bobsleds
Big Thunder Mountain
Space Mountain (WDW)
Space Mountain (muut puistot)
Kali River Rapids

Expedition Everest
Legend of the Forbidden Mountain

Elämyksen historia
ja esittely

Disneys Animal Kingdom -puisto avautui Floridan Walt Disney Worldissa vuonna 1998. Tähän eläintarhan ja elämyspuiston sekoitukseen oli alunperin suunniteltu myös mielikuvituksellinen, mytologisten tarueläinten alue Beastly Kingdom, jossa muun muassa tultasyöksevät lohikäärmeet ja yksisarviset olisivat ottaneet näyttävästi yhteen. Budjettisyistä tätä mytologia-aluetta ei kuitenkaan rakennettu. Suosittu taru kertoo että Beastly Kingdomin suunnittelijat saivat osan ideoistaan myydyksi WDW:n pahimmalle kilpailijalle, Universal Studios Floridalle jonka alueella sijaitsevaan Islands of Adventure -sisarpuistoon toteutettiin tunnelmaa tihkuva mytologinen The Lost Continent -alue (jonka alkuperäiselämyksistä osa siirtyi uuden Harry Potter -teemoitetun alueen kohteiksi).

Universal Studios -elämyspuistoilla on merkittävä osuutensa Disneyn Expedition Everest: Legend of the Forbidden Mountain -vuoristoradan luomistarinassa. Alkuperäisen Universal Studios Hollywood -elämyspuiston studiokierroksen huippukohtiin kuului kesästä 1986 alkaen "King Kong Encounter" -osuus, jossa jättiläisgorillan yli 9-metrinen yläpää esiintyi sangen ikimuistoisesti robottianimatroniikan avulla. Vaikka Walt Disney Imagineering (WDI) on aina panostanut Audio-Animatronics -luomuksiinsa, ei Disney-puistoissa ole toistaiseksi edelleenkään (joulukuuhun 2012 mennessä) nähty yhtä isoa hahmoluomusta kuin Universalin King Kong. Universal toi jättiläisgorillansa Disney-yhtiön harmiksi myös Floridan puiston huimaan Kongfrontation -elämyskohteeseen (1990). Tottakai Disneyllä mietittiin vastaiskumahdollisuuksia, mutta toimenpiteisiin ryhdyttiin vasta vuoden 2004 tienoilla kun Kongfrontationin syrjäyttänyt Revenge of the Mummy -darkkisvuoristorata iski kultasuoneen Universalilla. Kyseinen dark ridea, kauhukohdetta ja supervuoristorataa yhdistänyt Muumio-luomus sisälsi osuuden jossa juna syöksyi takaperin, vaihtoi suuntaansa uudestaan, ja saavutti 72km/h tuntinopeuden huippukohdassaan.

Niinpä Disney lähti urheasti taistoon ja loi oman suuntaa vaihtavan vuoristoratansa jonka tähdeksi suunniteltiin King Kongin albiinoversiota, Himalajan lumimiestä, eli Yetiä. Vaikka lumimies lopulta toteutettiin "vain" alle 7-metrisenä, pistivät Disney ja laitevalmistaja Vekoma Universalia paremmaksi toteuttaessaan radan jonka juna kiihtyi huippukohdassaan 80km/h tuntivauhtiin – ja silti junan matkustajien mimimipituusrajoitus oli kymmenen senttiä alempi kuin Universalin radassa, eivätkä turvapuomit olleet läheskään niin tiukat ja epämukavat kuin Universalin radan turvakaarten tapauksessa. Parhaiden Disney-elämysten perinteen mukaisesti "virtuaalitaika" nousi rajuutta tärkeämmäksi uudella radalla, joten keväällä 2006 avautunut Expedition Everest: Legend of the Forbidden Mountain ei suinkaan ole Disneyn pahimpia ratoja – vaan yllättävän pehmeä ja mukava ajelu. Kuten Disneyn klassikkoradoissa (muun muassa Big Thunder Mountain Railroad ja Matterhorn Bobsleds), hurja vauhti on Expedition Everestissäkin osaksi puhdasta "pakkoperspektiivien" turvin luotua illuusiota. Toki juna myös syöksyy huippukohdissaan lähes järkyttävän jyrkkiä alamäkiä aidosti hurjaa vauhtia, joten ihan pelkästä illuusiosta ei ole kuitenkaan kyse!

Expedition Everest -vuoristorata laajensi Disneys Animal Kingdomin Asia -aluetta ja toi kauan kaivattua mielikuvitusta liian kuivaan eläinpuistoon. Ennen Expedition Everestiä aasialaisittain teemoitetun alueen ainoa "virtuaalielämys" oli turhan saarnaava Kali River Rapids -koskiseikkailu. Nykyään alueelle on noussut Anandapurin kuningaskunta, joka on nähnyt loistonsa päivät jo kauan sitten. Jäljellä on vain salaperäisten temppelien raunioita, tuulen hiljainen henkäys umpeen kasvaneissa metsiköissä, ja etäisiä ihmisten kauhunhuutoja raivoavan kosken suunnalta... Vai kuuluvatko nuo ihmisten kauhunkiljahdukset lumiharjaisen taivaisiin nousevan vuoren huipulta? Turistien tiedetään kadonneen vuorelle järjestettyjen junaretkien aikana. Kokonaiset junat ovat kadonneet, kiskoineen päivineen. Ovatko tarinat hurjasta Yetistä totta?

Kuten Expedition Everest -junaan istuutuva matkustaja saa itse nähdä, tarinat kammottavasta lumimiehestä eivät ole suinkaan puppua. Juna lähtee ihan syystäkin putoamaan takaperin kun raiteet sen edestä on revitty näyttävästi irti. Mutta takaperin pudotessaan juna ajautuukin väärille raiteille ja syöksyy syvälle "kielletyn vuoren" uumeniin, jossa Yeti nähdään varjokuvana repimässä raiteita junan edessä. Tätä seuraa uusi suunnanvaihdos, ja juna lähtee taas syöksymään eteenpäin vuoren jyrkkää rinnettä, kunnes eksyy jälleen vuoren uumeniin jossa lähes 7-metrinen Audio-Animatronics -lumimies yrittää estää pakomme.

Valitettavasti kyseinen Yeti, WDI:n kaikkien aikojen suurin "audioanimoitu" robottihahmo – jonka takia koko vuoristorata käytännössä katsoen rakennettiin – on tyytynyt lymyilemään vuosikaudet lähes näkymättömissä tässä ajelun loppuhuipentumassa. Vain muutama kuukausi vuoristoradan avajaisten jälkeen Yetin betoninen perusta antoi periksi, aiheuttaen robottihahmoon niin vakavia vaurioita ettei sitä ole voitu käyttää suunnitellulla tavalla. Hahmon korjaaminen vaatii Disneyn lausuntojen mukaan niin suuren purkuoperaation, ettei siihen ryhdytä ennenkuin vuoristoradalle tehdään perusteellinen remontti. Niinpä tähän Yetiin yritettiin saada liikettä liikkuvalla strobovaloefektillä, mutta siitä lumimies sai ainoastaan pilkkanimen "Disco-Yeti". Kesällä 2012 valoefekti ei ollut toiminnassa, eikä Yetiä pystynyt mitenkään näkemään luolaston pimeydessä – ei edes silmälaseilla!

KenNetin testiryhmä huomasi sentään sen, että silmälasit pysyvät ajon aikana matkustajan päässä, jos niistä pitää aavistuksen verran kiinni. Koska kyseistä Yetiä – toimipa se tai ei – nähdään ainoastaan sekunnin tai parin ajan, on sen liikkuminen ylipäätänsä aika turhaa. Siksi toivomme että Disneyllä otettaisiin järki käteen ja annettaisiin asiakkaiden nähdä tämä sangen uljas lumimies!

Expedition Everest jatkaa Disneyn vuoristoratojen "vuoriperinnettä". Kalifornian Disneylandin Matterhorn Bobsleds -vuoristorataa (1959) suunniteltiin aikoinaan rakennettavaksi myös Epcot-puistoon, mutta huonolla menestyksellä. Disneylandin Matterhorn oli maailman ensimmäinen teräsputkirata, edeltäen klassikkoratoja Space Mountainia sekä Big Thunder Mountainia. Vuodesta 1978 aina näihin päiviin asti Disneylandin Matterhornin jääluolastoissa on vaellellut erittäin näyttävä valkoinen Harold-lumimies (joka on tosin ainoastaan hieman suurikokoista ihmistä suurempi ilmestys). Expedition Everestiä voi siis pitää Disneylandin Matterhornin eräänlaisena jatko-osana. Expedition Everest on realismiin pyrkivän Disneys Animal Kingdomin kyseenalaisin väriläiskä erityisesti siksi, ettei teräksestä ja betonista rakennettu vuorifasadi muistuta aitoa Mount Everest -vuorta kuin yhdeltä pikkuosaltaan; kuten elämyskohteen koko nimi kertookin, kyseessä on Disneyn keksimä fiktiivinen "kielletty vuori", eikä suinkaan Mount Everest!

Vaikka audioanimoitua Yetiä ei toistaiseksi nähdä ajelun loppuhuipentumassa, on Expedition Everest: Legend of the Forbidden Mountain yksi Disney-puistojen parhaista vuoristoradoista, jota ei kannata jättää väliin. Radan kokonaispituus on yli 1300 metriä ja sen jyrkin alamäki on 24 metriä pitkä. Tunnelmallisella jonotusalueella tutustutaan Yetin legendaan erilaisten veistosten ja taideteosten avulla. Expedition Everest -vuoristorata teki ensimmäiset yleisöajonsa jo tammikuussa 2006, mutta avautui virallisesti vasta kolme kuukautta myöhemmin.

Vinkki liittyen Expedition Everestiin:
Toisin kuin Universalin Revenge of the Mummy -vuoristoradassa, johon läskeillä tai muuten vain isokoisilla ihmisillä ei ole asiaa, Disneyn Expedition Everestin turvapuomien alle mahtuu isompikin maha (mikä oikeasti hämmästyttää kun tietää että Expedition Everestin minimipituusraja on kymmenen senttiä pienempi kuin Universalin darkkisvuokkarissa, joka kulkee huippukohdassaan lähes 10km/h hitaammin). Myös Disneyn muihin vuoristoratoihin verrattuna Expedition Everestin minimipituusrajoitus on hämmästyttävän alhainen (112 senttimetriä); esimerkiksi WDW:n Magic Kingdomin Space Mountainissa rajoitus on sama, Big Thunder Mountain Railroadissa rajoitus on 102 senttimetriä, ja Matterhorn Bobsledsissa rajoitus on 107 senttimetriä. Tämä vertailu paljastaa, ettei Expedition Everest ole [Yhdysvaltain viranomaisten mielestä] juurikaan pahempi kuin "koko perheelle" tarkoitetut edeltäjänsä, vaikka ajelu antaakin hurjan illuusion! Ajelun parhaat – ja pelottavimmat – istuinpaikat ovat ensimmäisessä vaunussa.

! ! ! HUOMIO ! ! !
KenNetti
ei ole vastuussa Disney-teemapuistotietokantaansa sisällytettyjen tietojen oikeellisuudesta. Tiedot on kerätty erinäisistä lähteistä ensisijaisesti suuntaa-antavaan, yleishyödylliseen tarkoitukseen. Päivitetyt ja ajankohtaiset tiedot löydät englanninkielellä Disney-puistojen virallisilta nettisivustoilta.

*****

Disneyn Teemapuistot – Etusivu
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

Elämyskohteiden Kronikka
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

KenNetin Pääsivu

*****

KenNetin Suomenkielinen Tietokanta
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Taustatietojen jäsennys,
suomennokset, teksti,
ja kuvien muokkaus:
Kenneth Sundberg

Alkuperäistaide & valokuvat © Disney
paitsi ne joissa toisin mainittu

All original art & photos © Disney
except where otherwise indicated

LÄHTEET
Informaatio & kuvat
katso Kronikan Etusivu

For SOURCES
(information & photos)
please see KenNetti’s

Disney Attractions Chronicle

* * * *

KenNetti on Kenneth Sundbergin täysin epäkaupallinen nettisaitti joka kunnioittaa ja ylistää lahjakkaita ihmisiä ja heidän töitään. Kaiken tälle saitille kerätyn materiaalin tarkoituksena on jakaa informaatiota, edistää tietämystä vähemmälle huomiolle jääneistä asioista, sekä viihdyttää ihmisiä kaikkialla maailmassa. KenNetti ja Kenneth Sundberg eivät ole missään tekemisissä tällä saitilla mainittujen yhtiöiden, teemapuistojen, elokuvien, ihmisten, kummitusten tai muiden asioiden kanssa. Oikeuksia materiaalien jäljentämiseen ei ole myönnetty KenNetille eikä Kenneth Sundbergille, lukuunottamatta osioita missä asiasta on erikseen mainittu. Jos Sinun mielestäsi jokin kuva tai muu materiaali ei saisi olla tällä saitilla, ole ystävällinen ja OTA YHTEYTTÄ Kenneth Sundbergiin, niin voimme nopeasti ratkaista ongelman.

KenNetti is a totally non-commercial website by Kenneth Sundberg to pay tribute and to honour the work of the talented people behind some of the most wonderful things found on this planet. All the material is gathered here only to inform, to promote things that need to be noticed, and to entertain people all over the world. KenNetti and Kenneth Sundberg are not affiliated to any of the companies, theme parks, movies, people, ghosts or other things appearing on this site. No rights of reproduction have been granted to KenNetti or Kenneth Sundberg, except where indicated. If You feel that some image or material whatsoever should not appear on this site, please CONTACT Kenneth Sundberg so that we can quickly resolve the problem.

*