KENNETIN PÄÄSIVU • THE KENNETTI MAIN PAGE
Sivuston suunnittelu ja ylläpito: Kenneth Sundberg
Viimeisin Päivitys: Maaliskuun 22, 2014

KenNetin Teemapuistotietokanta - Disneyn Teemapuistot
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Disneyland Railroad

Walt Disney World Railroad
Hong Kong Disneyland Railroad
Disneyland Railroad (Paris)

Grand Canyon Diorama
Primeval World Diorama

sekä
Western River Railroad
Wildlife Express Train

Disneyland Railroad
sekä sen sukulaiselämykset löytyvät
seuraavista Disney-puistoista:

Disneyland
Disneyland Resort California, Yhdysvallat,
Main Street, U.S.A. -alue (pääasema)

Magic Kingdom
Walt Disney World Resort, Yhdysvallat,
Main Street, U.S.A. -alue (pääasema)

Disneyland Paris
Disneyland Resort Paris, Ranska,
Main Street, U.S.A. -alue (pääasema)

Hong Kong Disneyland
Hong Kong Disneyland Resort, Japani,
Main Street, U.S.A. -alue (pääasema)

Western River Railroad
löytyy ainoastaan Disney-puistosta:
Tokyo Disneyland
Tokyo Disney Resort, Japani,
Adventureland -alue (asema)

Wildlife Express Train
löytyy ainoastaan Disney-puistosta:
Disneys Animal Kingdom
Walt Disney World Resort, Yhdysvallat,
Rafiki's Planet Watch -alue

D i s n e y l a n d - R a i l r o a d

Elämyksen vapaa suomennos:
"Disneymaan rautatie"

Elämysluokka:
Klassikko

Ensimmäinen ajelu:
Heinäkuu 1955 (DL)
Lokakuu 1971 (WDW)
Huhtikuu 1992 (DLP)
Syyskuu 2005 (HKDL)

Elämystyyppi: Elämyksen
ja kulkuneuvon sekoitus, jonka
raide kiertää koko puiston
(kahta poikkeusta lukuunottamatta;
katso erilliset esittelyt alempaa!).
Junafanien suosikkikohde.

Istuimet ja vaunut:
Vaunutyypit istuimineen
vaihtelevat
sekä puistokohtaisesti
että jopa junakohtaisesti;
(katso erilliset esittelyt alempaa).
Rinnakkain mahtuu istumaan
ainakin 4 henkilöä
(ruuhkasta riippuen).
Selkänojalliset istuimet. Ei turvavöitä
eikä turvapuomeja.

Ajelun kesto
(täyskierros pysähdyksineen):
15–30 minuuttia
(katso erilliset esittelyt alempaa!)

Pituusrajoitus:
Ei ole

Ikärajoitus tai -suositus:
Alle 7-vuotiaat vain aikuisen seurassa.

Virallinen varoitus:
Ei ole

Tärkeää Disney-puistojen varoituksista

KenNetin varoitus / suositus:
Useimmat Disneyland Railroad -junan versiot sisältävät hämäriä tunneliosuuksia, mutta ainoastaan Kalifornian versiossa sekä Tokion Western River Railroadissa nähdään ärjyviä dinosauruksia, jotka saattavat säikäyttää perheen pienimpiä sekä vaikutuksille alttiita henkilöitä. Main Streetin pääasema ruuhkautuu huippusesonkeina hyvin pitkällä jonolla, joten junaan kannattaa nousta mieluummin puiston muilta asemilta. Vaikka liikuntaesteisilläkin on mahdollisuus nauttia Disneyland Railroad-elämyksistä, ei kyytiin nousua suositella Main Streetin asemalta lukuisten portaiden takia. Liikuntaesteisten on myös syytä huomioida että heille varattuja paikkoja on vaunuissa valitettavan rajoitetusti. Katso myös huomautukset erillisissä esittelyissä alempana!

HUOMIO:
Useimmat Disneyland Railroad -junan versiot (Kalifornia, Florida, Pariisi, Hong Kong sekä Tokio) eivät noudata samoja aukioloaikoja muun puiston kanssa. Junat eivät yleensä kulje ilotulitusten aikana. Tarkista aukioloajat ja/tai aikataulut viimeistään paikan päällä, jos myöhäinen ilta-ajelu kiinnostaa!

Sukulaiselämykset
(muut Disney-junat):
Casey Jr. Circus Train
Rainbow Caverns Mine Train
Big Thunder Mountain Railroad

Katso myös:
DisneySea Electric Railway
Disneyland Monorail
Viewliner

Disneyland Railroad
Elämyksen historia
ja perusesittely

Mies nimeltä Walt Disney – Walter Elias Disney – rakasti junia. Kun lääkäri kehotti häntä löytämään harrastuksen työkiireiden vastapainoksi, hän alkoi rakentaa omin käsin pienoismalleja. Hauska harrastus johti Waltin pystyttämään omalle kotipihalleen kuuluisan pienoisrautatien, Carolwood Pacific Railroadin. Tämä Disney-studion työntekijöiden avulla rakennettu pienoisrautatie teki ensimmäisen kierroksensa toukokuussa 1950. Walt ei ollut suinkaan studionsa ainoa juna-intoilija; muun muassa animaattori Ward Kimball oli rakentanut kotitalonsa tontille täyskokoisen junaradan jo 1930-luvun loppupuolella.

Waltin pienoismalli- ja junaharrastukset sekä idea huvipuistosta olivat vuosina 1950-52 johtaneet uudenlaiseen ideaan, jota kutsuttiin sekä nimillä "Walt Disney's America" että "Disneylandia". Tämä elämys ei olisi tyytynyt pysymään paikoillaan, vaan olisi kiertänyt junakiskojen päällä ympäri Yhdysvaltoja, esitellen mekaanisten pienoismallien avulla maan nostalgista menneisyyttä. Vaikka ideasta lopulta luovuttiin, pienoismallien parissa työskennelleet Kenneth "Ken" Anderson, Roger Broggie ja Harper Goff jatkoivat korvaamatonta suunnittelu- ja toteutustyötänsä tulevan Disneyland-puiston parissa. Jo ensimmäisissä suunnitelmissa puistoa kiersi höyryveturin vetämä juna, ja lopulta radan pääasema sijoitettiin puiston ainoan sisäänkäynnin yläpuolelle. Disneyland Railroad oli syntynyt.

Disneyland Railroadin sekä sen sukulaiselämysten viehätys perustuu höyryveturinostalgiaan. Vaikka useimmat Disney-junat käyttävät polttoaineenaan nykyään puun ja hiilten sijasta ympäristöystävällisempiä polttoaineita, elämys perustuu uskottavaan illuusioon "vanhanaikaisuudesta". Muiden kuin junafanien saattaa siis olla hieman vaikea ymmärtää näiden elämysten "elämyksellisyyttä". Junaradan perintö kuuluu kuitenkin vahvana osana Disneylandien visuaaliseen kokonaisuuteen, sillä Main Streetin pääasema nousee komeana puistojen sisäänkäyntien yläpuolelle. Japanin Tokyo Disneyland on ainoa Disneyland, jonka ympärille junarataa ei rakennettu.

Disneyland Railroadin lähisukulaiset, Tokion Western River Railroad sekä Floridan Wildlife Express Train esitellään myös tällä sivulla, vaikka ne eivät kierrä puistojensa ympäri.

Disneyland Railroad
D i s n e y l a n d

Disneyland Resort California

Kalifornian Disneylandin rautatie on muuttunut huomattavasti vuosikymmenten aikana, vaikka elämyksen veturit ovat edelleen ulkonäöltään sekä nimiltään samoja kuin avajaisvuonna 1955. Nykyisin tämä Disneyland Railroad (DLRR) tarjoaa rauhallisen 20-minuuttisen ajelun, jonka varrella on erityistä nähtävääkin. Muut asemat sijaitsevat alueilla New Orleans Square, Mickey’s Toontown sekä Tomorrowland. Kalifornian versio on ainoa Disneyland-puistojen rautatie, joka tarjoaa uljaan Grand Canyon Diorama -tunneliosuuden lisäksi myös hurjia dinosauruksia Primeval World Diorama -osuudessa!

Alunperin Kalifornian puiston rautatiellä kulki kaksi rataa vierekkäin. Toisella radalla kulki ainoastaan Main Streetin asemalla pysähtyvä juna, ja toinen pysähtyi ainoastaan Frontierlandissa (jonka asema sai 1960-luvulla väistyä pois New Orleans Square -alueen tieltä). Kumpikin juna kiersi puiston myötäpäivään, joten ei ollut harvinaista nähdä niiden kulkevan rinnakkain. Junien aidot höyryveturit rakennettiin WED Enterprisesin Roger Broggien johdolla. Ykkösveturi sai mallinsa Waltin pienoisrautatien Lilly Belle -veturilta. Vuonna 1958 radalle saapui kolmas juna ja seuraavana vuonna vielä neljäskin asiakaskapasiteetin lisäämiseksi. Nämä veturit eivät kuitenkaan enää olleet WEDin ainutlaatuisia luomuksia, vaan Baldwin Locomotives -yhtiön alunperin rakentamia. Vuonna 2005 puiston rautatielle ilmestyi vielä kolmas Baldwin-veturi, joka nimettiin kuuluisan Disney-animaattorin mukaan Ward Kimballiksi.

Vuonna 1859 perustettu Atchison, Topeka & Santa Fe Railway -yhtiö saatiin houkuteltua Disneylandin rautatien alkuperäissponsoriksi. Siksi vuoteen 1974 asti puiston junarataa kutsuttiin virallisella nimellä Santa Fe & Disneyland Railroad. Kaikki neljä alkuperäisveturia nimettiin Santa Fe -yhtiön johtajien mukaan: C. K. Holliday, E. P. Ripley, Fred G. Gurley ja Ernest S. Marsh. Junarata vetureineen sekä henkilökuntineen oli jokilaivan sekä monorailin ohella itsensä Waltin omistama, Retlaw-yhtiön hallinnoima (lue sana takaperin!). Retlaw omisti sekä puiston höyryjuna- että monorail-toiminnot aina vuoteen 1982 saakka.

Maaliskuussa 1958 Disneylandin rautatie sai ainutlaatuisen lisän, jonka takia junavaunujen penkit muuttuivat hauskasti. Aiemmin matkustajat istuivat vaunuissa katsellen menosuuntaan, mutta uusituissa vaunuissa penkit olikin käännetty pariksi pitkäksi riviksi siten että kaikkien matkustajien nenät osoittivat oikealle. Vaikka tällä penkkien kääntämisellä oli ihan oma, erityinen syynsä, muutos itseasiassa paransi junaelämystä kauttaaltaan, sillä junan vasemmalla puolella ei ole koskaan ollut erityisen taianomaisia näkymiä. Varsinainen syy penkkien kääntämiselle oli Tomorrowlandin sekä Main Streetin välille rakennettu pitkä tunneliosuus, jossa sukellettiin Amerikan kuuluisimpiin luonnonnähtävyyksiin luettavan Grand Canyonin uljaisiin maisemiin.

Kyseinen Grand Canyon Diorama, 'kolmiulotteinen maisemamalli', oli rakennettu vain junan oikealle puolelle. Kanjonin maisemalli oli ainakin avautumisvuonnaan maailman suurin; sen yhtenäinen, saumaton taustamaalaus on 93 metriä pitkä ja 10 metriä korkea. Disney-legenda Claude Coats suunnitteli maisemamallin kohtaukset käymällä paikan päällä Arizonassa. Hän luonnosteli sekä maalasi taustan pienempään kokoon, mutta jättimäisen toteutuksen kerrotaan olevan taiteilija Delmer J. Yoakumin luomus. Taustamaalaukseen käytettiin 1100 litraa maalia.

Maisemamallin kolmiulotteisissa lavasteissa nähtävät eläimet olivat (ja ovat todennäköisesti vieläkin) aitoja täytettyjä eläimiä, eivätkä Disney-luomuksia – myös villikalkkunat, joiden olemassaoloon Walt ei millään uskonut. Maisemamallin ideaa vieraille esitellessään Walt mylväisi Coatsille: "Oletko ihan varma näistä kalkkunoista?" Onneksi Grand Canyonin puistonvartija vahvisti, että villikalkkunoiden lauma suorastaan kukoisti kanjonissa.

Disneylandin rautatien Grand Canyon Diorama saattoi olla samana vuonna valmistuneen Disney-dokumentin inspiroima elämys. James Algarin ohjaama CinemaScope-lyhytelokuva Grand Canyon sai ensi-iltansa joulukuussa 1958 ja palkittiin Oscarilla. Niin dokumentissa kuten myös Disneylandin maisemamallissa taustamusiikki on peräisin säveltäjä Ferde Grofén "Grand Canyon Suite" -musiikkisarjasta, jossa kanjonin elämää seurataan sävelten kautta auringonnousuineen, eläinten touhuineen ja myrskyineen. Vuorokauden ajat sekä tunnelman muutokset tuodaan tyylikkäästi esiin Disneylandin maisemallissa upean taustamaalauksen ja strategisen valaistuksen avulla.

Vuoteen 1967 mennessä Disneyland Railroadilla liikennöitiin yhdellä ainoalla radalla, sillä aina 1950-luvun lopusta lähtien kiskoja oltiin jouduttu muokkaamaan uusien alueiden sekä elämysten tieltä. Junan reittiä muutettiin muun muassa "it’s a small world" -elämyksen takia. Puiston rautatie oli saanut lisäpysäkkinsä Fantasylandissa, Tomorrowlandissa ja New Orleans Squarella. Muutoksista huolimatta rautatien raideleveys on pysynyt 914 millimetrissä.

Heinäkuussa 1966 rautatien Grand Canyon Diorama sai omalaatuista jatkoa, kun WED Enterprisesin hurjat Audio-Animatronics -dinosaurukset ilmestyivät jatkettuun tunneliin nimellä Primeval World Diorama. Alunperin nämä Ford’s Magic Skyway -elämykseen luodut esihistorialliset otukset ärjyivät vuosien 1964-65 New Yorkin maailmannäyttelyssä (New York World's Fair) Ford Motor Companyn sponsoroimina. Fords Magic Skyway -elämys oli osoittautunut maailmannäyttelyn toiseksi suosituimmaksi kohteeksi., mutta siitäkään huolimatta sitä ei pystytty siirtämään Disneylandiin kokonaisuudessaan, sillä puistosta alkoi loppua tila. Siksi ainoastaan elämyksen dinosaurukset saivat uuden kodin.

Vakuuttavasti liikkuvia dinosaurusrobotteja on sittemmin nähty runsaasti sekä huvipuistoissa että monenlaisissa näyttelyissä. Disneylandissa dinosauruksia oli nähty aiemmin Tomorrowlandin The World Beneath Us -animaatioelokuvassa (1955). Disneyn kuuluisimmat dinot nähtiin kuitenkin jo vuonna 1940 animaatioklassikossa Fantasia, osuudessa Kevätuhri (Rite of Spring). Primeval World Dioraman loppuhuipentuman dinotaistelu – joka siis nähtiin jo Ford’s Magic Skyway -elämyksessä – on Kevätuhrin inspiroimaa. Stegosaurusta uhkaava lähes seitsemänmetrinen, karjuva ja kynsivä tyrannosaurus rex oli aikoinaan vuonna 1964 taatusti ennennäkemätön luomus.

Primeval World Dioramassa nähdään monenlaisia dinosauruksia aina kuoriutuvista triceratops-vauvoista kallioilla istuviin pteranodoneihin asti. Erilaisten dinojen täyttämä maisemamalli on ottanut taiteellisia vapauksia, kuten myös Grand Canyon Dioramakin. Näitä audioanimoituja Disney-dinoja on sittemmin kopioitu Floridan Epcot-puiston Universe of Energy -elämyskohteeseen sekä Tokyo Disneylandin Western River Railroad -ajeluun.

Kalifornian Disneylandin alkuperäinen rautatie oli pituudeltaan hieman alle kaksi kilometriä. Nykyään lähes 2,4 kilometrin pituinen Disneyland Railroad kulkee Grand Canyonin sekä dinosaurusmaailman lisäksi muun muassa Splash Mountainin läpi, näyttäen vilauksen vesielämyksen värikkäästä loppuhuipentumasta. Rautatien Fantasyland-asema muuttui Mickey’s Toontown -alueen asemaksi vuonna 1993. Vuodesta 2007 lähtien rautatien höyryveturit ovat käyttäneet polttoaineenaan puun ja hiilen sijasta ympäristöystävällisempää bio-dieseliä. Jos veturin piipusta tupruava savu tuoksahtaa ranskanperunoilta, ei kyseessä ole aistiharha; Kalifornian Disneyland hyödyntää nimittäin myös käytettyjä paistoöljyjään bio-dieselissään.

Ajelun aikana kuullaan tuttuja Disney-melodioita sekä puiston elämyskohteiden musiikkia, samalla kun kertojaääni esittelee puiston elämyksiä.

TÄRKEÄÄ:
Kalifornian Disneyland Railroadin pääasema Main Street, U.S.A. -alueella ei sovi liikuntaesteisille lukuisten portaidensa takia. Liikuntaesteisten on myös syytä huomioida että heille varattuja paikkoja on vaunuissa rajoitetusti. Kierros puiston ympäri kestää pysähdyksineen runsaat 20 minuuttia. Dinosaurukset saattavat säikäyttää perheen pienimpiä sekä vaikutuksille alttiita henkilöitä!

Walt Disney World Railroad
Magic Kingdom
Walt Disney World Resort

Lokakuussa 1971 avautuneen Floridan Magic Kingdom -puiston ympärille rakennettiin Kalifornian Disneylandin tavoin rautatie, jolla huristelee neljä höyryveturia myötäpäivään. Vaikka rautatie kulkee ainoastaan Magic Kingdomin rajojen sisäpuolella, se käyttää edelleenkin nimeä Walt Disney World Railroad (WDWRR) lomakeskuksen mukaan. Main Street, U.S.A. -pääaseman lisäksi nämä Floridan junat pysähtyvät puiston alueilla Frontierland sekä Fantasyland. Radan pituus on lähes sama kuin nykyisellä Kalifornian puiston rautatiellä – eli 2,4 kilometriä. Raideleveys on edelleen 914 millimetriä.

Walt Disney World Railroadin höyryveturit ovat alunperin Baldwin Locomotives -yhtiön vuosina 1916-1928 rakentamia. WED Enterprises osti veturit Meksikosta ja restauroi ne Floridan Tampassa asiantuntija Bob Harpurin johdolla. Tällä kertaa veturit nimettiin Disney-yhtiölle tärkeiden ihmisten mukaan: Roy O. Disney (Waltin isoveli joka valvoi Floridan puiston rakennusprojektia), Roger E. Broggie (joka rakensi Kalifornian puiston alkuperäiset veturit sekä hankki veturit myös tälle Floridan radalle), Walter E. Disney (Waltin mukaan) sekä Lilly Belle (Waltin vaimon, Lillian Disneyn mukaan). Viimeiseksi mainittua erikoisjunaa vaunuineen ei käytetä asiakasajoissa, mutta hätätilanteissa kyseinen höyryveturi voidaan siirtää kuljettamaan toisen veturin vetämiä turvallisempia vaunuja.

Floridan WDWRR-rautatie pysähtyi aikoinaan vain Frontierlandissa sekä Main Streetillä. Vasta vuonna 1989 rautatie sai kolmannen asemansa, upouudella Mickey’s Birthdayland -alueella (Tomorrowlandin vieressä), josta muutaman nimimuutoksen jälkeen tuli Mickey’s Toontown Fair. Nykyään kyseinen "Ankkalinna"-alue on tullut osaksi uutta laajennettua Fantasylandia. Myös Frontierlandin asema on siirtynyt alkuperäispaikaltaan.

Walt Disney World Railroadilla ei nähdä Grand Canyonia eikä dinosauruksiakaan, mutta muutamien elämyskohteiden avainkohtauksia nähdään; muun muassa Jungle Cruisen, Big Thunder Mountain Railroadin sekä Splash Mountainin liepeillä kannattaa pitää silmät auki. Koska Kalifornian 'kolmiulotteisia maisemamalleja' ei ole, junavaunuissa istutaan todennäköisesti edelleen nenä kulkusuuntaan. Ajelun aikana kuullaan tuttuja Disney-melodioita sekä puiston elämyskohteiden musiikkia, samalla kun kertojaääni esittelee puiston elämyksiä.

Floridan Walt Disney Worldin toinen höyryjunaelämys löytyy Disney’s Animal Kingdom -puistosta nimellä Wildlife Express Train. Kyseinen juna-ajelu on Magic Kingdomin rautatietä lyhyempi sekä elämyksettömämpi; (katso erillinen esittely alempana tällä sivulla!).

TÄRKEÄÄ:
Floridan Walt Disney World Railroadin pääasema Main Street, U.S.A. -alueella palvelee myös liikuntaesteisiä.
Yhteen junavaunuun mahtuu noin 70 matkustajaa. Viisivaunuiseen junaan mahtuu noin 365 matkustajaa, mutta vain kaksi pyörätuolia. Kierros puiston ympäri kestää pysähdyksineen runsaat 20 minuuttia.

Disneyland Railroad
Disneyland Paris
Disneyland Paris Resort

Pariisin Disneyland avautui nimellä Euro Disneyland huhtikuussa 1992. Puistoa kiertävä rautatie oli alkuperäiseltä nimeltään Euro Disneyland Railroad, jonka takia Main Street, U.S.A. -pääasemalla voi edelleenkin bongata lyhenteitä "EDRR", jotka eivät siis viittaa alueen "show producer" -tuottajaan Eddie Sottoon. Pariisin puisto vaihtoi nimensä jo 1990-luvun puolivälissä, jolloin rautatiestä alettiin käyttää Disneyland Railroad -nimeä (DLRR), jota ei tietenkään pidä sekoittaa Kalifornian Disneylandin alkuperäisrautatiehen.

Pariisin puistossa rautatien muut asemat sijaitsevat Frontierlandissä, Fantasylandissä sekä Discoverylandissa. Kierroksen aikana juna käväisee muun muassa Pirates of the Caribbean -elämyksen tunnelmallisissa luolastoissa. Kierroksen huippukohta koetaan kuitenkin heti Main Streetin aseman jälkeen, jolloin juna sukeltaa Phantom Manorin "show-rakennuksen" takana sijaitsevaan pitkään tunneliin, jossa nähdään Kalifornian Grand Canyon Dioraman uusi versio. Siksi matkustajat istuvat junavaunuissa jälleen oikealle katsellen. Pariisin Grand Canyon Dioraman upeat taustamaalaukset ovat Frank Armitagen käsialaa ja liikkumattomat eläimet saattavat tällä kertaa olla puhtaasti Disney-luomuksia.

Pariisin Disneylandin rautatiellä kulkee neljä junaa, joiden veturit ovat George Washington (nimetty Yhdysvaltain ensimmäisen presidentin mukaan), W. F. Cody (nimetty Buffalo Billin mukaan), Eureka (kalifornialaisten kullankaivajien käyttämän huudahduksen mukaan), sekä tuttu C. K. Holliday, joka ei kuitenkaan ole sama veturi kuin Kalifornian kaimansa! W. F. Cody -veturin tunnistaa savupiipun eteen kiinitetyistä hirvensarvista. Vetureiden alkuperästä löytyy yllättävän vähän tietoja, todennäköisesti siksi että ne ovat englantilaisen Severn Lamb -yhtiön valmistamia. Virallinen Disney-lähde kuitenkin väittää, että Pariisin C. K. Holliday -veturi olisi peräisin Yhdysvaltain New Englandista. Pariisin Disneylandin rautatiellä raideleveys saattaa olla suurempi kuin amerikkalaisilla edeltäjillään.

Ajelun aikana kuullaan tuttuja Disney-melodioita sekä puiston elämyskohteiden musiikkia, samalla kun kertojaääni saattaa esitellä puiston elämyksiä.

TÄRKEÄÄ:
Disneyland Paris -puiston y
hteen junaan mahtuu noin 250 matkustajaa. Kierros puiston ympäri kestää pysähdyksineen periaatteessa 20 minuuttia, mutta on syytä varautua 30 minuuttiin! Vaikka liikuntaesteisilläkin on mahdollisuus nauttia junaelämyksestä, ei kyytiin nousua suositella Main Streetin asemalta. Liikuntaesteisten on myös syytä huomioida että heille varattuja paikkoja on vaunuissa valitettavan rajoitetusti.

Hong Kong Disneyland Railroad
Hong Kong Disneyland

Hong Kong Disneyland Resort

Kiinan ensimmäinen Disneyland-puisto, Hong Kong Disneyland, avautui syyskuussa 2005. Puistoa kiertävällä rautatiellä kulkee enimmillään kolme junaa, jotka ovat englantilaisen Severn Lamb -yhtiön kokonaan valmistamia. Höyryveturit saattavat olla kokonaisuudessaan illuusiota, sillä Walt Disney Imagineeringin virallinen lähde kertoo Hong Kongin "höyryjunaäänien" olevan pelkkiä äänityksiä Floridan Disney’s Animal Kingdom -puiston Wildlife Express Train -junista (jotka, kumma kyllä, ovat myös Severn Lambin valmistamia)!

Yksityiskohtiin, kuten Adventurelandin robottiperhosiin ja muihin eläimiin on panostettu Hong Kong Disneyland Railroadissa. Näissäkin junissa penkit on käännetty katsomaan junan oikealle puolelle, vaikkei Grand Canyonia eikä dinosauruksia ole matkan varrella. Penkkirivit on porrastettu, jotta takariviltäkin näkisi kaiken oleellisen. Main Street, U.S.A. -aseman lisäksi junat pysähtyvät vain Fantasylandissa. Veturit ovat nimiltään Walter E. Disney, Roy O. Disney ja Frank G. Wells (Disney-yhtiön 1980-luvun johtajan mukaan).

TÄRKEÄÄ:
Kiinan Hong Kong Disneyland Railroadin y
hteen viisivaunuiseen junaan mahtuu noin 250 matkustajaa. Kierros puiston ympäri kestää runsaat 15 minuuttia.

Western River Railroad
Tokyo Disneyland
Tokyo Disney Resort

Japanin Tokyo Disneyland avautui huhtikuussa 1983. Tokion puisto on ainoa Disneyland, jonka ympärille perinteistä junarataa ei rakennettu. Syynä pidetään Japanin lainsäädäntöä, jonka mukaan kaikkien junien on noudatettava aikataulua – ainakin niiden, joilla on kaksi tai useampi asema. Muihin Disneylandeihin tottuneelle ensikertalaiselle Tokion matkaajalle rautatieaseman puuttuminen puiston sisäänkäynniltä saattaa aiheuttaa pienoisen shokin. Vaikkei Disneyland Railroad -juniin olisi erityisen kiintynyt, Tokion puisto osoittaa kuinka erottamaton ja taianomainen osa sisäänkäynnin yläpuolelle nouseva rautatieasema on Disneyland-puiston kokonaisuudessa.

Tokyo Disneyland sai kuitenkin oman höyryjunansa modifioituna versiona, joka kiertää kolmella eri teema-alueella (Adventureland, Westernland sekä Critter Country), mutta pysähtyy ainoastaan Adventurelandin puolella. Western River Railroadin asema sijaitsee Jungle Cruise -viidakkoristeilyn fasadin toisessa kerroksessa. Junat ovat mittasuhteiltaan aavistuksen pienempiä kuin muissa Disneyland-puistoissa; raideleveyden kerrotaan olevan vain 762 millimetriä, ja vaunujen penkkeihin – joissa istutaan nenä kulkusuuntaan – mahtuu rinnakkain vain neljä henkilöä. Junia on ainakin kolme erilaista: vihreä, punainen ja sininen.

Western River Railroadin väitetään avautuneen jo vuonna 1983, vaikka Big Thunder Mountain -elämys, jonka lavasteissa juna myös kiertää, valmistui vasta vuonna 1987. Juna kiertää myötäpäivään Jungle Cruise -elämyksen muhkean tontin, kunnes siirtyy Westernlandin puolelle, kiertäen koko (kilometrin pituisen) Rivers of America -jokialueen aina Critter Countryyn saakka, palaten sitten Big Thunder Mountainille. Matkan varrella nähdään muun muassa vanha kaivoskaupunki, intiaanikylä ja monenlaisia eläimiä. Tokion junaelämystä voi sanoa Kalifornian Disneylandin legendaarisen Rainbow Caverns Mine Trainin jälkeläiseksi, vaikkei sateenkaariluolastoja ja laulavia kaktuksia olekaan. Niiden sijasta nähdään jotain muuta Kaliforniasta: hurjia dinosauruksia! Western River Railroadin loppuhuipentuman Audio-Animatronics -dinot sekä lavasteet perustuvat 1966 Primeval World Dioramaan (sekä tietenkin 1964 Fords Magic Skyway -elämykseen). Loppuhuipentumassa nähdään kaikki oleelliset dinot triceratops-vauvoista aina stegosaurusta uhkaavaan tyrannosaurus rexiin.

Western River Railroadin kolmella teema-alueella kiemurteleva rata voi hyvinkin olla yhtä pitkä kuin Kalifornian ja Floridan puistojen rautatiet. Kokonaisvaltaisena elämyksenä se on Disneyland Railroadin parhaimpia variaatioita, sillä turhia pysähdyksiä ei ole.

TÄRKEÄÄ:
Tokion Western River Railroadin y
hteen junaan mahtuu noin 140 matkustajaa. Ajelu kestää runsaat 15 minuuttia. Tämä elämys ei välttämättä sovi liikuntaesteisille aseman portaiden takia. Dinosaurukset saattavat säikäyttää perheen pienimpiä sekä vaikutuksille alttiita henkilöitä!

Wildlife Express Train
Disney’s Animal Kingdom
Walt Disney World Resort

Peter Severn Lambin vuonna 1948 perustama yhtiö Severn Lamb on toiminut Walt Disney Imagineeringin (ex-WED Enterprisesin) "uuden sukupolven" junaelämysten hovihankkijana. Severn Lamb on valmistanut niin Pariisin kuin myös Hong Kongin Disneyland Railroad -versioiden höyryveturit. Vuonna 1997 yhtiö rakensi kolme Wildlife Express Train -junaa Floridan Disney’s Animal Kingdom -eläinpuistolle, joka avautui huhtikuussa 1998. Veturit saattavat olla ikivanhoja englantilaisia malleja, mutta niiden alkuperästä kerrotaan kahta erilaista tarinaa. Rautatien raideleveys on 1016 millimetriä, eli suurempi kuin alkuperäisillä Disneyland Railroad -junilla. Wildlife Express Train kulkee maltillisella 16 km/h nopeudella.

Vaikka Wildlife Express Train -rautatie tekeekin lähes kahden kilometrin pituisen lenkin Rafikis Planet Watch -alueella, on kyseessä yksi Disney-puistojen tylsimmistä elämyksistä. Jokaisessa vaunussa on kolme pitkää penkkiriviä käännetty katsomaan junan vasemmalle puolelle, mutta savannilla juoksentelevien eläinten sijasta nähdäänkin vain tylsännäköisiä varastorakennuksia, joissa muun muassa sarvikuonot sekä elefantit asustelevat. Varsinaisesti junan tarkoitus on säästää jalkoja, vieden asiakkaat seitsemässä minuutissa Africa-alueelta puiston toisen alueen eläinkohteisiin Habitat Habit, Affection Section sekä Conservation Station -paviljonkiin, jossa eläinmaailmaan voi tutustua virtuaalisesti sekä oikeastikin. Disney’s Animal Kingdom -puisto on valtava, maailman suurin Disney-puisto (savanneineen 235 hehtaarin kokoinen) – ja vaikka vain murto-osa puiston pinta-alasta on varattu asiakkaille, tulee päivän aikana käveltyä enemmän kuin yhdessäkään toisessa Disney-puistossa. Wildlife Express Train on siis tarpeen, mutta järkevämmin toteutettuna se olisi voinut kiertää puiston kaikki alueet. (Junan alkuperäinen 1998 toteutus oli tosin täysin älyvapaa; vielä vuonna 2002 se ei tehnyt nykyistä lenkkiään, vaan palasi peruuttaen Africa-alueelle, näyttäen matkustajille uudelleen tylsännäköiset varastorakennukset).

Jos eläinmaailmaan tutustuminen ei kiinnosta, voi Wildlife Express Train -junaan jäädä istumaan ja tehdä viisiminuuttisen paluumatkan Africa-alueelle, jonka asema tunnetaan myös nimellä Harambe Railway Station. Walt Disney Imagineering on kehittänyt kohteelle tyypillisen ylieeppisen taustatarinan, jossa puhutaan Eastern Star Railwaysta, joka kulkee Lusakasta Nairobiin ja Kisanganiin – vaikka todellisuudessa Wildlife Express Trainilla on ainoastaan kaksi edellämainittua asemaa. Puistokartan mukaan kumpikin rautatieasema sijaitsee Rafikis Planet Watch -alueella.

TÄRKEÄÄ:
Disney’s Animal Kingdomin Wildlife Express Train -junan y
hteen vaunuun mahtuu noin 50 matkustajaa. Viisivaunuiseen junaan mahtuu noin 250 matkustajaa. Kierros Africa-alueelta Rafiki’s Planet Watch -alueelle ja takaisin Africaan (Haramben asemalle) kestää noin 12-15 minuuttia. Elämys sopii mainiosti liikuntaesteisille, sillä motorisoidulla pyörätuolilla voi ajaa suoraan junavaunuun.

! ! ! HUOMIO ! ! !
KenNetti
ei ole vastuussa Disney-teemapuistotietokantaansa sisällytettyjen tietojen oikeellisuudesta. Tiedot on kerätty erinäisistä lähteistä ensisijaisesti suuntaa-antavaan, yleishyödylliseen tarkoitukseen. Päivitetyt ja ajankohtaiset tiedot löydät englanninkielellä Disney-puistojen virallisilta nettisivustoilta.

*****

Disneyn Teemapuistot – Etusivu
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

Elämyskohteiden Kronikka
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

KenNetin Pääsivu

*****

KenNetin Suomenkielinen Tietokanta
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Taustatietojen jäsennys,
suomennokset, teksti,
ja kuvien muokkaus:
Kenneth Sundberg

Alkuperäistaide & valokuvat © Disney
paitsi ne joissa toisin mainittu

All original art & photos © Disney
except where otherwise indicated

LÄHTEET
Informaatio & kuvat
katso Kronikan Etusivu

For SOURCES
(information & photos)
please see KenNetti’s

Disney Attractions Chronicle

* * * *

KenNetti on Kenneth Sundbergin täysin epäkaupallinen nettisaitti joka kunnioittaa ja ylistää lahjakkaita ihmisiä ja heidän töitään. Kaiken tälle saitille kerätyn materiaalin tarkoituksena on jakaa informaatiota, edistää tietämystä vähemmälle huomiolle jääneistä asioista, sekä viihdyttää ihmisiä kaikkialla maailmassa. KenNetti ja Kenneth Sundberg eivät ole missään tekemisissä tällä saitilla mainittujen yhtiöiden, teemapuistojen, elokuvien, ihmisten, kummitusten tai muiden asioiden kanssa. Oikeuksia materiaalien jäljentämiseen ei ole myönnetty KenNetille eikä Kenneth Sundbergille, lukuunottamatta osioita missä asiasta on erikseen mainittu. Jos Sinun mielestäsi jokin kuva tai muu materiaali ei saisi olla tällä saitilla, ole ystävällinen ja OTA YHTEYTTÄ Kenneth Sundbergiin, niin voimme nopeasti ratkaista ongelman.

KenNetti is a totally non-commercial website by Kenneth Sundberg to pay tribute and to honour the work of the talented people behind some of the most wonderful things found on this planet. All the material is gathered here only to inform, to promote things that need to be noticed, and to entertain people all over the world. KenNetti and Kenneth Sundberg are not affiliated to any of the companies, theme parks, movies, people, ghosts or other things appearing on this site. No rights of reproduction have been granted to KenNetti or Kenneth Sundberg, except where indicated. If You feel that some image or material whatsoever should not appear on this site, please CONTACT Kenneth Sundberg so that we can quickly resolve the problem.

* * * *