KENNETIN PÄÄSIVU • THE KENNETTI MAIN PAGE
Sivuston suunnittelu ja ylläpito: Kenneth Sundberg
Viimeisin Päivitys: Marraskuun 21, 2012

KenNetin Teemapuistotietokanta - Disneyn Teemapuistot
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Walt Disney's
Carousel of Progress

The Carousel Theater

(Progressland)

Tämä elämys löytyy
ainoastaan Disney-puistosta:

Magic Kingdom,
Walt Disney World Resort, Yhdysvallat,
Tomorrowland -alue

Elämyksen vapaa suomennos:
"kehityksen karuselli"

Elämysluokka:
Klassikko

Ensimmäinen esitys:
Huhtikuu 1964
(New York World's Fair 1964-65)

Kalifornian Disneylandissa:
Heinäkuu 1967
(suljettiin syyskuussa 1973)

Walt Disney Worldin
Magic Kingdom -puistossa:
Tammikuu 1975

Merkittävät parannukset:
Vuosina 1993 ja 1996

Elämystyyppi: Esitys
Audio-Animatronics -ihmishahmoilla
kiinteän lavarakennelman ympärillä
pyörivässä teatterissa.

Istuimet:
Selkänojallisin istuimin
varustettu katsomo, johon
pitäisi edelleen mahtua
noin 240 henkilöä.

Esityksen kesto:
Noin 20-24 minuuttia

Pituusrajoitus:
Ei ole

Ikärajoitus tai -suositus:
Alle 7-vuotiaat vain aikuisen seurassa

Virallinen varoitus:
Ei ole

Tärkeää Disney-puistojen varoituksista

KenNetin varoitus / suositus:
Walt Disney's Carousel of Progress -esitys ei sisällä varsinaisesti pelottavia asioita, mutta katsomon liikkuminen voi tietenkin säpsähdyttää. Teatterin liikkuessa katsomosta ei pääse ulos. Katsomossa juoksentelevat tai muilla tavoin häiriköivät henkilöt voivat aiheuttaa esityksen keskeyttämisen.

Sukulaiselämykset
(pyörivän teatterin tekniikka):
America Sings
Meet the World

Sukulaiselämykset
(kehityksen hengessä mukana):
If You Had Wings
Spaceship Earth
World of Motion
Horizons

Katso myös:
The American Adventure
Great Moments with Mr. Lincoln
Ford's Magic Skyway
"it's a small world"
Mission to Mars

Carousel of Progress
Elämyksen historia
ja perusesittely

Walt Disneyn "kehityksen karuselli" sai ensi-iltansa New Yorkin maailmannäyttelyssä 1964-65 (New York World's Fair). Vaikka esitys oli pitkälti perinteisen teatterin keinoin toteutettu, olivat esiintyjät sekä teatterirakennus jotain ennennäkemätöntä. Joukko liikkuvia ja puhuvia Audio-Animatronics -ihmisnukkeja esitti amerikkalaista perhettä, jonka kotiolojaja sähköllä toimivien mukavuuksien kehitystä seurattiin 1900-luvun alusta aina vuoteen 1964 saakka. Innovatiivinen "karuselliteatteri" pyörähti kuuden paikallaan pysyvän teatterilavan ympäri yhden esityksen aikana. Pyörivä teatterirakennus oli varustettu kuudella 240-paikkaisella katsomolla joita erottivat toisistaan ääntä vaimentavat, tukevat väliseinät. Karuselliteatteri luotiin käytettäväksi siten, että suurinpiirtein joka neljäs minuutti yhden katsomon oli tarkoitus tyhjentyä ja toisen täyttyäja samaan aikaan neljässä muussa katsomossa ihailtiin varsinaisen esityksen neljää eri kohtausta. Jos teatteria käytettiin maksimikapasiteetissaan, mahtui pyörivään rakennukseen samanaikaisesti huimat 1440 henkilöä.

Lämmin nostalgia ja uljas tulevaisuus olivat asioita joita Walt Disney rakasti. Disneylandin Main Street U.S.A. -alueelle Walt suunnitteli jo 1950-luvun loppupuolella laajennusta nimeltä Edison Square. Tämän pikkualueen suurimmaksi elämyskohteeksi olisi tuleva teatteri, jossa asiakkaat kävelivät katsomosta toiseen seuratessaan sähkön ja mukavuuksien kehitystä. General Electric Corporation oli jo ilmaissut kiinnostuksensa sponsoroida tulevaa elämystä, mutta Walt ei ollut lainkaan tyytyväinen WED Enterprisesin (nykyisin Walt Disney Imagineeringin) yrityksiin rakentaa vakuuttavasti liikkuva mekaaninen ihmishahmo. Niinpä Edison Squaren projekti jäi muhimaan useiksi vuosiksi.

1960-luvun alkupuolella tapahtui se mitä Walt oli odottanut. Hydraulisten ja pneumaattisten laitteistojen sekä tietokoneellisten systeemien kehittyminen mahdollisti Audio-Animatronics -tekniikan luomisen. Tietenkin tähän tarvittiin myös valtavasti rahaa, mutta Waltilla olikin jo valmis strategia. New Yorkin 1964-65 maailmannäyttely häämötti jo horisontissa. General Electric ja muutama muukin suuri yhtiö innostuivat mahdollisuudesta saada Disneyn tuottama vetonaula näyttelyosastoilleen, joten rahoitus ei ollut ongelma. Maailmannäyttelyn jälkeen nämä vetonaulat tulisivat siirtymään Disneylandiinja WED Enterprisesilla olisi runsaasti uutta, "toisten rahoilla" kehitettyä tietotaitoa. Waltin salainen strategia kattoi myös muutakin. Yhdysvaltain länsirannikolle vuonna 1955 kohonnut Disneyland oli osoittautunut jo ensimmäisten vuosiensa aikana varmaksi menestykseksi. New Yorkin maailmannäyttely tuli osoittamaan että Disneyn elämyspuistotarjonnalla oli yhtä innokas yleisö myös Yhdysvaltain itärannikolla. Maailmannäyttelyssä nauttimansa menestyksen myötä Walt käynnisti salaisen "Projekti X:n", sisältäen Floridaan rakennettavan kakkos-Disneylandin sekä tulevaisuuden kaupungin, EPCOTin (Experimental Prototype Community of Tomorrow).

Edison Squaren projekti muuttui siis usean eri teatterikatsomon yhdistelmästä yhdeksi "karuselliteatteriksi", jossa asiakkaiden ei tarvinnut nousta ahteriltaan seuraavien parinkymmenen minuutin ajan. General Electricin 1964 näyttelypaviljonki nimettiin yhtiön silloisen moton ("kehitys on tärkein tuotteemme") mukaan Progresslandiksi, "kehityksen maaksi". Vasta Disneylandiin siirtyessään karuselliteatterista tuli virallisesti Carousel of Progress. Alkuperäinen 1964 näyttelypaviljonki sisälsi karuselliteatterin lisäksi myös toisen kerroksen (Skydome Spectacular), jonka kupolikaton sisäpinnalle heijastettiin General Electricin sähköntuotantoon liittyviä uljaita kuvia.

WEDin tekniikkataikuri Wathel Rogers vastasi pitkälti alkuperäisten audioanimoitujen esiintyjien ohjelmoinnista, vaikka Walt Disneyn kerrotaan itse näyttäneen muun muassa kuinka kylpyammeessa löhöävän Orville-serkun tuli liikkua heiluvia varpaita myöten! Esityksen kertojana ja isäntänä toimivalle audioanimoidulle perheenisälle antoi äänen laulava cowboy Rex Allen. Elämyksen alkuperäinen teemalaulu "There's a Great Big Beautiful Tomorrow" oli Richard M. Shermanin ja Robert B. Shermanin käsialaa. Paremmasta huomisesta kertova ylipirteä laulu taisi kuvastaa osuvammin Walt Disneyn filosofiaa kuin sponsorin tarkoitusperiä, sillä runsas kymmenen vuotta myöhemmin General Electric halusi päästä laulusta eroon. Maestro Buddy Baker vastasi alkuperäiselämyksen musiikkikokonaisuudesta.

General Electricin Progressland-paviljonki oli New Yorkin 1964-65 maailmannäyttelyn viiden suosituimman kohteen joukossa. Neljästä muusta kohteesta itseasiassa vain yksi ei ollut Walt Disneyn tuottama. Näyttelyn päätyttyä karuselliteatterin esitys tuotiin Disneylandiin, jossa se avautui "kehityksen karusellina" kesällä 1967. Puiston Tomorrowland-alueelle kohdistunut mittava remontti oli itseasiassa ollut Carousel of Progressin sanelema, sillä karuselliteatteri tarvitsi valtavasti horisontaalista tilaa. (Läpimitaltaan se oli yhtä suuri - ellei peräti aavistuksen verran suurempi - kuin vuonna 1977 valmistunut Space Mountain -vuoristoradan "vuorifasadi"). Disneylandin Carousel of Progressiin tehtiin pieniä muutoksia, mutta elämys oli kutakuinkin samanlainen kuin New Yorkin 1964 alkuperäisversiossa. Esityksessä edelleen seurattiin saman perheen kotioloja 1900-luvun alusta aina "nykypäivään" asti, joka Disneylandin versiossa tarkoitti joulua 1967. General Electric jatkoi elämyskohteen sponsorina.

Mies nimeltä Walt Disney ei valitettavasti nähnyt puistonsa uutta komeaa Tomorrowlandia valmiina. Walt oli siirtynyt ajasta ikuisuuteen jo joulukuun 15. päivänä 1966. Hänen nimeään kantava yhtiö jatkoi kuitenkin eteenpäin ja aloitti Floridan Walt Disney Worldinrakennustyöt. Ehkäpä tästä syystä Disneylandin "kehityksen karusellin" toisessa kerroksessa nähtiin lupaus uljaammasta huomisesta Progress Cityn "kehityksen kaupungin"pienoismallin muodossa. Kyseinen pienoismalli perustui Waltin viimeiseen unelmaan, "huomispäivän kokeelliseen prototyyppiyhteisöön", eli EPCOTiin (jota ei lopulta rakennettu Floridaan siinä eeppisessä muodossa missä Walt sen näki). Buddy Baker sävelsi Progress City -näyttelyn taustalle uutta komeaa musiikkia.

Walt Disney Worldin ensimmäinen vaihe (puolityhjä Magic Kingdom -puisto ja sen lähiympäristö) avautui lokakuussa 1971. Samoihin aikoihin General Electric oli tehnyt omia laskelmiaan Disneylandin Carousel of Progressin kävijämääristä ja niihin vedoten pyysi Disney-yhtiötä siirtämään elämyskohteen Floridan puistoon. Niinpä Disneylandin "kehityksen karuselli" suljettiin vain runsaan kuuden vuoden käytön jälkeen syyskuussa 1973 ja tyhjennettiin esiintyjistään ja lavasteistaan, jotka siirrettiin Magic Kingdom -puiston uuteen karuselliteatteriin. Disneylandin karuselliteatteri jäi tyhjänä kuorena odottamaan uutta Audio-Animatronics -showta. America Sings -revyy avautui kesällä 1974 ja pysyi Disneylandin karuselliteatterissa huomattavasti kauemmin kuin "kehityksellinen" edeltäjänsä. Vasta keväällä 1988 America Sings suljettiin ja sen useimmat audioanimoidut hahmot siirtyivät esiintymään saman puiston Splash Mountain -elämykseen.

Disneylandin legendaarinen karuselliteatteri seisoi peräti seuraavat kymmenen vuotta tyhjänä kuorena, kunnes se vihdoin otettiin käyttöön uusitun Tomorrowlandin avautuessa 1998. Katsomot sekä näyttämöt on tosin revitty pois eikä itse rakennus ei enää pyöri. Innoventions -paviljonkina se tarjoaa lukuisten interaktiivisten toimintojen lisäksi lattian joka pyörii.

Walt Disney's
Carousel of Progress

Magic Kingdom,
Walt Disney World Resort

"Kehityksen karuselliin" voi siis tutustua nykyään ainoastaan Floridan Walt Disney Worldin Magic Kingdomissa. Puiston nykyinen Carousel of Progress on monien vaiheiden jälkeen palautettu lähes alkuperäiseen 1964 muotoonsa, vaikka viimeisessä kohtauksessa nähdäänkin nykyaikaisia vempaimia. Eihän "kehityksen karuselli" olisi nimensä veroinen, ellei se seuraisi aikaansa! Esityksen kokonaisuus saattaa vaikuttaa nykyään tylsähköltä mutta tärkeä pala se Disney-historiaa kuitenkin on; muun muassa Pirates of the Caribbean ja The Haunted Mansion olisivat jääneet syntymättä ilman tätä projektia.

Magic Kingdomin yksikerroksinen Carousel of Progress avautui tammikuussa 1975 (lähes samaan aikaan kun puiston Space MountainDisneyn ihkaensimmäinen "avaruusvuori" juhli avajaisiaan). General Electric suostui jatkamaan sponsorisopimustaan seuraavat kymmenen vuotta, mutta samalla yhtiö myös vaati että teemalaulu "There's a Great Big Beautiful Tomorrow" tuli vaihtaa uuteen rallatukseen joka ei kehottanut odottelemaan huomista vaan elämään tätä päivää! Niinpä Richard M. Sherman ja Robert B. Sherman muokkasivat alkuperäislaulun melodiaa ja laativat uuden, General Electriciä tyydyttävän sanoituksen ja kertosäkeen "nyt on elämäsi paras aika." Tämä Magic Kingdomin Carousel of Progressin teemalaulu tunnetaan nimillä "The Best Time Of Your Life" ja "Now is the Time". Vuoden 1975 Carousel of Progress -version päivitysten ja muidenkin muutosten takia jotkut hahmoäänet jouduttiin äänittämään uudestaan. Perheenisän ääniroolin sai näyttelijä Andrew Duggan.

Magic Kingdomin Carousel of Progress jäi ilman sponsoria maaliskuussa 1985, kun General Electricin sopimus päättyi. Loppukesästä 1993 elämyskohteen (edelleen yksikerroksinen) ulkokuori remontoitiin puiston uuden Tomorrowlandin tyylille uskolliseksi ja nimikin muuttui muotoon Walt Disney's Carousel of Progress. Audioanimoitu perheenisä sai uuden äänen radiopersoona Jean Shepherdilta, mutta aivan kaikkia ääniä ei äänitetty uudelleen. Muun muassa legendaarinen "tuhansien äänien mies" Mel Blanc oli edelleen kylvyssä loikoilevan Orville-serkun ääni. Blanc muistetaan edelleen Warner Bros. -piirroshahmoäänistään kuten Bugs Bunny (Väiski Vemmelsääri) ja Daffy Duck (Repe Sorsa). Vuoteen 1996 mennessä oli tähän Carousel of Progress -versioon palautettu Shermanin veljesten alkuperäinen teemalaulu "There's a Great Big Beautiful Tomorrow".

Vuodesta 2001 lähtien Magic Kingdomin Carousel of Progress on toiminut "ainoastaan kausiluontoisesti" - joka on saanut lukemattomat fanit epäilemään että Walt Disney World haluaisi luopua koko karuselliteatterista. Siitä huolimatta Disney-yhtiö on moneen kertaan lupaillut ettei elämyskohdetta tuhota. Kesällä 2012 elämyskohteessa soi Buddy Bakerin alkuperäismusiikki ja perheenisäkin kuulosti kovasti Rex Allenilta (vaikka olisikin edelleen Jean Shepherd). Disneyn Carousel of Progress on nykyään mainio muistutus siitä minkälaista elämä oli muinoin ilman sähköä, televisioita, kännyköitä ja tietokoneita.

Kalifornian Disneylandin 1967 Carousel of Progress -version toisessa kerroksessa nähtyä Progress Cityn pienoismallia voi vilkaista Floridan Magic Kingdomin elämyskohteen Tomorrowland Transit Authority (eli PeopleMover) ensimmäisessä tunnelissa. Väitetään että Magic Kingdomiin kasattiin vain pieni osa alkuperäisestä mielettömän suuresta pienoismallista.

TÄRKEÄÄ:
WDW:n Magic Kingdomin nykyinen
Walt Disney's Carousel of Progress -kohteen kokonaisesitys kestää edelleen noin 20-24 minuuttia, mutta teatteria EI lastata edes kiiresesonkeina joka neljäs minuutti. Turvallisuussyistä seuraavaa esitystä voi joutua odottamaan siihen saakka kunnes teatteri on pyörähtänyt koko 20-24 minuutin kierroksensa. Huomaa myös että elämyskohde saattaa olla avoinna ainoastaan kausiluontoisesti. Tarkista aukioloajat ja/tai aikataulut paikan päällä tai WDW:n virallisen sivuston kautta.

! ! ! HUOMIO ! ! !
KenNetti
ei ole vastuussa Disney-teemapuistotietokantaansa sisällytettyjen tietojen oikeellisuudesta. Tiedot on kerätty erinäisistä lähteistä ensisijaisesti suuntaa-antavaan, yleishyödylliseen tarkoitukseen. Päivitetyt ja ajankohtaiset tiedot löydät englanninkielellä Disney-puistojen virallisilta nettisivustoilta.

*****

Disneyn Teemapuistot - Etusivu
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

KenNetin Pääsivu

Disneyn Virallinen Teemapuistosivusto
(Disney's Official Theme Park Site)
Sisältää linkit kaikkiin viiteen olemassaolevaan Disneyn lomakeskukseen - Kalifornia, Florida, Tokyo, Paris ja Hong Kong. Vain englanniksi.

*****

KenNetin Suomenkielinen Tietokanta
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Taustatietojen jäsennys,
suomennokset, teksti,
ja kuvien muokkaus:
Kenneth Sundberg

KenNetin "Disney Teemapuistot" Logo
Alkuperäisvalokuva / Original photo
Disneyland Paris
by Pia Lindström
Original drawing by Kenneth Sundberg

Kaikki muu alkuperäistaide & valokuvat © Disney
(paitsi ne joissa toisin mainittu)

All original art & photos © Disney
(except where otherwise indicated)

PERUSLÄHTEET /
PRINCIPAL SOURCES
Informaatio & kuvat / Information & photos

Happy Hills Way Happy Hoppies Test & Travel Group
The Official Disney Park Websites
Disney theme park guidebooks & maps
Katherine & Richard Greene:
The Man Behind the Magic - The Story
of Walt Disney (Viking Penguin /
Penguin Books USA Inc, 1991)

Christopher Finch: The Art of Walt Disney
(Harry N. Abrams, Inc. New York, 1983)
Randy Bright: Disneyland - Inside Story
(Harry N. Abrams, Inc. New York /
Times Mirror Books, 1987)

Die Filme von Walt Disney - Die Zauberwelt des
Zeichentricks (Cinema / Kino Verlag GmbH, 1988)
The Imagineers: Walt Disney Imagineering
(Hyperion / Welcome Enterprises Inc, 1996)

Alain Littaye & Didier Ghez:
Disneyland Paris - From Sketch to Reality
(Nouveau Millénaire Éditions, 2002)
The Imagineers: The Imagineering Field Guide
to Disneyland (Disney Editions, 2008)

The Imagineers: The Imagineering Field Guide to
the Magic Kingdom at Walt Disney World
(Disney Editions, 2005)

The Imagineers: The Imagineering Field Guide to
Epcot at Walt Disney World
(Disney Editions, 2006/2010)

Jeff Kurtti: Walt Disney's Imagineering Legends
and the Genesis of the Disney Theme Park
(Disney Editions, 2008)
The Imagineers: Walt Disney Imagineering
- A Behind the Dreams Look at Making
MORE Magic Real (Disney Editions /
Welcome Enterprises Inc, 2010)

David Koenig: Mouse Tales
(Bonaventure Press, 1994 / 2006)
David Koenig: More Mouse Tales
(Bonaventure Press, 1999 / 2002)

David Koenig: Mouse Under Glass - Secrets
of Disney Animation and Theme Parks
(Bonaventure Press, 1997 / 2001)
David Koenig: Realityland -
True-Life Adventures at Walt Disney World
(Bonaventure Press, 2007)

Steve Birnbaum: Walt Disney World
- The Official Guide (1986)
Steve Birnbaum: Walt Disney World
- The Official Guide (1991)

Birnbaum's Disneyland - The Official Guide (1997)
The StoryboarD/The Art of Laughter magazine
(various issues / Laughter Publications, Inc.)

The E-Ticket Magazine (various issues)
(Jack E. Janzen & Leon J. Janzen)
Tim Hollis & Greg Ehrbar: Mouse Tracks
- The Story of Walt Disney Records
(2006, The University Press of Mississippi)

Jason Surrell: The Haunted Mansion
- From the Magic Kingdom to the Movies
(Disney Editions / Welcome Enterprises
Inc, 2003 / 2009)
David Tietyen: The Musical World of Walt Disney
(Hal Leonard Publishing Corp, 1990)

Disney, Aku & minä: Markku Kivekäs muistelee
(2007, Pekka Tuliara / Sanoma Magazines)
Aku Ankka -lehden "Oma Nurkka"
(Sanoma Osakeyhtiö / Sanoma Magazines)

Wikipedia.org / You Tube
wdwinfo.com / answers.com
Darkride and Funhouse Enthusiasts
(www.dafe.org)
Laff in the Dark (www.laffinthedark.com)
Nick Laister (www.joylandbooks.com)
Dr Vanessa Toulmin: Fairground Shows
(NFA Website, 1997)

Suomen Huvipuistoseuran foorumi
(http://huvipuistoseura.org/forum)
www.MovieMusic.com messageboards
Kentsu Pictures Video Archives
and Kenneth Sundberg

Omakohtaiset kokemukset kerätty
vuosien 1982-2012 aikana

_____________________________

KenNetti on Kenneth Sundbergin täysin epäkaupallinen nettisaitti joka kunnioittaa ja ylistää lahjakkaita ihmisiä ja heidän töitään. Kaiken tälle saitille kerätyn materiaalin tarkoituksena on jakaa informaatiota, edistää tietämystä vähemmälle huomiolle jääneistä asioista, sekä viihdyttää ihmisiä kaikkialla maailmassa. KenNetti ja Kenneth Sundberg eivät ole missään tekemisissä tällä saitilla mainittujen yhtiöiden, teemapuistojen, elokuvien, ihmisten, kummitusten tai muiden asioiden kanssa. Oikeuksia materiaalien jäljentämiseen ei ole myönnetty KenNetille eikä Kenneth Sundbergille, lukuunottamatta osioita missä asiasta on erikseen mainittu. Jos Sinun mielestäsi jokin kuva tai muu materiaali ei saisi olla tällä saitilla, ole ystävällinen ja OTA YHTEYTTÄ Kenneth Sundbergiin, niin voimme nopeasti ratkaista ongelman.

KenNetti is a totally non-commercial website by Kenneth Sundberg to pay tribute and to honour the work of the talented people behind some of the most wonderful things found on this planet. All the material is gathered here only to inform, to promote things that need to be noticed, and to entertain people all over the world. KenNetti and Kenneth Sundberg are not affiliated to any of the companies, theme parks, movies, people, ghosts or other things appearing on this site. No rights of reproduction have been granted to KenNetti or Kenneth Sundberg, except where indicated. If You feel that some image or material whatsoever should not appear on this site, please CONTACT Kenneth Sundberg so that we can quickly resolve the problem.

_____________________________