KENNETIN PÄÄSIVU • THE KENNETTI MAIN PAGE
Sivuston suunnittelu ja ylläpito: Kenneth Sundberg
Viimeisin Päivitys: Marraskuun 14, 2012

KenNetin Teemapuistotietokanta - Disneyn Teemapuistot
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Magic Journeys

sekä muiden Disneyn
3D- sekä 4D -elämyksien
historia

3-D Jamboree
Magic Journeys
Eternal Seas
Captain EO
Muppet*Vision 3D
Honey, I Shrunk the Audience
It
's Tough to Be a Bug
The Magic Lamp Theater
Mickey
's PhilharMagic

Näistä elämyskohteista
vain muutama on enää olemassa.
(Katso esittelyt linkkien kautta).
Disneyn alkuperäinen Magic Journeys
löytyi aikoinaan puistosta:

E p c o t ,
Walt Disney World Resort, Yhdysvallat,
Future World -alue

Elämyksen vapaa suomennos:
"taikamatkat"

Elämysluokka:
Klassikko

Ensimmäinen esitys:
Lokakuu 1982

Elämystyyppi:
3-D elokuva

Istuimet:
Selkänojallisin istuimin
varustettu elokuvateatteri

Esityksen kesto:
noin 16 minuuttia
(Magic Journeys)

Pituusrajoitus:
Ei ole

Ikärajoitus tai -suositus:
Alle 7-vuotiaat vain aikuisen seurassa

Virallinen varoitus:
Ei ole

Tärkeää Disney-puistojen varoituksista

KenNetin varoitus / suositus:
Lähes kaikki Disneyn 3D- ja 4D -elokuvaelämykset sisältävät hahmoja, tehosteita sekä kovia ääniä jotka saattavat säikäyttää perheen pienimpiä sekä vaikutuksille alttiita henkilöitä.

Alkuperäisen Magic Journeys
-elämyksen tilalle tuli:
Captain EO

Sukulaiselämykset:
Muppet*Vision 3D
Honey, I Shrunk the Audience
It's Tough to Be a Bug
The Magic Lamp Theater
Mickey's PhilharMagic
Captain EO Tribute

Katso myös:
Star Tours
Indiana Jones Adventure
Stitch's Great Escape!
The ExtraTERRORestrial Alien Encounter
CinéMagique

Disney-puistojen
3D ja 4D -elämykset

H i s t o r i a

3-D, eli kolmiulotteinen (elo)kuvatekniikka on ollut olemassa ainakin vuodesta 1915. Tätä tekniikkaa hyödyntänyt ensimmäinen kaupallinen amerikkalaistuotanto lienee ollut vuoden 1922 mykkäelokuva The Power of Love. Hollywoodin ensimmäinen merkittävä kolmiulotteiskausi koettiin kuitenkin vasta 1950-luvulla. Kauden aloitti Arch Obolerin tuottama ja ohjaaja Bwana Devil (1952), jota seurasivat 3D-elokuvatekniikan nimekkäimpiin teoksiin kuuluvat House of Wax (1953), Creature from the Black Lagoon (1954) sekä Alfred Hitchcockin ohjaama Dial M for Murder (1954). Vuodesta 1955 aina 1980-luvulle asti kolmiulotteiselokuvien rintamalla oli hiljaisempaa, vaikka jo 1966 Arch Oboler paransi 3D-tekniikkaa huomattavasti elokuvallaan The Bubble. Tekniikka kehittyi edelleen paremmaksi mm. vuonna 1970 keksityn Stereovisionin myötä. 1980-luvun alkupuolella muun muassa elokuvat Comin' at Ya! (1981) ja Jaws 3-D (1983) edustivat lyhyeksi jäänyttä uutta kolmiulotteisaikakautta. Samoihin aikoihin tehtiin Disneyn WED Enterprises -osastolla (myöhemmin Walt Disney Imagineering) merkittävää pioneerityötä 3D-tekniikan tarjoamien elämysten parantamiseksi.

Kalifornian Disneylandissa 3D-elokuvatekniikasta saatiin ensi kerran nauttia kuitenkin jo vuonna 1957. Fantasyland Theater -teatterissa nähtiin tuolloin 3-D Jamboree -niminen elokuvaesitys, sisältäen Disney-studion ensimmäiset kolmiulotteispiirretyt Melody (1953) sekä Working for Peanuts (1953). Viimeksimainitussa villistelivät Aku Ankka sekä Tiku ja Taku. Elokuvakooste teemoitettiin televisio-ohjelma The Mickey Mouse Clubin mukaan. Ohjelman juontajana tunnettu Jimmie Dodd isännöi myös elokuvaa.

1980-luvulle tultaessa Disney-studio sekä WED Enterprises kehittivät oman 3D -tekniikkansa. Upea lopputulos nähtiin lokakuussa 1982, jolloin EPCOT Center (nykyisin pelkkä Epcot) avasi porttinsa Floridan Walt Disney Worldissa. Puiston alkuperäisen Journey Into Imagination -paviljongin elokuvateatterissa nähty Magic Journeys ("taikamatkat") ei niinkään kertonut tarinaa, vaan esitteli unenomaisen "elävän kuvan kollaasin" läpi lapsen mielikuvituksen. Huikeiden muodonmuutostehosteiden ansiosta lentävät leijat muuttuivat linnuiksi ja kaloiksi, karusellit pyörivät kuussa, noidat ja lepakot ilmestyivät yllättäen, ja kotikissat muuttuivat sfinkseiksi sekä sirkusleijoniksi. Näyttävistä tehosteistaan huolimatta kyseessä ei ollut animaatioelokuva.

Oscar-voittanut dokumenttiohjaaja Murray Lerner ohjasi Magic Journeys -elokuvan. Uneliaasta teemalaulusta "Magic Journeys" vastasivat legendaariset Shermanin veljekset, Richard M. Sherman ja Robert B. Sherman. 16-minuuttinen elokuva esitettiin muhkeassa 70 millimetrin kuvakoossa (josta oli tuleva pienin kuvakoko Disney-puistojen elokuvaelämyksissä). Paviljongin elokuvateatterista käytettiin jatkossakin nimeä Magic Eye Theater.

Epcotin Magic Journeys osoittautui megamenestykseksi. Noihin aikoihin seesteinen tempo ja valkokankaan ulkopuolelle levittäytyvä teeskentelemätön kauneus riittivät hurmaamaan teemapuistoyleisön. Kopiot elokuvasta päätyivät myös Kalifornian Disneylandiin (kesäkuussa 1984), Tokyo Disneylandiin (jossa se korvasi Eternal Seas -elokuvan tammikuussa 1985), sekä myös Walt Disney Worldin Magic Kingdom -puiston Fantasyland Theateriin, jonne se päätyi joulukuussa 1987 (sillä Epcot-puiston alkuperäisteatterin oli jo edellisvuonna vallannut uusi huima elokuvaelämys Captain EO). WDW:n Magic Kingdomin teatterissa Magic Journeys pysyi aina joulukuuhun 1993 asti.

Vuonna 1984 alkoi vauhti kiihtyä Disney-yhtiössä: uudet johtajat Frank Wells, Michael Eisner ja Jeffrey Katzenberg olivat pitkälti vastuussa siitä että sana Disney sai uusia synonyymejä ikivanhojen mikkihiirien ja lumikkien rinnalle. 1980-luvun alkupuolella megatähdeksi noussut Michael Jackson tiedettiin jo tuolloin Kalifornian Disneylandin nimekkäimmäksi faniksi - ja siksi johtajilla taisi olla helpohkoa suostutella Jackson Disneylandin uuden aikakauden keulakuvaksi. Jacksonilla oli vain yksi ehto: hän halusi tulevan 3D-spektaakkelin olevan joko George Lucasin tai Steven Spielbergin tuottama.

Lucasin tuottama "avaruusfantasia" Captain EO sai ensiesityksensä syyskuussa 1986 (sekä Kalifornian Disneylandissa että Floridan Epcotissa). Elämys sisälsi Michael Jacksonin laulujen ja tanssien lisäksi lukemattomia Magic Eye Theateriin rakennettuja erikoistehosteita (muun muassa lasereita, savutehosteita, sekä kuituoptiikkaa loputtomina tähtimerinä) jotka laajensivat 3D-elämyksen ulottumaan oikeastikin kauas valkokankaan ulkopuolelle. Tällöin syntyi kolmiulotteisen elokuvatekniikan seuraava aste, "4-D", joka hiottiin täydellisyyteensä kuitenkin vasta Disneyn seuraavalla tuotannolla Honey, I Shrunk the Audience (1994). Michael Jacksonin Captain EO saapui Tokion Disneylandiin maaliskuussa 1987. Huhtikuussa 1992 avautuneessa Disneyland Paris -puistossa Captain EO -teatterilla oli oma nimensä CinéMagique (jota ei pidä kuitenkaan sekoittaa Pariisin satupuiston naapurissa sijaitsevan Walt Disney Studiosin hyvin erilaiseen CinéMagique -elämyskohteeseen).

Captain EO -elämyksestä seuraava Disneyn 3D-tuotanto oli Muppet*Vision 3-D, joka avautui WDW:n Disney's Hollywood Studios (ex-Disney-MGM Studios) -puistossa vuonna 1991. Uraauurtavana nukketaiteilijana elämäntyönsä tehnyt Muppet-mies Jim Henson kuoli pian tämän viimeiseksi jääneen ohjaustyönsä jälkeen. Muppet*Vision 3-D on kuitenkin sen verran loistava, aitoa The Muppet Show -huumoria sisältävä kokonaisuus, ettei Henson olisi voinut jättää parempaa perintöä faneilleen. Floridan 3D-Muppettien kopio saapui Disney California Adventure -puistoon vuonna 2001.

Honey, I Shrunk the Audience (josta käytetään lyhennöstä HISTA) sai ensi-iltansa Epcotin Magic Eye Theaterissa vuonna 1994 sekä Kalifornian Disneylandin samannimisessä teatterissa 1998. Elämys perustui Disneyn menestyselokuvaan Kulti, kutistin kakarat (Honey, I Shrunk the Kids, 1989). Kaikki Captain EO -elokuvaa esittäneet teatterit - myös Tokiossa ja Pariisissa - remontoitiin täydellisesti Honey, I Shrunk the Audience -spektaakkelia varten. Uuden katsomon lattia liikahteli elokuvaelämyksen mukana, vaikka kyseessä ei ollutkaan varsinainen simulaattorielämys. Tuolit tai tuolirivistöt eivät liikkuneet.

Muiltakin osin Honey, I Shrunk the Audience oli varsin erilainen kuin kolmiulotteiset edeltäjänsä sekä seuraajansa. Elokuvan kuva pysyi nimittäin paikallaan koko elämyksen ajan - luoden varsin uskottavan reaaliajassa tapahtuvan "lavashow"-tunnelman. Kyseenalaisen maineen HISTA sai 4D-kosketustehosteidensa takia, joihin kuului "inhottava" satojen pikkuhiirien ryntäys pimeään katsomoon. Elokuvassa nähtiin myös pieni kunnianosoitus Magic Journeys -elokuvalle hiirihyökkäystä seuranneessa osuudessa, jossa kotikissa muuttuu ärjyväksi leijonaksi. Säpsäyttävistä osuuksistaan huolimatta Honey, I Shrunk the Audience -elämys valloitti yleisöt sekä Epcotissa että Kalifornian, Tokion ja Pariisin Disneylandeissä (Tokiossa tosin nimellä MicroAdventure!).

Vuoden 1994 Honey, I Shrunk the Audience -alkuperäistuotannosta seuraava Disneyn 4D-tuotanto oli WDW:n Disney's Animal Kingdomin It's Tough to Be a Bug! Pixarin tietokoneanimoituun elokuvaan Ötökän elämää (A Bug's Life, 1998) perustuva elämyskohde avautui Floridassa peräti seitsemän kuukautta ennen kyseistä elokuvateatterielokuvaa, jo huhtikuussa 1998. Valitettavasti It's Tough to Be a Bug! -elämyksessä hyvän maun rajat ylitettiin edeltäjätuotannon "hiiriryntäystäkin" pelottavimmilla osuuksilla, joiden kanssa elämyskohteen hurmaava lapsiystävällinen perustunnelma oli pahassa ristiriidassa. Siitäkin huolimatta kyseiset kosketustehosteet eivät missään tapauksessa olleet huonoja - ne toivat 3D -elokuvaelämyksen ötökät tosiaan ihan katselijan iholle asti! Floridan It's Tough to Be a Bug! -elämyksen kopio avautui Kaliforniassa Disney's California Adventure -teemapuiston "a bug's land" -alueella helmikuussa 2001.

Saman vuoden syyskuussa avautunut Japanin Tokyo DisneySea -puisto sai ainutlaatuisen 4D-elämyksen Aladdin-piirroselokuvaan (1992) perustuen. Kyseinen The Magic Lamp Theater -elämys yhdisti eläviä esiintyjiä kolmiulotteisesti animoituun taikalampun Henkeen. Mitään pelottavaa ei tällä kertaa mukana ollut - ellei sitten lavalla villisteleviä elävän ihmisen puolikkaita lasketa pelottaviksi! Vaikka The Magic Lamp Theater pyrki kolmiulotteisen animaation ja elävien esiintyjien saumattomaan interaktiivisuuteen, esitys ei tavoittanut niitä taianomaisia sfäärejä jotka saatiin aikaan ilman 3D:tä Pariisin Walt Disney Studios -puiston loistavassa elokuvaelämyksessä CinéMagique (2002).

Disneyn viimeisin 4D-elokuvatuotanto oli Mickey's PhilharMagic, joka sai ensi-iltansa WDW:n Magic Kingdomin Fantasyland Theaterissa vuonna 2003. Herkimpien katselijoiden pelästyttämisen sijasta tietokoneanimaationa toteutettu Mickey's PhilharMagic keskittyi lentelemään Disneyn klassikkopiirroselokuvien maailmassa iki-ihanan Aku Ankan johdolla - mutta tämä ei suinkaan tarkoittanut sitä, että normaalihuvipuistojenkin 4D-teattereissa niin-tutuiksi-tulleet puhallus- ja vesiefektit olisi unohdettu! Mickey's PhilharMagic on kuitenkin yksi Disneyn parhaista kolmiulotteis- ja 4D-elämyksistä, jonka neliulotteiset piirteet eivät tunnu päälleliimatuilta. Tämän elämyskohteen kopiot avattiin myöhemmin myös Tokyo Disneyland ja Hong Kong Disneyland -puistoihin.

Nykyään normaalit elokuvateatterit pursuavat kolmiulotteiselokuvista ja normaalien huvipuistojen 4D-teatterit roiskivat vettä, puhaltelevat niskaan, vilistävät inhasti iholla ja tärisyttävät penkkejä. Uutuuden viehätys on jo ohi näiden "huimien" tehosteiden tapauksessa, sillä virallisten 4D-elokuvaelämystensä lisäksi Disney on käyttänyt samoja tehosteita muissakin elämyksissään, muun muassa huimissa Indiana Jones Adventure -ajeluissa, The ExtraTERRORestrial Alien Encounter -kauhuelämyksessä (nykyisin Stitch's Great Escape!), sekä jopa lapsiystävällisessä dark ridessa Journey into Imagination with Figment. Elokuvaelämysten "kolmiulotteisuus" on alkanut jo puuduttaa.

Siksi on syytä mainita, että Disney-puistojen ylivoimaisesti parhaassa neliulotteisrajoja rikkovassa elokuvaelämyksessä asiakkaat eivät tarvitse 3D-laseja, eikä edellämainittuja 4D-tehosteita käytetä ylimitoitetusti - vaan itseasiassa erittäin maltillisesti. Eikä elämyksessä ole edes mitään pelättävää, ja istuimet sekä katsomon lattia pysyvät paikoillaan vaikka vauhdikkaita juonenkäänteitä onkin runsaasti. Kyseinen Disneyn ylivoimainen, elokuvien rajoja rikkova elämys löytyy Pariisin Walt Disney Studios -puistosta, nimellä CinéMagique.

! ! ! HUOMIO ! ! !
KenNetti
ei ole vastuussa Disney-teemapuistotietokantaansa sisällytettyjen tietojen oikeellisuudesta. Tiedot on kerätty erinäisistä lähteistä ensisijaisesti suuntaa-antavaan, yleishyödylliseen tarkoitukseen. Päivitetyt ja ajankohtaiset tiedot löydät englanninkielellä Disney-puistojen virallisilta nettisivustoilta.

*****

Disneyn Teemapuistot - Etusivu
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

KenNetin Pääsivu

Disneyn Virallinen Teemapuistosivusto
(Disney's Official Theme Park Site)
Sisältää linkit kaikkiin viiteen olemassaolevaan Disneyn lomakeskukseen - Kalifornia, Florida, Tokyo, Paris ja Hong Kong. Vain englanniksi.

*****

KenNetin Suomenkielinen Tietokanta
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Taustatietojen jäsennys,
suomennokset, teksti,
ja kuvien muokkaus:
Kenneth Sundberg

KenNetin "Disney Teemapuistot" Logo
Alkuperäisvalokuva / Original photo
Disneyland Paris
by Pia Lindström
Original drawing by Kenneth Sundberg

Kaikki muu alkuperäistaide & valokuvat © Disney
(paitsi ne joissa toisin mainittu)

All original art & photos © Disney
(except where otherwise indicated)

PERUSLÄHTEET /
PRINCIPAL SOURCES
Informaatio & kuvat / Information & photos

Happy Hills Way Happy Hoppies Test & Travel Group
The Official Disney Park Websites
Disney theme park guidebooks & maps
Katherine & Richard Greene:
The Man Behind the Magic - The Story
of Walt Disney (Viking Penguin /
Penguin Books USA Inc, 1991)

Christopher Finch: The Art of Walt Disney
(Harry N. Abrams, Inc. New York, 1983)
Randy Bright: Disneyland - Inside Story
(Harry N. Abrams, Inc. New York /
Times Mirror Books, 1987)

Die Filme von Walt Disney - Die Zauberwelt des
Zeichentricks (Cinema / Kino Verlag GmbH, 1988)
The Imagineers: Walt Disney Imagineering
(Hyperion / Welcome Enterprises Inc, 1996)

Alain Littaye & Didier Ghez:
Disneyland Paris - From Sketch to Reality
(Nouveau Millénaire Éditions, 2002)
The Imagineers: The Imagineering Field Guide
to Disneyland (Disney Editions, 2008)

The Imagineers: The Imagineering Field Guide to
the Magic Kingdom at Walt Disney World
(Disney Editions, 2005)

The Imagineers: The Imagineering Field Guide to
Epcot at Walt Disney World
(Disney Editions, 2006/2010)

Jeff Kurtti: Walt Disney's Imagineering Legends
and the Genesis of the Disney Theme Park
(Disney Editions, 2008)
The Imagineers: Walt Disney Imagineering
- A Behind the Dreams Look at Making
MORE Magic Real (Disney Editions /
Welcome Enterprises Inc, 2010)

David Koenig: Mouse Tales
(Bonaventure Press, 1994 / 2006)
David Koenig: More Mouse Tales
(Bonaventure Press, 1999 / 2002)

David Koenig: Mouse Under Glass - Secrets
of Disney Animation and Theme Parks
(Bonaventure Press, 1997 / 2001)
David Koenig: Realityland -
True-Life Adventures at Walt Disney World
(Bonaventure Press, 2007)

Steve Birnbaum: Walt Disney World
- The Official Guide (1986)
Steve Birnbaum: Walt Disney World
- The Official Guide (1991)

Birnbaum's Disneyland - The Official Guide (1997)
The StoryboarD/The Art of Laughter magazine
(various issues / Laughter Publications, Inc.)

The E-Ticket Magazine (various issues)
(Jack E. Janzen & Leon J. Janzen)
Tim Hollis & Greg Ehrbar: Mouse Tracks
- The Story of Walt Disney Records
(2006, The University Press of Mississippi)

Jason Surrell: The Haunted Mansion
- From the Magic Kingdom to the Movies
(Disney Editions / Welcome Enterprises
Inc, 2003 / 2009)
David Tietyen: The Musical World of Walt Disney
(Hal Leonard Publishing Corp, 1990)

Disney, Aku & minä: Markku Kivekäs muistelee
(2007, Pekka Tuliara / Sanoma Magazines)
Aku Ankka -lehden "Oma Nurkka"
(Sanoma Osakeyhtiö / Sanoma Magazines)

Wikipedia.org / You Tube
wdwinfo.com / answers.com
Darkride and Funhouse Enthusiasts
(www.dafe.org)
Laff in the Dark (www.laffinthedark.com)
Nick Laister (www.joylandbooks.com)
Dr Vanessa Toulmin: Fairground Shows
(NFA Website, 1997)

Suomen Huvipuistoseuran foorumi
(http://huvipuistoseura.org/forum)
www.MovieMusic.com messageboards
Kentsu Pictures Video Archives
and Kenneth Sundberg

Omakohtaiset kokemukset kerätty
vuosien 1982-2012 aikana

_____________________________

KenNetti on Kenneth Sundbergin täysin epäkaupallinen nettisaitti joka kunnioittaa ja ylistää lahjakkaita ihmisiä ja heidän töitään. Kaiken tälle saitille kerätyn materiaalin tarkoituksena on jakaa informaatiota, edistää tietämystä vähemmälle huomiolle jääneistä asioista, sekä viihdyttää ihmisiä kaikkialla maailmassa. KenNetti ja Kenneth Sundberg eivät ole missään tekemisissä tällä saitilla mainittujen yhtiöiden, teemapuistojen, elokuvien, ihmisten, kummitusten tai muiden asioiden kanssa. Oikeuksia materiaalien jäljentämiseen ei ole myönnetty KenNetille eikä Kenneth Sundbergille, lukuunottamatta osioita missä asiasta on erikseen mainittu. Jos Sinun mielestäsi jokin kuva tai muu materiaali ei saisi olla tällä saitilla, ole ystävällinen ja OTA YHTEYTTÄ Kenneth Sundbergiin, niin voimme nopeasti ratkaista ongelman.

KenNetti is a totally non-commercial website by Kenneth Sundberg to pay tribute and to honour the work of the talented people behind some of the most wonderful things found on this planet. All the material is gathered here only to inform, to promote things that need to be noticed, and to entertain people all over the world. KenNetti and Kenneth Sundberg are not affiliated to any of the companies, theme parks, movies, people, ghosts or other things appearing on this site. No rights of reproduction have been granted to KenNetti or Kenneth Sundberg, except where indicated. If You feel that some image or material whatsoever should not appear on this site, please CONTACT Kenneth Sundberg so that we can quickly resolve the problem.

_____________________________