KENNETIN PÄÄSIVU • THE KENNETTI MAIN PAGE
Sivuston suunnittelu ja ylläpito: Kenneth Sundberg
Viimeisin Päivitys: Heinäkuun 2, 2014

KenNetin Teemapuistotietokanta - Disneyn Teemapuistot
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Disneyland Monorail
(Disneyland-Alweg Monorail System)

Walt Disney World Monorail

Disney Resort Line (Tokyo)

(sekä Viewliner)

Monorail löytyy seuraavista
Disney-lomakeskuksista ja palvelee
ainoastaan puistoja:

Disneyland
D
isneyland Resort California,
Yhdysvallat

Magic Kingdom & Epcot
W
alt Disney World Resort,
Yhdysvallat

Tokyo Disneyland
& Tokyo DisneySea
Tokyo Disney Resort,
Japani

Elämyksen vapaa suomennos:
"ilmarata" tai "yksiraiteinen"

Elämysluokka:
Klassikko

Ensimmäinen ajelu:
Kesäkuu 1959 (DL)
Lokakuu 1971 (WDW)
Heinäkuu 2001 (TDR)

Elämystyyppi: Elämyksen
ja kulkuneuvon sekoitus

Istuimet ja vaunut:
Vaunutyypit istuimineen
vaihtelevat;
selkänojalliset istuimet.
Huom: Ruuhka-aikana joudut seisomaan!
Ei turvavöitä eikä turvapuomeja.

Ajelun kesto:
(katso erilliset esittelyt alempaa!)

Pituusrajoitus:
Ei ole

Ikärajoitus tai -suositus:
Alle 7-vuotiaat vain aikuisen seurassa

Virallinen varoitus:
Ei ole

Tärkeää Disney-puistojen varoituksista

KenNetin varoitus / suositus:
Vaikka Disney-monorailin kyyti on parhaimmillaan myös elämys, nämä junat ovat ensisijaisesti kulkuneuvoja! Liikuntaesteisten on syytä huomioida että heille varattuja paikkoja saattaa olla vaunuissa rajoitetusti.

HUOMIO:
Tokyo Disney Resortissa monorail on erikseen maksullinen! Disneyn monorailit (niin Kaliforniassa, Floridassa sekä Tokiossa) eivät noudata samoja aukioloaikoja puiston / puistojen kanssa. Tarkista aukioloajat sekä aikataulut viimeistään paikan päällä, jos poikkeuksellisen myöhäinen ilta/yöajelu kiinnostaa. Katso myös huomautukset erillisissä esittelyissä alempana!

Sukulaiselämykset:
Viewliner

Katso myös:
DisneySea Electric Railway
Disneyland Railroad

Viewliner &
Disneyland Monorail

Elämyksen historia
ja perusesittely

Mies nimeltä Walt Disney – Walter Elias Disney – rakasti junia. Kalifornian Disneyland-puistoa kiertävä rautatie oli niin tärkeä Waltille, että hän perusti erillisen Retlaw-yhtiön (lue sana takaperin!) vastaamaan sen toiminnoista. Tämä höyryveturein liikennöity rautatie, Disneyland Railroad, aloitti toimintansa heinäkuussa 1955. Kuitenkin jo kesäkuussa 1957 rautatie sai futuristisen kilpailijan, Viewliner-pienoisjunan, joka liikennöi lyhyemmällä radalla puiston Fantasyland- ja Tomorrowland -alueiden välillä.

Bensiinillä kulkeva Viewliner oli Disneylandin höyryjunia nopeampi, mutta se kulki normaaleilla, joskin vieläkin kapeammilla junaraiteilla. Viewlinerin raideleveys oli vain 762 millimetriä, kun Disneyland Railroadin raideleveys oli – ja on edelleen – 914 millimetriä. Viewlinerin ulkomuoto oli paljolti General Motors -yhtiön Aerotrain-junien inspiroimaa, jotka olivat aloittaneet liikennöinnin jo 1956. Vaikka Viewlinerin oli tarkoitus esitellä junamatkailun loistavaa tulevaisuutta, se katosi Disneylandista jo syyskuussa 1958, tehden tilaa seuraavan kesän huimille uutuuksille. Futuristisen muotonsa sekä osittain alueiden yläpuolella kulkevien raiteidensa ansiosta Viewliner oli selvästi puiston monorailin edeltäjä.

Walt oli eräällä Saksan-matkallaan nähnyt Alweg-Forschung GmbH -yhtiön valmistaman monorailin ja uskoi vahvasti että korkealla yksiraiteisella kiskolla kulkeva juna olisi vastaus liikenneruuhkattomaan, autottomaan tulevaisuuteen. Yhteistyössä Alweg-yhtiön kanssa Disneyn elämyslaboratorio WED Enterprises loi Viewlineria huomattavasti virtaviivaisemman tulevaisuuden junan, jonka tyylikkään ulkomuodon suunnitteli WEDin Bob Gurr. Projektista tuli Waltille niin tärkeä, että hänen Retlaw-yhtiönsä päätyi jälleen sekä omistamaan junat että kouluttamaan niiden henkilökunnan. Radan ensimmäinen vaihe avautui kesäkuussa 1959, jolloin puiston itäiselle puoliskolle oli noussut muun muassa mahtipontinen Matterhorn-vuori. Monorailin ensimmäisen vaiheen rata tyytyi ajelemaan laajentuneen Tomorrowlandin uutuuskohteiden yläpuolella. Disneyland-Alweg Monorail Systemin kolmivaunuisia alkuperäisjunia kutsuttiin nimellä Mark I.

Vasta vuonna 1961 Disneylandin monorail-rata laajeni puiston ulkopuolelle, saavuttaen neljän kilometrin pituuden. Tällöin avattiin Disneyland Hotelin asema ja radalle saapui neljävaunuinen Mark II -juna. Vuonna 1968 viisivaunuiset ja entistäkin tyylikkäämmät Mark III -junat otettiin käyttöön. Vaikka radan sekä asemien ympärillä on tapahtunut sen jälkeen monenlaisia muutoksia, Disneylandin monorail-elämys on pysynyt kutakuinkin ennallaan.

Saksan Alweg-yhtiö tarjosi monorail-projektia vuonna 1963 myös Los Angelesin kaupungille. Tarjous kuitenkin hylättiin. Tänäkin päivänä monorailit saatetaan assosioida ikävällä tavalla Disneyn "lapsellisiin satupuistoihin", vaikka näitä junia on rakennettu ympäri maailmaa.

Disneyland Monorail
D i s n e y l a n d

Disneyland Resort California

Nykyään Kalifornian Disney-lomakeskuksen "ilmaradasta" käytetään virallista nimeä Disneyland Monorail. Radan pituus (4 km) ei ole mainittavasti muuttunut, vaikka sen kulkureittiä on modifioitu jonkin verran. Kumpikaan radan kahdesta asemasta ei ole myöskään siirtynyt paikaltaan. Disneyland-puiston sisällä asema sijaitsee edelleen Tomorrowlandissa, nykyisen Finding Nemo Submarine Voyagen jonotusalueen yläpuolella. Puiston ulkopuolinen asema tunnettiin 40 vuoden ajan Disneyland Hotel -nimellä. Vuosien 1999-2001 muutosten myötä hotellin asemalle annettiin uusi nimi Downtown Disney (vieressä sijaitsevan samannimisen viihde-, ravintola- ja ostoskeskuksen mukaan) – vaikka Disneyland Hotel ei ole kadonnut mihinkään. Puiston alkuperäisen parkkipaikan päälle rakennetulla Disney California Adventure -kakkospuistolla ei sen sijaan ole omaa asemaa.

Nykyisin Disneyland Monorailin junat ovat seitsemättä sukupolvea (Mark VII). Jo alkuperäisen Disneyland Hotel -aseman valmistuttua vuonna 1961 monorailille tuli tavanomaista elämyskohdetta tärkeämpi tehtävä: viedä (lippunsa etukäteen hankkineet) puistovieraat kätevästi muutamassa minuutissa hotellilta puiston sisäpuolelle, pääportin ihmisruuhkien yläpuolelta sujahtaen. Tämän tärkeämmän tehtävän myötä Disneyland Monorailia ei ole pidetty alkuaikojen tavoin varsinaisena elämyskohteena – mutta se ei tarkoita sitä, etteikö monoraililla voisi edelleenkin ajella useamman kierroksen peräkkäin, jos mieli tekee ja kiiresesonkien ihmisruuhkat sallivat.

TÄRKEÄÄ:
Disneyland Monorailin rajaton käyttöoikeus sisältyy ainoastaan Disneylandin puistolippuun. Jos siis ostat lipun vain Disney California Adventure -puistoon, et voi käyttää monorailia! Downtown Disney -asemalta et pääse monorailiin ilman puiston pääsylippua, mutta Tomorrowlandin asemalla lippua ei tarvitse ottaa esiin. Yksi täysi kierros (Tomorrowland – Downtown Disney – Tomorrowland ...tai toisinpäin!) kestää ihmisruuhkista riippuen noin 11 minuuttia tai enemmän!
Radalla kulkee enintään kolme junaa. Yhteen junaan mahtuu noin 120 matkustajaa, jolloin useimmat seisovat!

Walt Disney World Monorail
Magic Kingdom & Epcot
Walt Disney World Resort

Vuonna 1971 Floridassa avautunut Walt Disney World (WDW) hyödynsi monorail-junia Kalifornian Disneylandia merkittävämmin. WDW sai alkunsa lokakuussa 1971 avatusta Magic Kingdom -alueesta, joka tarjosi taianomaisen elämyspuiston lisäksi lukemattomia vesiharrasteita, aurinkoisia hiekkarantoja, urheilua, golf-kenttiä, puutarhoja, eläviä eläimiä, korkealaatuisia ravintoloita sekä myöhäisillan viihdettä aikuisempaankin makuun. WDW:n laajennuttua uusin puistoin sekä hotellein Magic Kingdom -alueen lukemattomat alkuperäiselämykset ovat muuttaneet toisaalle. Myöhemmin rakennettujen varsinaisten viihdekeskusten (mm. Downtown Disney) ansiosta myös yöjuoksuja harrastavat turistilaumat siirtyivät toisaalle, jolloin Magic Kingdomin luksushotellien "yhteisö" saattoi keskittyä tarjoamaan Disney-tontin ehkä laadukkainta ja tyylikkäintä tunnelmaa. WDW:n Magic Kingdomin alueella monoraililla on edelleen oleellinen roolinsa.

WDW:n Magic Kingdom -puisto on eristetty muusta alueesta suurella keinotekoisella Seven Seas Lagoon -järvellä. Suurin osa asiakkaista saapuu puistoon järven vastakkaisella rannalla sijaitsevan Transportation & Ticket Center (TTC) -"kulkuneuvokeskuksen" kautta. Puistoon päästäkseen asiakas valitsee TTC-keskuksesta joko järveä kiertävän monorailin tai järven poikki seilaavan lautan. Järveä kiertää kaksi päinvastaisiin suuntiin ajavaa monorailia, joista toinen linja – myötäpäivään ajava "Resort" – palvelee ainoastaan järven rannalla sijaitsevien hotellien asiakkaita (Contemporary Resort, Grand Floridian Resort ja Polynesian Resort) ja toinen linja – vastapäivään ajava "Express" – ainoastaan ulkopuolelta tulevia asiakkaita. "Express" ei siis pysähdy hotellien asemilla. Varsinainen Magic Kingdomin asema sijaitsee puiston sisäänkäynnin ulkopuolella, järven rannalla; tämä monorail ei siis aja laisinkaan puiston sisäpuolelle.

Vuonna 1982 avautui Walt Disney Worldin kolmas monorail-linja ("Epcot"), joka liikennöi Epcot-puiston ja TTC-keskuksen välillä. Ennen Epcotin asemaa – joka sijaitsee jälleen puiston ulkopuolella – monorail piipahtaa kuitenkin puiston sisäpuolella, ajaen Future World -alueen ympäri. Epcotin asemalta lähtevä monorail ei sen sijaan aja laisinkaan puiston rajojen sisäpuolelle. WDW:n "Epcot"-linjan rata on noin 12 (yhteen suuntaan noin 6) kilometrin pituinen.

Epcot-linjan jälkeen monorail-yhteyksiä ei enää rakennettu Walt Disney Worldin myöhempiin elämyspuistoihin (Disney’s Hollywood Studios ja Disney’s Animal Kingdom) eikä edes viihdekeskuksiin (mm. Downtown Disney). Monorailien asemesta näillä WDW:n muilla alueilla liikutaan varsin tehokkaan ja kattavan bussiliikenteen avulla, joka on elämyspuistojen sekä virallisten hotellien asiakkaille ilmainen – kuten myös monorail.

WDW:n alkuperäiset 1971 monorail-junat oli muokattu Kalifornian 1968 versioita virtaviivaisemmiksi, eikä tähän Mark IV -malliin ole sittemmin erityisesti kajottu, vaikka nykyään junat ovatkin päivitetty entistäkin turvallisimmilla, kuusivaunuisilla Mark VI -versioilla. Viime vuosina junat ovat saaneet myös fantastisempia värejä. Yhteenlaskettuna Walt Disney World Monorail -radoilla on pituutta runsaan 23 kilometrin verran. Junat liikkuvat normaalisti maksimissaan 64 km/h vauhdilla, vaikka pystyvät hurjastelemaan nopeamminkin.

TÄRKEÄÄ:
Walt Disney World Monorailin
rajaton käyttöoikeus sisältyy ainakin Magic Kingdomin ja Epcotin puistolippuihin, sekä WDW:n kaikkiin Park Hopper -lippuihin. Jos siis ostat lipun VAIN Disney’s Hollywood Studios- TAI Disney’s Animal Kingdom -puistoon, et välttämättä voi käyttää monorailia!
(Varmista asia lippua ostaessasi!). Yhteen kuusivaunuiseen junaan mahtuu noin 360 matkustajaa, jolloin useimmat seisovat. "Express"-linjan yksi täysi kierros (TTC – Magic Kingdom – TTC ...tai toisinpäin!) kestää ihmisruuhkista riippuen noin 6-10 minuuttia tai enemmän! "Resort"-linjalla on pysäkkejä kolme enemmän (Contemporary Resort, Grand Floridian Resort ja Polynesian Resort), joten kierros kestää huomattavasti kauemmin! "Epcot"-linja ajaa TTC-keskuksesta Epcotiin noin 7-10 minuutissa, ja palaa takaisin hieman nopeammin.

Walt Disney World Monorail ei noudata samoja aukioloaikoja puiston / puistojen kanssa. Junien liikenne käynnistyy ainakin puolta tuntia ennen puistojen aukeamista ja jatkuu ainakin noin tunnin puistojen virallisen sulkemisajan jälkeen. Huomaa, ettei tämä aikatauluperiaate välttämättä koske Extra Magic Hour -erikoisaukioloaikoja. Monorail-aikataulut kannattaa siis tarkistaa viimeistään paikan päällä! Illan viimeinen ilotulitus tai muu "iltashow" alkaa yleensä vasta virallisen sulkemisajan kellonlyömällä. Yleensä kyseiset iltashowt ovat kestoltaan 15-30-minuuttisia ja shown jälkeen puistosta poistuminen saattaa pahimmillaan, ja erityisesti Magic Kingdom- ja Epcot -puistoista, viedä (väenpaljoudesta riippuen) aina 15 minuutista jopa 45 minuuttiin. Huippusesonkeina Walt Disney World Monorail saattaa liikennöidä poikkeuksellista myöhempään.

Disney Resort Line
Tokyo Disneyland & Tokyo DisneySea
Tokyo Disney Resort

Vuonna 1960 Saksan Alweg-Forschung GmbH -yhtiö lisensoi monorail-teknologiansa japanilaiselle Hitachi Ltd -yhtiölle. Japanin ensimmäinen monorail avattiin Tokiossa 1964, juuri sopivasti kesäolympialaisten alla. Nykyään linja kulkee virallisella nimellä Tokyo Monorail Haneda Airport Line – ja sen sanotaan olevan maailman eniten liikennöity monorail. Linjan junat on uusittu useaan otteeseen vuosikymmenien aikana.

Tokyo Disneyland avautui vasta huhtikuussa 1983. (Disney-kytköksin varustetulla monoraililla saattoi siis ajella Tokiossa jo kauan ennen satupuiston rakentamista). Tokion puisto on ainoa Disneyland, jonka ympärille perinteistä höyryjunarataa ei rakennettu. Syynä pidetään Japanin lainsäädäntöä, jonka mukaan kaikkien junien on noudatettava aikataulua – ainakin niiden, joilla on kaksi tai useampi asema. Kun puisto avautui, myöskään monorailia ei lomakeskuksessa ollut.

Kun Tokyo Disney Resort laajentui vuonna 2001 toisella puistolla (Tokyo DisneySea), lomakeskukseen ilmestyi vihdoinkin myös Disney Resort Line -monorail. Lomakeskuksen ympäri kulkevalla radalla junat kulkevat vain yhteen suuntaan. Radalla on neljä asemaa – Resort Gateway Station ("lomakeskuksen porttiasema"), Tokyo Disneyland Station (Tokyo Disneyland -puisto ja hotelli), Bayside Station (Tokionlahden puoleinen asema), sekä Tokyo DisneySea Station (Tokyo DisneySea -puiston ja Tokyo DisneySea Hotel MiraCostan asema). Vaikka Disney Resort Linen kaikki asemat sijaitsevat Oriental Land Co. Ltd:n omistamalla yksityistontilla, tämä monorail-linja luetaan julkiseksi kulkuneuvoksi, jossa maksuvälineinä käyvät myös Japan Railwaysin (JR) arvokortit, kuten Pasmo ja Suica. Disney Resort Linen käyttö on siis erikseen maksullista alueen elämyspuistojen, hotellien ja viihdekeskuksen asiakkaille (joitakin harvinaislaatuisia poikkeuksia lukuunottamatta).

Yksi kierros Disney Resort Linella kestää noin 12 minuuttia pysähdyksineen. Raiteen kerrotaan olevan runsaan viiden kilometrin pituinen. Resort Gateway Station -pääasema sijaitsee JR Maihama Station -junaseman naapurissa, jolta pääsee (Japan Railwaysin junaan vaihtamalla) helposti Tokioon. Illan viimeinen monorail pysähtyy Resort Gateway Stationille. Asemalta löytyy Tokyo Disney Resort Welcome Center, joka palvelee ensikertalaisia monissa asioissa. Tämä on myös Ikspiari-viihdekeskuksen asema. Täältä on 8-10 minuutin kävelymatka hotelleihin Disney's Ambassador Hotel ja Tokyo Disneyland Hotel. Disneyland-puiston asemalle monorail ajaa pääasemalta noin 2 minuutissa. Sitä seuraavalle Bayside Stationille monorail ajaa noin 3 minuutissa. Tämä Tokionlahden puoleinen asema (japaniksi äännettynä "beisaido staizon") palvelee erityisesti lomakeskusalueen ei-Disney-hotelleja. Seuraavalle Tokyo DisneySea Stationille monorail ajaa noin 4 minuutissa. Tältä asemalta "porttiasemalle" Resort Gateway Stationille monorail ajaa noin 3 minuutissa.

Disney Resort Line -monorailin (tai kuten se japaniksi äännetään "disuni risotto rain") liikennöintiä hoitaa Oriental Land Co:n tytäryhtiö Maihama Resort Line Co. Ltd. Junat kulkevat tietokonejärjestelmän ohjaamina ilman kuljettajaa, vaikka jokaisessa junassa matkustaakin turvahenkilönä elävä ihminen. Junat eivät piipahda laisinkaan alueen elämyspuistojen sisäpuolella. Erityisesti Tokyo DisneySean tapauksessa monorail on piilotettu uskomattoman taitavasti Tokyo Bay -lahteen jatkuvan meri-illuusion taakse. Monorail-linjan avautuessa heinäkuussa 2001 sen radalla kulkevat junat olivat ainutlaatuisia iloisten ikkunoidensa ansiosta, jotka olivat Mikki Hiiri -korvien muotoisia. Sittemmin samoja "korva-ikkunoita" on nähty muun muassa Kiinan Hong Kong Disneyland Resortin (2005 avautuneessa) metrossa Disneyland Resort Line, jota ei kannata nimensä perusteella sekoittaa Tokyo Disney Resortin monorailiin.

TÄRKEÄÄ:
Tokion Disney Resort Linen käyttöoikeus ei kuulu yhteenkään elämyspuiston lippukombinaatioon! Monorailin käyttö on siis erikseen maksullista. (Tokyo Disneyland Hotelin sekä Tokyo DisneySea Hotel MiraCostan asukkaille monorailin käyttö on edelleen ilmaista – tosin vasta hotelliin sisäänkirjautumisen jälkeen). Edellämainittuja kahta poikkeushotellia lukuunottamatta yksikään Tokyo Disney Resortin hotelli ei edes myy monorailin lippuja! Liput on hankittava monorailin asemalta, mutta niiden ostaminen ja käyttö on ihan yhtä helppoa kuin vaikkapa Helsingin metroasemien automaateilta.

Tokion Disney Resort Line -monorailin yksi kokonainen kierros kestää noin 12 minuuttia pysähdyksineen. Linjaa palvelee viisi kuusivaunuista junaa. Hiljaisina kausina junia saattaa liikennöidä raiteella vähemmän kuin huippukausina; juna saapuu yleensä viimeistään 13 minuutissa. Disney Resort Linen monorail-junat ovat sisätiloiltaan avarampia kuin Kalifornian ja Floridan versiot, mutta ruuhka-aikoina näissäkin tulee varautua seisomaan koko matkan ajan.

Huomaa, että Tokyo Disney Resortin ei-Disney-hotellien bussikuljetus (Disney Resort Cruiser) toimii ainoastaan hotellin ja Bayside Stationin välillä. Vain Disney Ambassador Hotelin erillinen bussilinja vie suoraan elämyspuistojen sisäänkäynneille, mutta linja on tarkoitettu ainoastaan kyseisen hotellin asukkaille. Disney Resort Cruiser -bussit liikennöivät 5-15 minuutin välein. Bussien ja monorailin aikataulut – varsinkin illan viimeisten kierrosten lähtöajat – kannattaa varmistaa viimeistään paikan päällä! Kuten kaikki muukin lomakeskuksen tarjonta, myös bussien ja monorailin vuorot voidaan peruuttaa force majeure -tapauksissa.

! ! ! HUOMIO ! ! !
KenNetti
ei ole vastuussa Disney-teemapuistotietokantaansa sisällytettyjen tietojen oikeellisuudesta. Tiedot on kerätty erinäisistä lähteistä ensisijaisesti suuntaa-antavaan, yleishyödylliseen tarkoitukseen. Päivitetyt ja ajankohtaiset tiedot löydät englanninkielellä Disney-puistojen virallisilta nettisivustoilta.

*****

Disneyn Teemapuistot – Etusivu
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

Elämyskohteiden Kronikka
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

KenNetin Pääsivu

*****

KenNetin Suomenkielinen Tietokanta
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Taustatietojen jäsennys,
suomennokset, teksti,
ja kuvien muokkaus:
Kenneth Sundberg

Alkuperäistaide & valokuvat © Disney
paitsi ne joissa toisin mainittu

All original art & photos © Disney
except where otherwise indicated

LÄHTEET
Informaatio & kuvat
katso Kronikan Etusivu

For SOURCES
(information & photos)
please see KenNetti’s

Disney Attractions Chronicle

* * * *

KenNetti on Kenneth Sundbergin täysin epäkaupallinen nettisaitti joka kunnioittaa ja ylistää lahjakkaita ihmisiä ja heidän töitään. Kaiken tälle saitille kerätyn materiaalin tarkoituksena on jakaa informaatiota, edistää tietämystä vähemmälle huomiolle jääneistä asioista, sekä viihdyttää ihmisiä kaikkialla maailmassa. KenNetti ja Kenneth Sundberg eivät ole missään tekemisissä tällä saitilla mainittujen yhtiöiden, teemapuistojen, elokuvien, ihmisten, kummitusten tai muiden asioiden kanssa. Oikeuksia materiaalien jäljentämiseen ei ole myönnetty KenNetille eikä Kenneth Sundbergille, lukuunottamatta osioita missä asiasta on erikseen mainittu. Jos Sinun mielestäsi jokin kuva tai muu materiaali ei saisi olla tällä saitilla, ole ystävällinen ja OTA YHTEYTTÄ Kenneth Sundbergiin, niin voimme nopeasti ratkaista ongelman.

KenNetti is a totally non-commercial website by Kenneth Sundberg to pay tribute and to honour the work of the talented people behind some of the most wonderful things found on this planet. All the material is gathered here only to inform, to promote things that need to be noticed, and to entertain people all over the world. KenNetti and Kenneth Sundberg are not affiliated to any of the companies, theme parks, movies, people, ghosts or other things appearing on this site. No rights of reproduction have been granted to KenNetti or Kenneth Sundberg, except where indicated. If You feel that some image or material whatsoever should not appear on this site, please CONTACT Kenneth Sundberg so that we can quickly resolve the problem.

* * * *