KENNETIN PÄÄSIVU • THE KENNETTI MAIN PAGE
Sivuston suunnittelu ja ylläpito: Kenneth Sundberg
Viimeisin Päivitys: Marraskuun 24, 2013

KenNetin Teemapuistotietokanta - Disneyn Teemapuistot
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Circarama
Circle-Vision 360°

Circarama, U.S.A.
A Tour of the West
(1955)

America the Beautiful (1958)
America the Beautiful
(1967)
Magic Carpet
Round the World
(1974)
American Journeys
(1984)

Nämä Circle-Vision 360°
-elämykset eivät ole enää olemassa
.
Disneyn alkuperäinen Circarama
/ Circle-Vision 360
° löytyi
aikoinaan puistosta:

Disneyland,
Disneyland Resort California,
Yhdysvallat,
Tomorrowland -alue

Elämyksen vapaa suomennos:
"ympyränäky 360 astetta"

Elämysluokka:
Klassikko

Ensimmäinen esitys:
Heinäkuu 1955
(Circarama)

Elämystyyppi:
Ympyräteatteri,
elokuvaelämys.

Istuimet:
Ei istuimia, ainoastaan
kaiteet joihin voi nojata.
Lattialla ei saa istua.

Esityksen kesto:
Noin 10-20 minuuttia
elokuvasta riippuen.

Pituusrajoitus:
Ei ole

Ikärajoitus tai -suositus:
Alle 7-vuotiaat vain aikuisen seurassa

Virallinen varoitus:
Ei ole

Tärkeää Disney-puistojen varoituksista

KenNetin varoitus / suositus:
Vaikka kaikki Disneyn Circle-Vision 360
° -teatterit ovat olleet koko perheelle sopivia leppoisia elämyksiä, ei kohdetta suositella vahvan lentämis- ja vauhti-illuusion takia herkkämahaisille eikä matkapahoinvoinnista kärsiville. Lattialla istuminen ei ole virallisesti sallittua missään Circle-Vision 360° -kohteissa, mutta jos yleisöä on poikkeuksellisen vähän, saattaa laitehenkilökunta olla mainitsematta kiellosta lattialla istuville henkilöille.

Disneylandin Circle-Vision 360°
-elämyksen tilalle tuli:

Buzz Lightyear Astro Blasters

Walt Disney Worldin Circle-Vision 360°
-elämyksen tilalle tuli:

Monsters Inc. Laugh Floor

Circle-Vision 360°
sukulaiselämykset:
Wonders of China (1982)
Reflections of China (2003)
O Canada! (1982 / 2007)
Le Visionarium (1992)
The Timekeeper (1994)
Visionarium (1993)

Katso myös:
Universe of Energy
Impressions de France
Soarin’ Over California
Soarin’ (WDW)

Circarama
Circle-Vision 60°

Elämyksen historia
ja esittely

Kalifornian Disneylandissa nähtiin jo puiston avajaiskesänä 1955 yleisön kokonaan ympäröivä 360 astetta pyöreä valkokangas – joka siis ei tyytynyt tavallisen elokuvan lailla näyttämään pelkästään mitä on kameran edessä, vaan myös kameran taakse ja kaikille sivuille lähes katkeamattomana kuvana. (Sana "lähes" siksi että valkokankaiden välillä oli pienet välit, mutta ne eivät vaikuttaneet negatiivisesti teatterin kokonaisilluusioon; joidenkin katsojien mielestä teatteri oli kuin lentävän ufon pyöreä matkustamo ikkunoiden kera). Ympyräteatterin idea on lähes yhtä vanha kuin yhdelle valkokankaalle heijastettu "normaali" elokuva, mutta sen toteutustekniikka olisi tuskin kehittynyt elämykselliseen huippuunsa ilman Disney-studion ja WED Enterprisesin panosta. Nähtyään kilpailijastudion kolmen erillisen heijastuksen yhdistelmän This Is Cinerama -esittelyelokuvassa (1953) Walt Disney esitti elämyssuunnittelijoilleen haasteen: "Jos he onnistuvat pistämään yhteen kolme valkokangasta, miksemme me voisi tehdä kokonaista ympyrää?"

WEDin tekniikkataituri Roger Broggie ja Disney-legenda Ub Iwerks vastasivat Waltin asettamaan haasteeseen. Tuotantotiimi suuntasi kohti villimpää länttä autolla, jonka katolle oli kiinnitetty yksitoista ympyrän muotoon asetettua 16mm elokuvakameraa. Disneylandin Tomorrowlandiin rakennettuun pyöreään Circarama-teatteriin asennettiin saman verran projektoreita, jotta kuva saatiin heijastettua yleisön ympärille.

Alkuperäiselämys luotiin American Motors Corporationin sponsorituella. Autoilupainotteisen alkuperäiselokuvan nimessä painotettiin sanaa "auto", eli nimi kirjoitettiin muodossa Circarama. Elokuvaelämyksen toteutustekniikkaa kutsuttiin kuitenkin ilman autopainotusta Circarama-yleisnimellä aina siihen asti kunnes kilpailevan Cinerama Corporationin lakimiehet pyysivät Disneyä muuttamaan nimityksen. Siksi Disneyn kehittämän pyöreän elokuvatekniikan nimeksi tuli lopulta Circle-Vision 360°.

Disneylandin ensimmäinen Circle-Vision 360° -elokuva oli Circarama, U.S.A. joka myös tunnetaan nimellä A Tour of the West. (Jotkut lähteet väittävät virheellisesti että ensimmäinen elokuva olisi ollut America the Beautiful). Upeista mattamaalauksistaan kuuluisa Peter Ellenshaw toimi elokuvan taiteellisena johtajana. Ellenshaw muisteli myöhemmin, kuinka vaikeaa oli löytää hyviä 360°-näkymiä; jos jokin näköala olikin uljas, oli sen vastakkaisella suunnalla liian usein tylsän näköistä erämaata sähkölinjapylväiden kera. 12-minuuttisen elokuvan ikimuistoisin osuus oli kuitenkin vanhan Hollywood-trikin mukaisesti nopeutettu takaa-ajo Los Angelesin Wilshire Boulevardilla; (samanlaiset kaahailut yleistyivät muiden huvipuistojen Omnimax- ja Omnivision -elokuvissa 1970-luvulla).

Disneylandin Circle-Vision 360° -teatterin seuraava elokuva oli 16-minuuttinen America the Beautiful, joka kuvattiin jo vuoden 1958 Brysselin maailmannäyttelyä (World's Fair) varten. Disneylle lukuisia luontoelokuvia ohjannut James Algar käsikirjoitti sekä tuotti tämän elokuvan, joka saapui Disneylandiin maaliskuussa 1960. Disney tuotti muitakin pyöreitä elokuvia muun muassa Italia '61 Exposition-, 1964 Swiss National Exposition sekä Kanadan Expo 67 -messuja varten. Viimeksimainittuun kansainväliseen maailmannäyttelyyn Disney tuotti Robert Barclayn ohjaaman Canada '67 -elokuvan. (KenNetillä ei ole tietoa siitä, nähtiinkö näitä elokuvia Disneylandin ympyräteatterissa).

Roger Broggie ja Ub Iwerks paransivat Circle-Vision 360° -tekniikkaa merkittävästi 1960-luvulla. Uusi tekniikka käytti 35mm filmiä, joka antoi tarkemman kuvan ja vähensi elokuvakameroiden ynnä projektoreiden lukumäärän yhdestätoista yhdeksään. Entistä parempi ympyräteatteri Circle-Vision 360° avautui kesäkuussa 1967 puiston uljaalla uudistetulla Tomorrowland-alueella. Ympyräteatteriin ei kuitenkaan koskaan rakennettu istuimia, sillä kokonaan yleisön ympärille levittäytyvää elokuvaa olisi ollut hankala seurata normaaleista teatteripenkeistä.

Vuoden 1967 uusi elokuva oli 18-minuuttinen America the Beautiful (jota ei pidä sekoittaa vuoden 1960 samannimisen, vanhalla Circarama-tekniikalla kuvatun elokuvan kanssa). James Algar työskenteli myös tämän uuden elokuvan käsikirjoittajana ja tuottajana. Elokuvan uljas musiikki oli maestro Norman D. "Buddy" Bakerin käsialaa.

Floridan Walt Disney Worldin (WDW) Magic Kingdom -puisto avasi porttinsa ja oman Circle-Vision 360° -teatterinsa syksyllä 1971. Teatteri esitti alkuvuosinaan Kalifornian 1967 America the Beautiful -elokuvaa. James Algar käsikirjoitti ja tuotti upouuden elokuvan Magic Carpet Round the World, joka sai ensi-iltansa ilmeisesti WDW:n Magic Kingdomin ympyräteatterissa maaliskuussa 1974. (Jotkut lähteet väittävät uuden elokuvan pyörineen vain yhden vuoden ajan, maaliskuuhun 1975 – mutta KenNetillä on todisteita siitä että Magic Carpet Round the World pyöri WDW:n Magic Kingdomissa myös vuonna 1982). 1970-luvulta alkaen ovat Circle-Vision 360° -elokuvat sekä Kalifornian Disneylandissa että Floridan WDW:ssa vaihtuneet tiuhempaan tahtiin ja mahdollisesti vuorotellen systemaattisesti. Magic Carpet Round the World avasi myös Japanin Tokyo Disneylandin Circle-Vision 360° -teatterin huhtikuussa 1983.

Walt Disney Worldin Epcot-puisto (aiemmin EPCOT Center) avautui lokakuussa 1982 peräti kahdella Circle-Vision 360° -teatterilla varustettuna. World Showcase -alueen paviljongissa China (Kiina) esitettiin elokuvaa Wonders of China ja Canada (Kanada) -paviljongissa lenneltiin puolestaan O Canada! -elokuvan siivin (joka saattoi vaikuttaa Canada '67 -elokuvan päivitetyltä versiolta). Myös France (Ranska) -paviljongin elokuva Impressions de France sekä Universe of Energy -elämyksen toinen elokuvaosuus hyödynsivät ympyräteatterin perintöä – tosin puolitettuna sekä istuimilla varustettuina; Impressions de Francen laajakangas kaartuu 200 astetta ja Universe of Energyn 220 astetta. Epcotin ympyräteatterit sekä niiden puolitetut versiot ovat edelleen olemassa, vaikka elokuvat on päivitetty uusilla versioilla (katso linkit!).

Epcotin Wonders of China -elokuva vieraili myös Kalifornian Disneylandin ympyräteattereissa. American Journeys oli Disneylandin uusi Circle-Vision 360° -elokuva heinäkuulta 1984. Sen henkeäsalpaavimmissa kohtauksissa lenneltiin muun muassa Grand Canyon -kanjonissa. Kuten Magic Carpet Round the World -elokuva, myös American Journeys oli Buddy Bakerin tyylikkäällä musiikilla höystetty tunteisiin vetoava elämys.

Ranskan Disneyland Paris -puiston Circle-Vision 360° -elämyksessä ei pelkästään ihasteltu huikeita liikkuvia kuvia, vaan aikamatkailtiin varsin vauhdikkaasti. Audio-Animatronics -hahmona toteutettu Timekeeper-robotti toi fantasiakirjailijana tunnetun Jules Vernen vahingossa tulevaisuuteen. Tämä keväällä 1992 avautunut Le Visionarium oli erittäin onnistunut sekoitus ympyräteatteritaikaa sekä tunteisiin vetoavaa tarinankerrontaa. Elämys kopioitiin WDW:n Magic Kingdomiin (nimellä The Timekeeper) sekä Japanin Tokyo Disneylandiin (nimellä Visionarium), mutta Kalifornian ympyräteatteri sen sijaan muutettiin pahamaineisen Rocket Rods -vauhtielämyksen jonotusalueeksi ja lopulta Buzz Lightyear Astro Blasters -ajeluksi. Myöhemmin myös Tokion sekä Pariisin ympyräteatterit korvattiin Buzz Lightyear -ajelun versioilla. WDW:n Magic Kingdomin Circle-Vision 360° on vielä periaatteessa olemassa; nykyään sen tiloissa toimii interaktiivinen elämyskohde Monsters Inc. Laugh Floor.

Circle-Vision 360° -elämysten aikakausi taitaa siis olla auttamattomasti ohi Disney-puistoissa. Ympyräteatterien epäsuosioon lienee todellinen syykin: kuinka moni haluaa jonottaa elokuvateatteriin jossa pitää seistä seuraavien 20 minuutin ajan? Onneksi Circle-Visionin perintö elää kohtuullisen vahvana uusissa huippuelämyksissä kuten Soarin Over California.

! ! ! HUOMIO ! ! !
KenNetti
ei ole vastuussa Disney-teemapuistotietokantaansa sisällytettyjen tietojen oikeellisuudesta. Tiedot on kerätty erinäisistä lähteistä ensisijaisesti suuntaa-antavaan, yleishyödylliseen tarkoitukseen. Päivitetyt ja ajankohtaiset tiedot löydät englanninkielellä Disney-puistojen virallisilta nettisivustoilta.

*****

Disneyn Teemapuistot – Etusivu
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

Elämyskohteiden Kronikka
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

KenNetin Pääsivu

*****

KenNetin Suomenkielinen Tietokanta
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Taustatietojen jäsennys,
suomennokset, teksti,
ja kuvien muokkaus:
Kenneth Sundberg

Alkuperäistaide & valokuvat © Disney
paitsi ne joissa toisin mainittu

All original art & photos © Disney
except where otherwise indicated

LÄHTEET
Informaatio & kuvat
katso Kronikan Etusivu

For SOURCES
(information & photos)
please see KenNetti’s

Disney Attractions Chronicle

* * * *

KenNetti on Kenneth Sundbergin täysin epäkaupallinen nettisaitti joka kunnioittaa ja ylistää lahjakkaita ihmisiä ja heidän töitään. Kaiken tälle saitille kerätyn materiaalin tarkoituksena on jakaa informaatiota, edistää tietämystä vähemmälle huomiolle jääneistä asioista, sekä viihdyttää ihmisiä kaikkialla maailmassa. KenNetti ja Kenneth Sundberg eivät ole missään tekemisissä tällä saitilla mainittujen yhtiöiden, teemapuistojen, elokuvien, ihmisten, kummitusten tai muiden asioiden kanssa. Oikeuksia materiaalien jäljentämiseen ei ole myönnetty KenNetille eikä Kenneth Sundbergille, lukuunottamatta osioita missä asiasta on erikseen mainittu. Jos Sinun mielestäsi jokin kuva tai muu materiaali ei saisi olla tällä saitilla, ole ystävällinen ja OTA YHTEYTTÄ Kenneth Sundbergiin, niin voimme nopeasti ratkaista ongelman.

KenNetti is a totally non-commercial website by Kenneth Sundberg to pay tribute and to honour the work of the talented people behind some of the most wonderful things found on this planet. All the material is gathered here only to inform, to promote things that need to be noticed, and to entertain people all over the world. KenNetti and Kenneth Sundberg are not affiliated to any of the companies, theme parks, movies, people, ghosts or other things appearing on this site. No rights of reproduction have been granted to KenNetti or Kenneth Sundberg, except where indicated. If You feel that some image or material whatsoever should not appear on this site, please CONTACT Kenneth Sundberg so that we can quickly resolve the problem.

* * * *