KENNETIN PÄÄSIVU • THE KENNETTI MAIN PAGE
Sivuston suunnittelu ja ylläpito: Kenneth Sundberg
Viimeisin Päivitys: Kesäkuun 12, 2014

KenNetin Teemapuistotietokanta - Disneyn Teemapuistot
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Big Thunder Mountain
Railroad

Big Thunder Mountain

Tämä elämys löytyy
seuraavista Disney-puistoista:

Disneyland,
Disneyland Resort California, Yhdysvallat,
Frontierland -alue

Magic Kingdom,
Walt Disney World Resort, Yhdysvallat,
Frontierland -alue

Tokyo Disneyland,
Tokyo Disney Resort, Japani,
Westernland -alue

Disneyland Paris,
Disneyland Paris Resort, Ranska,
Frontierland -alue

Elämyksen vapaa suomennos:
"ison ukkosvuoren rautatie"
ja "iso ukkosvuori"

Yleisesti käytetyt
lyhennelmät virallisesta nimestä:

Big Thunder Mountain,
Thunder Mountain Railroad,
Thunder Mountain

Elämysluokka:
Klassikko

Ensimmäinen ajelu:
Syyskuu 1979 (DL)
Marraskuu 1980 (WDW)
Heinäkuu 1987 (TDL)
Huhtikuu 1992 (DLP)

Elämystyyppi: Vuoristorata
lähes koko perheelle, villin lännen
kaivosteemoituksella.

Istuimet ja vaunu:
Rinnakkain mahtuu
istumaan 2 henkilöä.

Selkänojalliset penkit.
Rinnakkain istuvilla on yhteinen
syliin laskeutuva turvakaari.
Pitkä juna johon mahtuu istumaan
kerralla 30 henkilöä.

Ajelun kesto
(versiosta riippuen):
3 - 4 minuuttia

Pituusrajoitus:
102 senttimetriä
(kaikki versiot)

Ikärajoitus tai -suositus:
Ei sovi alle 3-vuotiaille;
alle 7-vuotiaat vain aikuisen seurassa.

Virallinen varoitus:
Kohdetta ei suositella niska-, selkä- ja sydänvaivoista tai korkeasta verenpaineesta tai matkapahoinvoinnista kärsiville, eikä raskaanaoleville äideille. Elämys voi myös pahentaa "piileviä" terveysongelmia.

Tärkeää Disney-puistojen varoituksista

KenNetin varoitus / suositus:
Big Thunder Mountain -vuoristorata on varoituksistaan ja nostomäkien kovista äänistä huolimatta varsin mukava ajelu. (Itse ajelu ei ole Linnanmäen Pikajunaa ja Tykkimäen Idän Pikajunaa paljoakaan hurjempi). Tästä on siis hyvä aloittaa jos epäilee kestävyyttänsä Disney-puistojen muissa vuoristoradoissa. Rata sisältää myös vähäisiä vesielementtejä. Kyseessä ei ole märäksi kasteleva vesilaite, mutta jokunen vesipisara saattaa päällesi roiskua ajelun aikana. Tätä elämyslaitetta ei ajeta tietyissä sääolosuhteissa (esim. rankkasateella tai ukonilmalla).

Sukulaiselämykset:
(rata- ja vaunutekniikka)
ei varsinaisesti ole

Sukulaiselämykset:
(teemoitus)
Rainbow Caverns Mine Train
(Mine Train Through Nature's Wonderland)
ja (osittain)
Big Grizzly Mountain
Runaway Mine Cars

Katso myös:
Gadget's Go Coaster
Flounder's Flying Fish Coaster
Matterhorn Bobsleds
Splash Mountain
Space Mountain

Big Thunder Mountain
Elämyksen historia
ja perusesittely

"Ukkosvuori" on lähes koko perheelle sopiva vuoristorata Villin Lännen teemalla, vaikka kyseessä onkin eräänlainen kummitusjuttu. Tämä hylätty kaivosjuna on nimittäin kirottu! Kaivoksen perustaneet kullanhimoiset uudisasukkaat eivät ottaneet huomioon että heidän uusin valtauksensa häpäisi Amerikan alkuperäisasukkaille pyhää vuorta. Pian katastrofaalinen luonnonmullistus iski vuoren lähistölle rakennettuun kaupunkiin ja ajoi uudisasukkaat tiehensä. Tämän jälkeen paikalle sattuneet ohikulkijat ovat nähneet kirottujen kaivosjunien huristelevan vuoren rinteillä ilman kuskia. Ja nyt on sinun vuorosi astua junaan!

Vuonna 1979 avattu Big Thunder Mountain Railroad ilmestyi ensimmäiseksi nimenomaan Kalifornian Disneylandiin. Tämä elämyksellinen koko perheen vuoristorata hyödynsi aiemmin samalla paikalla sijainneen legendaarisen kaivosjunaelämyksen, Rainbow Caverns Mine Trainin (1956-1977) lavasteita, ideoita sekä mekaanisia Audio-Animatronics -eläimiä. Siitä huolimatta Big Thunder Mountainilla on vahvoja juuria myös Floridassa asti.

Vuonna 1971 avautuneeseen Walt Disney Worldin (WDW) Magic Kingdom -puistoon oli suunniteltu eeppinen monen elämyskohteen yhdistelmä nimeltään Thunder Mesa. Puiston Frontierlandin alueella kaiken yläpuolelle kohoavat vuoret olisivat kätkeneet sisälleen vene-elämyskohteen Western River Expedition (periaatteessa merirosvoseikkailu Pirates of the Caribbean Villin Lännen teemalla). Vuorten rinteillä, vene-elämyksen päälle rakennettuna, olisi huristellut kuskiton kaivosjuna. Thunder Mesa olisi tarjonnut myös käveltäviä "luontopolkuja", intiaanikylän sekä eläviä muuleja Disneylandin tapaan. WDW:n Magic Kingdomiin ei siis aiottu rakentaa merirosvoseikkailua laisinkaan ja Thunder Mesalle oli varattu suunnaton alue Frontierlandissa. Mutta asiakkaiden lukuisten valitusten johdosta puiston johtajille ei sitten jäänytkään muuta vaihtoehtoa kuin tuoda supersuositut merirosvot Floridaan niin pian kuin mahdollista!

Muun muassa Disney-legendat Marc Davis, Mary Blair sekä Buddy Baker olivat työskennelleet Thunder Mesan ja Western River Expeditionin parissa intensiivisesti jo 1960-luvun lopulta asti. Projektia ei varsinaisesti peruutettu merirosvojen purjehtiessa puistoon, mutta vuodesta 1973 lähtien erityisesti Western River Expeditionin rakentaminen Magic Kingdomiin alkoi vaikuttaa epätodennäköiseltä. Projekti ehti kuitenkin edetä useiden Audio-Animatronics -hahmojen toteuttamiseen asti. Ei siis liene vaikea ymmärtää miksi muun muassa Marc Davisilla – joka oli projektin pääsuunnittelija – ei ollut projektin hyllyttämisen jälkeen erityisen hyvää sanottavaa Disney-yhtiöstä. Davis siirtyi eläkkeelle 1978. WED Enterprisesin (nykyisin Walt Disney Imagineeringin) uutta sukupolvea edustava Tony Baxter oli kuitenkin jo vuoden 1972 loppuun mennessä tehnyt oman ehdotuksensa Thunder Mesan alueen valtaavasta kaivosjuna-ajelusta (nimeltään "Big Thunder Railway"), mutta tämäkin projekti sai jäädä odottamaan kunnes puiston Tomorrowlandiin rakennettava Space Mountain oli avautunut joulukuussa 1975.

Tony Baxterin vuoristoratamuunnelma Thunder Mesan kaivosjunasta päätettiin rakentaa ensin Kalifornian Disneylandiin – todennäköisesti siksi että osa lavasteista ja somistuksista odotti vain uudelleenjärjestämistä. Rainbow Caverns Mine Train suljettiin 1977 ja kaksi vuotta myöhemmin uneliaan preeria-alueen tilalle oli ilmestynyt Big Thunder Mountainin komeat punahuiput sekä niiden rinteillä vilistävä kaivosjuna. Runsas vuosi myöhemmin, marraskuussa 1980, avautui WDW:n Magic Kingdomin suurempi Big Thunder Mountain – alueelle jolle eeppinen Thunder Mesa aiottiin aikoinaan rakentaa. Japanin Tokyo Disneylandiin tyydyttiin rakentamaan WDW:n version kopio, mutta 1992 avautuneeseen Ranskan Disneyland Paris -puistoon "ukkosvuori" toteutettiin entistä eeppisempänä.

Sementistä ja teräksestä valmistetun Big Thunder Mountainin tarkkaan suunnitellut perspektiivit tekevät radasta roimasti hurjemman mitä se varsinaisesti on. Muun muassa yhtäkkiset pudotukset, jotka ovat huomattavasti lempeämpiä kuin alkuperäisessä WDW:n Space Mountainissa, tuntuvat hurjemmilta pääosin siksi että juna vaikuttaa ajavan kohti aukotonta vuoren seinämää – ja vasta viime hetkellä sujahtaakin strategisesti alaspäin, jolloin seinämän aukko paljastuu. Disneyn suunnittelijat halusivat myös luoda radan kiskot niin että ne näyttäisivät oikeasti kallioiden päälle rakennetulta, eivätkä pelkästään lasikuitukuoren sisään sullotulta. Erikoistehosteet – kaikenkarvaiset elukat, vesiputoukset, putoavat kivet, maanjäristykset ja tulvaroiskeet – tekevät tästä vuoristoradasta edelleen yhden Disneyn parhaimmista elämyskohteista.

Big Thunder Mountain -vuoristoradan kolmesta nostomäestä kaksi sijoittuvat tunnelmallisiin luolastoihin. Ensimmäisessä nähtävät terävät tippukivet, värikkäät lähteet, komeat vesiputoukset sekä iloisesti purskuavat geysirit osoittavat vaatimattomasti kunnioitusta Disneylandin Rainbow Caverns Mine Train -elämykselle. Kolmannessa luolastossa uhkaavasti keikkuvat kivenlohkareet perustuvat myös vanhassa kaivosjunassa nähtyihin mekaanisiin tehosteisiin. Rainbow Caverns Mine Train jäi elämään myös Big Thunder Mountain Railroadin nimessä, sillä "Big Thunder" ja "Little Thunder" olivat vanhan kaivosjunan reitillä nähtäviä vesiputouksia.

Jotkut lähteet kertovat että elämyskohteen nimi Big Thunder Mountain viittaisi myös Yhdysvaltain Wyomingissa sijaitsevaan vuoreen joka vanhan intiaanilegendan mukaan jyrisi aina kun "valkoinen mies anasti sieltä kultaa".

Richard M. Shermanin ja Robert B. Shermanin vuonna 1961 vanhalle kaivosjunalle säveltämä "All Aboard the Mine Train" saattaa soida jonotusalueen muiden iloisten sävelmien seassa. Big Thunder Mountain -elämysten jonotusaluemusiikki on usein bluegrass-tyylistä ja sisältää Yhdysvaltain tuttuja traditionaaleja kuten "Turkey in the Straw" ja "Pop! Goes the Weasel".

Big Thunder
Mountain Railroad

Disneyland

Disneyland Resort

Yli 31 metrin korkeuteen kohoavan, sementistä ja teräksestä valmistetun alkuperäisen Big Thunder Mountainin huiput näkyvät Fantasylandiinkin. Sen takia suunnittelijoiden oli syytä ottaa huomioon ettei vuoren väri häiritsisi satumaisia näkymiä. Niinpä inspiraatioksi valittiin purppuranpunainen ja juovikas kiviaines Utahin Bryce Canyon -kansallispuistosta, joka antoi jylhille huipuille ripauksen "karkkivuorimaista" taikaa.

Big Thunder Mountain Railroadin yli 8000 neliömetrin kokoiselle alueelle teräsputkirataa rakennettiin kaiken kaikkiaan runsaan 814 metrin verran. Rata nousee korkeimmillaan kuitenkin vain 15 metriin. Kuskiton kaivosjuna kiihtyy enimmillään noin 48 km/h tuntinopeuteen ja ajelu kestää 3 minuuttia 15 sekuntia.

Kuten jo pääesittelyssä todettu, Disneylandin Big Thunder Mountain käytti joitain legendaarisen Rainbow Caverns Mine Train -kaivosjunan ideoita, Audio Animatronics -eläimiä sekä lavasteita. Niinpä ainoastaan tässä Disneylandin alkuperäisversion jonotusalueella voi nähdä suloisen lännenkaupungin, jota kutsuttiin aikoinaan nimellä Rainbow Ridge. Kaupungin nimi on nykyään Big Thunder. Saluunasta ja hotelleista saattaa kuulua iloisen musiikin lisäksi tanssityttöjen flirttailua kaivosmiesten kanssa. "Ukkosvuoren" kirouksen aiheuttama maanjäristys tyhjensi kaupungin, vaikkei aiheuttanut näkyviä tuhoja.

Big Thunder
Mountain Railroad

Magic Kingdom
Walt Disney World Resort

WDW:n Big Thunder Mountain sijaitsee Frontierland-alueen perukoilla, puiston laidalla, eikä siis joudu tappelemaan muodollaan tai väreillään ympäristönsä kanssa. Siksi tämä versio perustuu Utahin Monument Valleyn kulmikkaampiin muotoihin ja maanläheisempiin, ruskeampiin väreihin – jotka itseasiassa kertautuvat joen toisella puolella The Haunted Mansionin fasadissa. Tony Baxter vastasi myös tämän "ukkosvuoren" suunnittelusta.

Tämä Floridan 1980 avautunut Big Thunder Mountain Railroad -elämys levittäytyy hieman yli hehtaarin kokoiselle alueelle (joka on yli 2100 neliömetriä suurempi verrattuna Kalifornian 1979 alkuperäisversioon). Vuoren korkein huippu yltää peräti 60 metriin ja teräsputkiratakin on hieman Kalifornian versiota pidempi (runsaat 847 metriä). Juna kiihtyy enimmillään noin 48 km/h tuntinopeuteen ja ajelu kestää 3 minuuttia 25 sekuntia.

Toisin kuin Kalifornian Disneylandissa, WDW:n "ukkosvuoren" kirous aiheutti valtavan tulvan joka peitti alleen pienen Tumbleweedin kaupungin. Ajelun aikana tulvalle annetaan myös toisenlainen selitys: näemme nimittäin vilauksen professori Cumulus Isobarin sateentekokoneesta – joka ilmeisesti toimii liian hyvin, ottaen huomioon veden peittämän Tumbleweedin kaupungin. Puoliksi uponneen saluunan kakkoskerroksessa on edelleen käynnissä riemukkaat juhlat – ja eräs hotellin asiakas lötköttää tulvavedessä seilaavassa kylpyammeessa! Alkuvuosinaan WDW:n Big Thunder Mountain -version tulvakohtauksissa vesi ryöppysi huomattavasti vuolaammin kuin nykyään.

Big Thunder Mountain
Tokyo Disneyland
Tokyo Disney Resort

Muutama virallinen Disney-lähde väittää Tokyo Disneylandin Big Thunder Mountainin avautuneen jo puiston avajaisvuonna 1983. Puiston omistaja Oriental Land Company (nykyisin OLC Group) saattaa kuitenkin tietää paremmin; heidän historiikkinsa mukaan "ukkosvuori" avautui vasta kesällä 1987!

Tokion Big Thunder Mountain on rakennettu pitkälti Floridan WDW-version mukaisesti. Tokion versio ei ole koskaan käyttänyt sanaa "railroad" virallisessa nimessään (mahdollisesti lähistöllä pyöriskelevän Western River Railroad -junaelämyksen takia). Tokion versiossa on toki persoonalliset eroavaisuutensa; vesielementtejä ei ole yhtä paljon (todennäköisesti Japanin talvien takia), asemarakennus on komeampi, ja varsinkin ajelun loppuosa eroaa kohtalaisen paljon WDW-versiosta. Tokion versio on myös ainoa Big Thunder Mountain joka ei sijaitse Frontierland-nimisellä alueella; Tokion puistossa alue on nimeltään Westernland.

Tokion Big Thunder Mountain ajelee todennäköisesti yhtä kovaa vauhtia kuin edeltäjänsä. Rata saattaa olla jopa WDW-versiota pidempi, sillä ajelu kestää (Wikipedian mukaan) 3 minuuttia 40 sekuntia ja Tokyo Disneylandin virallisen opaskirjan mukaan peräti 4 minuuttia.

Big Thunder Mountain
Disneyland Paris
Disneyland Paris Resort

Ranskan Disneylandia suunniteltaessa WDW:n Thunder Mesa -idea palasi kummittelemaan lähes kirjaimellisesti. Puiston Frontierlandia varten kehitettiin eeppinen taustatarina joka sitoi erityisesti Big Thunder Mountainin kaivosjunan sekä kummituskartano Phantom Manorin yhteen. Pariisin puiston Frontierland sijoittuu itseasiassa kokonaisuudessaan Thunder Mesa -nimiseen kaupunkiin jonka perusti fiktiivinen herra nimeltä Henry Ravenswood (jonka haudan voi löytää kummituskartanon hautausmaalta). Ravenswood rikastutti itsensä ja koko kaupungin louhimalla kultaa syvältä vuoren kätköistä, mutta onnistui suututtamaan Ukkoslinnun – eli Thunderbirdin, joka kuuluu Amerikan intiaanimytologian jumaliin. Mittava maanjäristys tuhosi kaivokset ja syöksi Ravenswoodin perikatoon. (Tarina jatkuu Phantom Manorissa, jonka loppuhuipentuman taustamaalauksissa nähdään myös Big Thunder Mountainin huiput).

Kokonaisuudessaan joen ympäröimä Pariisin Big Thunder Mountain on ainutlaatuisin "ukkosvuori". Vuoristoradan asemarakennus sijaitsee saari-vuorelta katsottuna joen vastapäisellä rannalla. Kaivosjunat kulkevat lastauksensa jälkeen joen alitse saarelle – ja syöksyvät ajelun lopuksi uudestaan joen alle kaikkien "ukkosvuorien" hurjimmassa loppuhuipentumassa jossa juna saavuttaa 48,9 km/h tuntinopeuden). Ja vaikka veden alapuolella kuljetaankin, kaikki tämä tapahtuu kastumatta tippaakaan!

Pariisin Big Thunder Mountainin okranvärinen vuorenhuippu nousee "vain" 33 metriin, mutta ympäröivän veden ansiosta näyttää huomattavasti korkeammalta kuin Kalifornian Disneylandin 31-metrinen versio. Teräsputkirataa on Pariisin vuoressa kaiken kaikkiaan 1500 metrin verran, tehden versiosta pisimmän Big Thunder Mountain -vuoristoradoista. Ajelu kestää lähes 4 minuuttia (tarkalleen 3 minuuttia 56 sekuntia). Pariisin Big Thunder Mountain otettiin virallisesti käyttöön Disneyland Paris -puiston avautuessa huhtikuussa 1992.

Vaikka Pariisin Big Thunder Mountainilla on ylivoimaisesti dramaattisin taustatarina, ei ajelun aikana mitään pelottavia yliluonnollisuuksia kuitenkaan tapahdu. Viimeisen nostomäen aikana koettava maanjäristys ja luolaston "luhistuminen" nähtiin jo Kalifornian 1979 alkuperäisversiossa, mutta tehosteita tietenkin pyrittiin parantamaan dramaattisemmiksi. Valitettavasti nämä Pariisin version tehosteet ovat hiipuneet koko 2000-luvun ajan, aina kesään 2014 saakka, jolloin luhistumistehosteita ei nähty enää ollenkaan. (Toivotaan, että Pariisin versiosta pidettäisiin jatkossa parempaa huolta).

Kuten kaikki edeltäjänsä, Pariisin Big Thunder Mountain ei käytä ajelun aikana lainkaan taustamusiikkia. Jostain syystä nostomäkien tehostetut äänet ovat olleet sietämättömillä desibeleillä Pariisissa vähintään vuodesta 2005 lähtien. Kunhan muistaa ajelun aikana pistää kädet korviensa päälle nostomäkien ajaksi, voi ajelusta nauttia. Disneyland Parisin Big Thunder Mountain on toistaiseksi viimeinen "ukkosvuorista", mutta monen mielestä myös paras.

! ! ! HUOMIO ! ! !
KenNetti
ei ole vastuussa Disney-teemapuistotietokantaansa sisällytettyjen tietojen oikeellisuudesta. Tiedot on kerätty erinäisistä lähteistä ensisijaisesti suuntaa-antavaan, yleishyödylliseen tarkoitukseen. Päivitetyt ja ajankohtaiset tiedot löydät englanninkielellä Disney-puistojen virallisilta nettisivustoilta.

*****

Disneyn Teemapuistot – Etusivu
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

Elämyskohteiden Kronikka
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

KenNetin Pääsivu

*****

KenNetin Suomenkielinen Tietokanta
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Taustatietojen jäsennys,
suomennokset, teksti,
ja kuvien muokkaus:
Kenneth Sundberg

Alkuperäistaide & valokuvat © Disney
paitsi ne joissa toisin mainittu

All original art & photos © Disney
except where otherwise indicated

LÄHTEET
Informaatio & kuvat
katso Kronikan Etusivu

For SOURCES
(information & photos)
please see KenNetti’s

Disney Attractions Chronicle

* * * *

KenNetti on Kenneth Sundbergin täysin epäkaupallinen nettisaitti joka kunnioittaa ja ylistää lahjakkaita ihmisiä ja heidän töitään. Kaiken tälle saitille kerätyn materiaalin tarkoituksena on jakaa informaatiota, edistää tietämystä vähemmälle huomiolle jääneistä asioista, sekä viihdyttää ihmisiä kaikkialla maailmassa. KenNetti ja Kenneth Sundberg eivät ole missään tekemisissä tällä saitilla mainittujen yhtiöiden, teemapuistojen, elokuvien, ihmisten, kummitusten tai muiden asioiden kanssa. Oikeuksia materiaalien jäljentämiseen ei ole myönnetty KenNetille eikä Kenneth Sundbergille, lukuunottamatta osioita missä asiasta on erikseen mainittu. Jos Sinun mielestäsi jokin kuva tai muu materiaali ei saisi olla tällä saitilla, ole ystävällinen ja OTA YHTEYTTÄ Kenneth Sundbergiin, niin voimme nopeasti ratkaista ongelman.

KenNetti is a totally non-commercial website by Kenneth Sundberg to pay tribute and to honour the work of the talented people behind some of the most wonderful things found on this planet. All the material is gathered here only to inform, to promote things that need to be noticed, and to entertain people all over the world. KenNetti and Kenneth Sundberg are not affiliated to any of the companies, theme parks, movies, people, ghosts or other things appearing on this site. No rights of reproduction have been granted to KenNetti or Kenneth Sundberg, except where indicated. If You feel that some image or material whatsoever should not appear on this site, please CONTACT Kenneth Sundberg so that we can quickly resolve the problem.

* * * *