KENNETIN PÄÄSIVU • THE KENNETTI MAIN PAGE
Sivuston suunnittelu ja ylläpito: Kenneth Sundberg
Viimeisin Päivitys: Elokuun 8, 2014

KenNetin Teemapuistotietokanta - Disneyn Teemapuistot
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Autopia
Tomorrowland Speedway

Grand Circuit Raceway

(Tomorrowland Autopia)
(Fantasyland Autopia)
(Tomorrowland Indy Speedway)
(Grand Prix Raceway
)
(Rescue Rangers Raceway)
(Junior Autopia)
(Midget Autopia)

Tämä samankaltainen elämys löytyy
seuraavista Disney-puistoista:

Disneyland
Disneyland Resort California, Yhdysvallat,
Tomorrowland -alue

Magic Kingdom
Walt Disney World Resort, Yhdysvallat,
Tomorrowland -alue

Tokyo Disneyland
Tokyo Disney Resort, Japani,
Tomorrowland -alue

Disneyland Paris
Disneyland Paris Resort, Ranska,
Discoveryland -alue

Hong Kong Disneyland
Hong Kong Disneyland Resort, Kiina,
Tomorrowland -alue

Elämyksen vapaa suomennos:
("auto" + "utopia")

Elämysluokka:
Klassikko; huvilaite

Ensimmäinen ajelu:
Heinäkuu 1955 (DL)

Elämystyyppi: Huvilaitteen
ja kulkuneuvon sekoitus,
painotus tosin huvilaitteella.
Autot kulkevat kiskoon
kiinnitettyinä.

Istuimet ja autot:
Rinnakkain mahtuu
istumaan 2 henkilöä.

Selkänojalliset penkit.
Kaikilla matkustajilla oma turvavyö.
Kuskin paikalla istuvan on
pystyttävä ohjaamaan jonkin verran
ja painamaan yhtä poljinta
(katso erilliset esittelyt
ja huomautukset!)
.

Ajelun kesto: vaihtelee
(vähintään noin 4 minuuttia)

Pituusrajoitus:
Vaihtelee puistokohtaisesti
(katso erilliset esittelyt
ja huomautukset!)
.

Ikärajoitus tai -suositus:
Alle 7-vuotiaat vain aikuisen seurassa

Virallinen varoitus:
Ei suositella niska-, selkä- ja sydänvaivoista tai korkeasta verenpaineesta tai matkapahoinvoinnista kärsiville, eikä raskaanaoleville äideille. Elämys voi myös pahentaa muita "piileviä" terveysongelmia.

Tärkeää Disney-puistojen varoituksista
ja pituusrajoituksista

KenNetin varoitus / suositus:
Jokaisen Autopia-version autot kulkevat teräskiskoon kiinnitettyinä, mutta eivät kuitenkaan ihan itsestäänkaasua pitää siis ylettyä painamaan ja rattia täytyy osata vääntää jonkin verran, jotta auto käyttäytyy matkan aikana oikealla tavalla. Noin 4-5 minuutin pituiseksi tarkoitetusta ajelusta voi tulla paljon pidempikin jos edessä ajava hidastelee; siksi tätä puhtaaksi leikiksi tarkoitettua miniautoajelua EI voi suositella tosikoille tai helposti ärsyyntyville ihmisille! Vaikka näiden autojen vauhti matelee enimmillään vain noin 10-15 km/h tuntinopeudella, saattaa ajelu sisältää mahdollisten törmäilyjen takia äkkinäisiä, heikoimmille niskoille sopimattomia liikkeitä. Siksi viralliseen varoitukseen kannattaa suhtautua vakavasti! Huomaa myös, että tämä elämyskohde voidaan joutua sulkemaan tietyissä sääolosuhteissa (mm. rankkasateella ja ukonilmalla).

H U O M I O !
Yhdysvaltain Disney-puistot pyöristelevät
senttimetreiksi muutettuja tuumia ihan miten sattuu – ja siksi näiden Autopia-elämysten vähimmäispituusrajoituksissa on ristiriitaisuuksia. (Katso erilliset esittelyt alla).

Sukulaiselämykset:
ei varsinaisesti ole

Katso myös:
Motor Boat Cruise
Aquatopia

A u t o p i a
Elämyksen historia
ja perusesittely

Tämä Disneylandin ikonisimpiin huvilaitteisiin kuuluva autoajelu sai alkunsa satusetä Walt Disneyn halusta opettaa nuoria autoilemaan turvallisesti. Osavaltioiden väliset monikaistaiset valtatiet olivat vasta ilmestymässä Yhdysvaltoihin 1950-luvun puolessa välissä, kun Disneyland avasi porttinsa. Autopian bensiinikäyttöiset pienoisautot käynnistyivät puiston avautuessa 17. heinäkuuta 1955. Elämys osoittautui kuitenkin hyvin pian nimensä veroiseksi utopiaksi: alkuperäisautot eivät kulkeneet kiskoon kiinnitettyinä – ja niinpä kaikenikäisten ihmisten ohjaamat pikkuautot ajoivat ilman minkäänlaisia sääntöjä, hurjasti ohitellen, vaarallisia u-käännöksiä tehden, reitiltä tarkoituksellisesti ulos ajaen, ja ajattelemattomasti toisiinsa törmäten. Kesti kymmenen pitkää vuotta, ennen kuin Tomorrowlandin alueella sijaitsevan alkuperäisen Autopian autot asennettiin teräskiskolle, joka esti radalta ulosajamista jä vähensi törmäilyvaaraa.

Siitä huolimatta Autopia on 2000-luvun puoliväliin saakka johtanut ylivoimaisesti Kalifornian Disneylandin tilastoja oikeustaisteluihin johtaneista loukkaantumisista. Vaikka nämä pikkuautot kulkevat edelleenkin "mateluvauhtia" kaikissa Disney-puistoissa, on törmäysvaara aina olemassa!

Autopia-tyylinen elämyskohde löytyy tällä hetkellä jokaisesta Disneyland-puistosta, kuitenkin hyvin erilaisin teemoituksin ja nimin varustettuna.

A u t o p i a
Disneyland

Disneyland Resort

Hurjista alkuvuosistaan huolimatta Kalifornian Disneylandin 1955 Autopia osoittautui niin suosituksi, että se sai useita sisaruksia. Alkuperäinen ajelu nimettiin pian Tomorrowland Autopiaksi, sillä jo heinäkuussa 1956 avattiin erillinen Junior Autopia pienemmille kuskeille, ja huhtikuussa 1957 vieläkin pienemmät kuskit saivat oman (hieman epäkorrektisti nimetyn) Midget Autopian. (Sanan "midget" ensisijainen merkitys kun on "kääpiö"). Viimeksimainittu, kiskolla kulkeva pienoisajelu sopi tosin erinomaisesti pienoismallien valtaaman Storybook Land Canal Boats -elämyksen naapuriksi. Midget Autopia purettiin kuitenkin jo vuonna 1966 "it’s a small world" -elämyskohteen tieltä ja lahjoitettiin Walt Disneyn lapsuusajan kotikaupunkiin, Missourin Marcelineen. Junior Autopia oli sen sijaan ehditty tammikuuhun 1959 mennessä laajentaa ja muuttaa nimelle Fantasyland Autopia. Sen naapurissa oli jo vuodesta 1957 seilannut Autopian etäinen sukulainen, kiskolla kulkeva Motor Boat Cruise, jonka vaatimaton moottoriveneajelu kesti urheasti ajan hampaissa aina vuoteen 1993 saakka. Sekä moottoriveneajelu että Fantasyland Autopia uudelleenteemoitettiin ajankohtaisilla televisiosuosikeilla (Kummikarhut sekä Tikun ja Takun pelastuspartio) vuonna 1991. Kyseinen "satu-Autopia", Rescue Rangers Raceway, palautui Fantasyland Autopiaksi samoihin aikoihin kun Mickeys Toontown -alue avattiin tammikuussa 1993.

Lopulta vuonna 1999 sekä Tomorrowland Autopia että Fantasyland Autopia suljettiin. Suurremontin yhteydessä ne periaatteessa yhdistettiin yhdeksi radaksi – vaikka todellisuudessa koko rata rakennettiin uudelleen – ja uudet, "iskevämmän" näköiset autot noudattelivat Chevrolet Corvette Stingray -tyyliä. Disneylandin uuteen Tomorrowlandiin sopiva uusi Autopia avautui kesäkuussa 2000. Nykyinen ajelu kestää ainakin 4 minuuttia.

TÄRKEÄÄ:
K
alifornian Disneylandin nykyisen Autopia -version vähimmäispituusrajoitus yksin ajettaessa on 137 senttimetriä (54 tuumaa). Vähimmäispituusraja matkustajalle on 82 senttimetriä (32 tuumaa; virallisetkin Disney-lähteet saattavat ilmoittaa virheellisesti pyöristetyn 81 cm – jonka tosin pitäisi tässä tapauksessa riittää...).
Alle 7-vuotiaat vähintään 14-vuotiaan huoltajan seurassa.

Tärkeää Disney-puistojen pituusrajoituksista!

Tomorrowland Speedway
Magic Kingdom
Walt Disney World Resort

Lokakuussa 1971 avautunut WDW:n alkuperäisversio, Grand Prix Raceway, sai aivan erilaisen teemoituksen kansainvälisen autokilpailun muodossa. Vuosien varrella rataa ensin pidennettiin ja sitten taas lyhennettiin Mickey’s Toontown Fair -alueen tieltä; radan nykyinen pituus on runsaat 670 metriä. Tomorrowlandin 1994 suurremontin myötä autoajelu sai uuden nimen, Tomorrowland Indy Speedway ("huomispäivän maan kilparata"). Vuonna 1999 yhdysvaltalainen Indianapolis Motor Speedway kustansi elämyskohteelle sopivan lisäteemoituksen. Vuonna 2008 elämyskohteen nimi muuttui muotoon Tomorrowland Speedway, vaikka Indy-teemoitus säilyi. Nykyään ajelu kestää lähes 5 minuuttia.

TÄRKEÄÄ:
Walt Disney Worldin Magic Kingdomin nykyisen
Tomorrowland Speedwayn vähimmäispituusrajoitus yksin ajettaessa on 137 senttimetriä (54 tuumaa). Vähimmäispituusraja matkustajalle on 82 senttimetriä (32 tuumaa; virallisetkin Disney-lähteet saattavat ilmoittaa virheellisesti pyöristetyn 81 cm – jonka tosin pitäisi tässä tapauksessa riittää...). Alle 7-vuotiaat vähintään 14-vuotiaan huoltajan seurassa.

Tärkeää Disney-puistojen pituusrajoituksista!

Grand Circuit Raceway
Tokyo Disneyland
Tokyo Disney Resort

Japanin Tokyo Disneyland avautui 15. huhtikuuta 1983. Puiston versio Autopiasta, kilparadaksi teemoitettu Grand Circuit Raceway, avautui samaan aikaan ja on pysynyt suhteellisen samanlaisena näihin päiviin asti. Nimen voisi kääntää suomeksi muotoon "suuri kilparatakierros" (sana "circuit" tarkoittaa kilpailukierrosta, turnaussarjaa, kierrosta, sekä kilparataa kuten myös "raceway"). Tämä ajelun versio on varustettu peräti katsomolla, jossa voi kannustaa kuskisuosikkiaan turvallisesti radan ulkopuolelta. Ajelu kestää lähes 5 minuuttia. (Tokio Disneylandin naapurissa sijaitsevasta Tokyo DisneySea -puistosta löytyy vesilaite Aquatopia, jolla ei ole juurikaan tekemistä Autopia-elämysten kanssa).

TÄRKEÄÄ:
Tokyo Disneylandin Grand Circuit Racewayn vähimmäispituusrajoitus yksin ajettaessa on 132 senttimetriä. Vähimmäispituusraja matkustajalle on 81 senttimetriä. Alle 7-vuotiaat vain aikuisen seurassa. Kaikkien asiakkaiden on pystyttävä istumaan vakaassa asennossa ja ryhdissä vaunun liikkuessa; lapsia ei voi eikä saa pitää sylissä ajelun aikana!

A u t o p i a
Disneyland Paris
Disneyland Paris Resort

Huhtikuussa 1992 avautuneen Pariisin Disneylandin Discoveryland-alue suhtautui futuristisiin visioihin uudella tavalla. Puiston Autopia oli kunnianosoitus 1950-luvulle pyöreine, lelumaisine autoineen, ja elämys on pysynyt suhteellisen samanlaisena näihin päiviin saakka. Ajelu kestää noin 5 minuuttia.

TÄRKEÄÄ:
Disneyland Paris -puiston Autopia -version vähimmäispituusrajoitus yksin ajettaessa on 132 senttimetriä. Vähimmäispituusraja matkustajalle on 81 senttimetriä. Alle 7-vuotiaat vain aikuisen seurassa.

A u t o p i a
Hong Kong Disneyland

Hong Kong Disneyland Resort

Hong Kongin Disneyland-puisto avautui syyskuussa 2005 ilman omaa Autopia-versiota. Vasta heinäkuussa 2006 puiston Tomorrowland sai Autopiansa, joka erosi avautuessaan huomattavasti kaikista edeltäjistään. Autot kulkevat tällä kertaa puhtaasti sähköllä, tosin edelleen teräskiskoon kiinnitettyinä, mutta reitillä joka yhdistää viidakkomaisemaa ja avaruusörkkejä. Kaikki autot on varustettu valaistus- sekä audiosysteemeillä. Elämyskohde tarjoaa kolme erilaista rataa: A-vaihtoehto on radoista pisin ja kulkee myös UFO Zone -alueen yläpuolella. B-rata on lyhyin ja helpoin ajaa. C-rata tarjoaa ajotaitoisille hieman vaativamman reitin.

TÄRKEÄÄ:
Hong Kong Disneyland -puiston Autopia -version vähimmäispituusrajoitus yksin ajettaessa on 137 senttimetriä. Vähimmäispituusraja matkustajalle on 81 senttimetriä. Alle 7-vuotiaat vain aikuisen seurassa.

! ! ! HUOMIO ! ! !
KenNetti
ei ole vastuussa Disney-teemapuistotietokantaansa sisällytettyjen tietojen oikeellisuudesta. Tiedot on kerätty erinäisistä lähteistä ensisijaisesti suuntaa-antavaan, yleishyödylliseen tarkoitukseen. Päivitetyt ja ajankohtaiset tiedot löydät englanninkielellä Disney-puistojen virallisilta nettisivustoilta.

*****

Disneyn Teemapuistot – Etusivu
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

Elämyskohteiden Kronikka
(KenNetin Disney-Puisto Tietokanta)

KenNetin Pääsivu

*****

KenNetin Suomenkielinen Tietokanta
DISNEY-PUISTOJEN ELÄMYKSET

Taustatietojen jäsennys,
suomennokset, teksti,
ja kuvien muokkaus:
Kenneth Sundberg

Alkuperäistaide & valokuvat © Disney
paitsi ne joissa toisin mainittu

All original art & photos © Disney
except where otherwise indicated

LÄHTEET
Informaatio & kuvat
katso Kronikan Etusivu

For SOURCES
(information & photos)
please see KenNetti’s

Disney Attractions Chronicle

* * * *

KenNetti on Kenneth Sundbergin täysin epäkaupallinen nettisaitti joka kunnioittaa ja ylistää lahjakkaita ihmisiä ja heidän töitään. Kaiken tälle saitille kerätyn materiaalin tarkoituksena on jakaa informaatiota, edistää tietämystä vähemmälle huomiolle jääneistä asioista, sekä viihdyttää ihmisiä kaikkialla maailmassa. KenNetti ja Kenneth Sundberg eivät ole missään tekemisissä tällä saitilla mainittujen yhtiöiden, teemapuistojen, elokuvien, ihmisten, kummitusten tai muiden asioiden kanssa. Oikeuksia materiaalien jäljentämiseen ei ole myönnetty KenNetille eikä Kenneth Sundbergille, lukuunottamatta osioita missä asiasta on erikseen mainittu. Jos Sinun mielestäsi jokin kuva tai muu materiaali ei saisi olla tällä saitilla, ole ystävällinen ja OTA YHTEYTTÄ Kenneth Sundbergiin, niin voimme nopeasti ratkaista ongelman.

KenNetti is a totally non-commercial website by Kenneth Sundberg to pay tribute and to honour the work of the talented people behind some of the most wonderful things found on this planet. All the material is gathered here only to inform, to promote things that need to be noticed, and to entertain people all over the world. KenNetti and Kenneth Sundberg are not affiliated to any of the companies, theme parks, movies, people, ghosts or other things appearing on this site. No rights of reproduction have been granted to KenNetti or Kenneth Sundberg, except where indicated. If You feel that some image or material whatsoever should not appear on this site, please CONTACT Kenneth Sundberg so that we can quickly resolve the problem.

* * * *